"אסור לשתות חלב, זה רעיל!!", רגע – מה?!

הבלוג המגניב ספק סביר פירסם סרטון מושקע אשר מתמודד עם הסוגיה של האם זה בריא או לא לשתות חלב. הסרט מדגים פירוק שיטתי של טיעונים אשר הופיעו בסרטון שפורסם לאחרונה בשם "מישהו עדיין מאמין לפרסומות של שטרואס ותנובה" (זהו סרטון אנטי חלב).

מומלץ לצפות ולהפיץ הלאה (לא בהכרח בסדר זה):

בויקיפדיה העברית ובאנגלית , מציגים שורה של מאמרים שעוסקים בעד כמה חלב זה דבר נפלא ובריא, ואז לצידם רשימה (קטנה יותר, כנראה, מבחינת כמות ואיכות – אבל לא עברתי על כולם). של מאמרים שטוענים שחלב זה רע.

מהסתכלות רק על החלק בויקיפדיה העברית שמתייחס לזה שחלב זה "רע", התעניינתי לדעת איזה מחקרים מתוארים בחלק הזה. המאמר הראשון שמצוטט מתייחס ל"קשר" בין שתיית חלב לבין אקנה. הבעיה היא שהמחקר הזה הוא מחקר תצפיתי אשר נתון לבעיות מחקריות אשר אינן מאפשרות בהכרח להסיק שיש סיבתיות בין חלק לאקנה (באותה מידה שאין קשר בין התאורה בחדר השינה וסרטן השד). הנה תיאור מהכתבה על המחקר, שמסביר מה בוצע בו:

במחקר ראשון מסוגו שביצע ארגון הבריאות העולמי השתתפו 112 אלף נשים, אחיות במקצוען, בגילאים 25-42, שהתבקשו לתאר את הרגלי צריכת החלב שלהן בהיותן תלמידות תיכון ואת חומרת האקנה ממנה סבלו באותן שנים.

מעיבוד הנתונים הסתמן בבירור קשר בין אקנה והחמרתה לבין צריכת מוצרי חלב.

אז מצד אחד אפשר להחמיא לחוקרים על גודל המדגם המרשים שהם השיגו בשביל המחקר (אמרתי את זה בציניות, כי גודל המדגם זה כנראה לא הסוגיה במחקר הנוכחי), אך מצד שני הם מבקשים מאנשים מטלה מאד קשה. אם עכשיו אני אשאל אותכם מה הייתה מידת הצריכה שלכם של חלב כשהייתם מתבגרים, אתם תזכרו? ומה לגבי כמות פצעי הפנים שהיו לכם? אני לא יודע מה איתכם, אבל לי אין מושגר כמה חלב שתיתי, ובטח שלא כשמכניסים לזה מקורות שונים לחלב (שוקולד, עוגיות, ומה לא). וגם אין לי מושג כמה פצעים היו לי על הפנים (היו לי כל מיני, אבל אין לי מושג איך לכמת את זה באופן שיהיה עיקבי עם הדיווח של אנשים אחרים). בקיצור, המחקר הזה נותן ממצא שאולי מעניין לנסות להבין מה המקור שלו (החלב, או אולי התפיסה של אנשים שהיה להם פצעים על הפנים, שהם שתו יותר חלב), אבל בפירוש לא הוכחה לפי סטנדרטים מדעיים לקשר סיבתי בין חלב לאקנה.

לסיכום: אני לא רופא. אני לא תזונאי. לא חקרתי את הנושא לעומק על כל היבטיו. עם זאת, יש מחקרים שמראים שלחלב בבירור יש ערך תזונתי רב. לעומת זאת, לא נתקלתי במחקר מדעי שמראה שחלב הוא דבר נוראי שצריך להתרחק ממנו (למרות שבהחלט יכול להיות שיש לו גם נזקים בריאותיים, לחלק מהאנשים או כולם – אבל לא על בסיס הספרות שאני נחשפתי אליה עד כה). אם אתם נתקלתם במחקרים מדעיים שהוכיחו לדעתכם שאסור לשתות חלב – אדרבה תספרו לי עליהם.

מה שכן, ברור לי שלחברות החלב יש אינטרס שיחשבו שחלב זה בריא. ובמקביל, שלאנשי ה"רפואה הטיבעית" יש נטייה (נוחה מידי לטעמי) לפנות לתאוריות קונספירציה לפיהן החלב הורג את כולנו ולא מספרים לנו (מה שבאמת יכול לקרות, באותה מידה שמגדלי התאומים הופלו בעקבות קנוניה יהודית. ועם זאת – אני רוצה הוכחות טובות שיצליחו להעפיל על ברירת המחדל שלי שאומרת שנדיר להתקל בהתארגנות מתוחכמת, ומוצלחת, שמטרתה להונות את כל האוכלוסיה בערך…)

דעות (מגובות בקישורים רלוונטיים!), יתקבלו בברכה icon smile אסור לשתות חלב, זה רעיל!!, רגע   מה?!

 

(נ.ב: לינק טיפ מגיע לירון אסא על העלאת הקישור אצלו בפייסבוק)

5 תגובות בנושא “"אסור לשתות חלב, זה רעיל!!", רגע – מה?!”

