יום הבלוגים היום – מספר לינקים לבלוגרים מומלצים

יום בלוגים שמח חברים. אקח את ההזדמנות לחלוק איתכם אודות כמה מהבלוגרים (דוברי העברית) אחריהם אני עוקב:

  • כוסית עם אובססיית שואה – הבלוג של יונית מוזס. ללא ספק הכותבת הכי חריפה, רהוטה, שנונה וחסרת פשרות בה נתקלתי עד היום. יונית כותבת על מוסר, פוליטיקה וחברה על ידי שהיא מנחיתה את המציאות כמו פטיש על אצבע רגישה. קצב הכתיבה יחסית נמוך, אבל כל פוסט הוא פנינה ראויה.
  • אנחנו CMS – הבלוג של ארז וולף. מלבד שיחרור של ערכות עיצוב ופאי פאסיפלורה, ארז מביא שוב ושוב קישורים וסרטונים מעניינים, המלווים בזווית בוגרת על תרבות הרשת בארץ.
  • הקולקטיב – בלוג טכנולוגי המצליח לרכז שפע של קישורים מעניינים, סרטונים, תוכנות – המיטב של המיטב שמתגלה ברשת.
  • אלעד בבלוגלי – מלבד היותו הורה גאה לבלוגלי (הבלוגיה המשובחת), יחד עם תום וחנית (שאגב, ילדה לאחרונה – מזל טוב!), הרי שהוא בלוגר נעים. כותב לעניין. לא כל תכניו נוגעים בי, אך לרוב אני מוצא אצל אלעד תוכן מקורי עם נקודות מבט "חבויות" יותר של הרשת.
  • ניב האש – בלוגו של עמרי ידן. מתכנת המשוגע לדבר וחיית רשת אכזרית. שוב ושוב כותב על דברים חצי שנה לפני שאני מגיע אליהם 🙂
  • בלוגו של ג'יק – גי'ק (או ג'ונת'ן איאן קירש), הוא חבר ילדות שלי למעלה מ- 10 שנים. חבר ילדות אמרתי? ובכן, הילדות שלי, לא שלא. יונתן הוא מהאנשים הזקנים הצעירים ביותר ברוחם בהם נתקלתי (נשאר איפשהו שם בגיל 3). הוא עוד היה גיק לפני שזה היה באופנה, קרא יותר ספרי מד"ב ופנטזיה מכל אדם אחר שאני מכיר (למעט אולי קובי קמין), והאיש שהכשיר אותי (לפני שנים רבות) כטכנאי מחשבים (חובב) ומרצה במוזיאוני מדע (קשה לקרוא לזה תחביב, יותר גחמה). יונתן הוא איש אשכולות שמפליא בידיעותיו ומסתמך על קישורים מאד רחבים בפנותו לנושא. לא שאני קורא אותו תמיד 😀 – אבל כשאני קורא, אני תמיד נהנה.
  • בלוג השוליים של קיו זיטרו – האיש הזה פשוט לא דופק חשבון. נהנה מדברים כמו שילדים נהנים, ומדבק את קוראיו בהנאתו.
  • הידען – בלוג שמשחרר ידיעות מדע בקצב כפול מזה שבו אנשים רגילים הולכים לשירותים. מעולם לא הצלחתי לעקוב אחרי הכל, אבל כשכותרת תופסת אותי – אני לרוב מקבל סקירה חביבה (ובעברית), של משהו פותח אופקים חדש…

האמת שיש עוד איזה בלוג או שניים שיוצא לי לקרוא (ועמכם הסליחה שלא לינקקתי היום…) . וכמו שאמרו לפני – ניראה לי שאעצור פה (להיום).

"עברתי רק כדי לראות" – קליפ מקסים על איכות-הסביבה, ואולי בעצם על איכות-הקשרים. (כ-3 דקות)

היום הוספתי את הטוויטר של גל מור וזכיתי להתקל בטוויט הזה, על הקליפ שעלה ל"עברתי רק כדי לראות". אני מגיש כאן את הקליפ ומתחתיו (אחרי ה"עוד"), אני מצרף את מה שאחד המגיבים בצינור כתב על הקליפ – כדי להסביר מה בעצם ראינו. נוגע בלב עד מאד!
(ושוב, תודה לגל מור)

להמשיך לקרוא "עברתי רק כדי לראות" – קליפ מקסים על איכות-הסביבה, ואולי בעצם על איכות-הקשרים. (כ-3 דקות)

אורורה של מוזילה – סרטון פרומו לעתיד הרשת (כ-9 דקות, מומלץ ביותר)

הקולקטיב הפנה את תשומת ליבי לסרטון משובח שמציג תסריט דמיוני של איך החיים יראו בעתיד הלא-רחוק. הקליפ מדגים ממשקי-משתמשים אשר ייתכן ויציפו את חיינו. ובינתיים?! כמו שכתב המגיב אילן גליני – לפחות אוביקיוטי כבר כאן. הנה הסרטון:


Aurora (complete video without commentary) from Adaptive Path on Vimeo.