  1. אני חושבת שאריה אבני הוא שרלטן, אין לי שום סימפטיה אליו והסרטון שלו גרוע מהסיבות שאתה ואחרים היטבתם לציין. יחד עם זאת חשוב להדגיש ש:
    א. יש סיבות מוסריות להימנע מחלב. סיבות טובות: פרות חלב בישראל מופרדות מעגליהן עם לידתם, והן אינן יוצאות למרעה לעולם, ונדונות למאסר עולם ברפת מלאת צואה (עגלים המגודלים לבקר יוצאים לפעמים למרעה, מתישהו בין החודשים שלאחר לידתם לבין חודשי הפיטום לפני שחיטתם).

    ב. לא חייבים לשתות חלב. התעמולה של מועצת החלב לפיה צריך "שלושה מוצרי חלב ביום" אינה נכונה, ויש מספיק מקורות סידן צמחיים לא פחות איכותיים. מאמר בנושא והפניה למקורות יש כאן: http://veg.anonymous.org.il/art527.html

    ג. לא הייתי מזלזלת במחקריו של קולין קמפבל (מחקר סין ועוד). הטיעון בפוסט של האורח שקושר מכאן גורס כי קשר בין חלבון לסרטן למשל אינו בהכרח מצביע על סיבה ותוצאה – ובכן, אפשר להצביע על סיבה ותוצאה אם מנטרלים משתנים אחרים (צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, משתנים גנטיים, חשיפה למסרטנים ודאיים אחרים), צריך לדעת לקרוא מחקרים ולהבין קצת סטטיסטיקה. המחקר של קמפבל, כמו גם שורה של מחקרים אחרים, הוכיחו באופן מובהק שחלבון מהחי (מצוי בבשר, ביצים, חלב) גורם לתחלואה בסרטן ובמחלות לב.
    ביקורת אחרת על מחקר סין היא שיש שינויים גנטיים בין סינים למערביים ולכן מה שתקף לגביהם לא בהכרח תקף לגבינו – וגם הביקורת הזאת מאוד חלשה בהתחשב בכך שחלק מהמשתתפים במחקר במערב הם סינים אמריקאים שחיו בארה"ב שנים רבות, ואימצו את התזונה המערבית — על התחלואים הנלווים לה.
    ד"ר קמפבל הוא לא איזה רופא אלטרנטיבי, הוא ביוכימאי מאוניברסיטת קורנל, מלב-לבו של הממסד האמריקאי השמרני, שביסס את מחקריו על ניסויים בבעלי-חיים (לא מדד ליוקרה מדעית בעיני, אבל מוכיח שהמניעים שלו אינם אידיאולוגיים ושהוא לא באיזה מסע הסברה למען הצמחונות כפי שנכתב בפוסט שקושר בתגובה כאן).

    ד. לעומת זאת, כדאי להתייחס מאוד בחשדנות למחקרים שממומנים ע"י תעשיית החלב, ויש המון כאלה. מספיק שנקבל מושג כלשהו על מחקרים ממומנים בישראל כדי לחשוש מההיקף שלהם בארה"ב. מועצת החלב מפעילה קרן למימון מחקרים שיוכיחו יתרון בריאותי בחלב:
    http://www.halavi.org.il/info/idb/idb_year/index2010.html#/18/zoomed
    ופרט למימון מחקרים שתוצאתם ידועה מראש, היא גם מארגנת כנסים לרופאים ותזונאיות:
    http://www.halavi.org.il/info/idb/idb_year/index2010.html#/62/zoomed
    ואפילו מפיצה תעמולה בגני ילדים:
    http://www.halavi.org.il/info/idb/idb_year/index2010.html#/63/zoomed
    ד"ר מיכל גלאון למשל שמרבה לכתוב בזכות החלב לא תמיד זוכרת לכתוב גילוי נאות שהיא מועסקת במועצת החלב.

    אגב, לאחרונה גם פורסם בתקשורת האמריקאית מחקר רחב היקף של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, שעקב אחר תזונתן של 6,000 נשים והראה כי בריאות העצם מושפעת בעיקר מגורמים כגון ויטמין D (מושג דרך חשיפה לשמש) ולא מצריכת חלב.
    כתבה:
    http://www.foxnews.com/health/2012/03/06/vitamin-d-tied-to-fewer-stress-fractures-in-girls/
    המחקר:
    http://archpedi.ama-assn.org/cgi/content/short/archpediatrics.2012.5

  2. מספיק שתקרא (או תשמע, יש גם דיסק אודיו) את הספר "מחקר סין" שמדבר בצורה מדעית לחלוטין על סכנות חלבונים מהחי כדי להבין עד כמה רצינית הסכנה מצריכת חלבונים מהחי (ובמיוחד חלבון הקזאין שיש בחלב)

    את הספר כתב אחד החוקרים והמדענים הגדולים בעולם בנושא תזונה.

    יש אותו מתורגם לעברית.

    1. אורח.
      אם יש בספר מחקרים שלא מופיעים בעמוד ויקיפדיה באנגלית. אני אשמח אם תעזור לאתר אותם ולהוסיף אותם.
      אבל בגדול, הסוגיה עדיין לא קיבלה הכרה מדעית שיטתית כגורם נזק.
      אולי זה בגלל קנוניה של חברות החלב.
      אבל לא פחות סביר, שחלב זה בסדר לרוב האנשים…

      בברכה,
      טל

השאר תגובה