תקציר ופרשנות – הסרטון מציג כמה תסריטים יפים:

  • חקלאית שמקבלת דיווח מחבר על מזג אוויר מסויים, כשהמדידות שלה מראות משהו אחר. אפשר לראות היטב את הדרך שבה יש מאשאפ של מידע ממקורות שונים, סביבת עבודה שמזכירה יותר מפות מוח מאשר משהו שיש לנו כרגע על שולחן-העבודה. וגם היכולת של שני האנשים לשלוט באותה סביבת עבודה – כדי שיוכלו להראות אחד לשני למה הם מתכוונים. (נ.ב: בסוף תחזיות החזאיים היו שגויות, והנתונים של החקלאית היו נכונים).
  • זוג מבוגר משתמש במחשב בגודל כרטיס אשראי כדי לתכנן טיול רגלי לאותו היום. הם מקבלים המלצה מותאמת אישית לאיך להגיע למקום שאליו הם הולכים, וגם מזרימים ישירות את הרעיון לטיול לחבריהם (כשהמיקומים שלהם מסתנכרנים אוטומאטית). מה שהקסים אותי בדוגמא הזו היא הנגישות הרחבה – דהיינו כיצד שאנשים בגיל יחסית מבוגר יצליחו לשלוט ללא קושי בטכנולוגיות העתדיות הללו.
  • אנשים שקונים בחנות ורואים את המלצות הגולשים בזמן הרכישה בחנות.
  • חברים שרוצים לרכוש מתנה לילדה של חברים, ומקבלים אישור מהאמא לראות את רשימת ההמלצות של אמאזון עבורה. (כי החוק אומר שהזכויות על המידע הווירטואלי של ילד נתונות אצל ההורים)

לסיכום: יותר מידע מותאם גיאוגרפית, יותר אינטגרציה של מידע חברתי לתוך תהליכי רכישה, יותר הישענות על המלצות מוצרים מבינה מלאכותית, סביבת משתמש יותר עמוסה. נישמע הגיוני, מעניין כמה זמן כל זה יקח.

יוביקווטי (ubiquity) של פיירפוקס – פקודות פשוטות שמאיצות את השימוש ברשת (ולמבינים: טקסט אל מאשאפ)

את המילה "ubiquity" ניתן לתרגם ל"נוכחות בכל מקום". וזה תיאור מוצלח של תוסף הפיירפוקס המבריק, אשר השתחרר לפני 10 ימים (הנה לינק להורדת התוסף והנה עוד לינק להדרכה על שימוש בתוסף). התוסף עוד בשלבי בטה ראשונים, אבל היותו קוד פתוח ועם רעיון מרענן, אפשר לצפות שנשמע עליו עוד הרבה בהמשך.

מטרת התוסף היא למשוך מידע ממקורות שונים ברשת לתוך האתר שבו אתם נמצאים כרגע (מה שמכונה מאשאפ). באמצעות פקודות טקסט ("שפה טיבעית").

בפועל: לאחר התקנת התוסף, ועל ידי לחיצה על Ctrl + SPACE – נפתח חלון שמאפשר להקליד בו פקודות (כמו "email this to tal") ששואבים שירותים ממקומות שונים (כמו גוגל, וויקיפדיה, גוגל-מפות, גוגל-מונחים, טוויטר, וכו') – ומבצעים אותם. וכמובן, שמספיק שמתחילים להקליד את שם הפקודה – והתוסף כבר נותן הצעות להשלמת הפקודה אליה התכוונו.

הנה סרטון של כ-7 דקות המסביר היטב את המוטיבציה והיכולות של יוביקווטי:

Ubiquity for Firefox from Aza Raskin on Vimeo.

להמשיך לקרוא יוביקווטי (ubiquity) של פיירפוקס – פקודות פשוטות שמאיצות את השימוש ברשת (ולמבינים: טקסט אל מאשאפ)

גוגל רידר בדקה (וידיאו קליפ)

הסרטון הבא מציג בפשטות מה זה להשתמש בגוגל-רידר בשביל לקרוא עידכון-רסס של אתר. אני עוד לא התחלתי להשתמש בגוגל-רידר (אני עדיין משתמש בתוכנת הפידים השולחנית פידרידר). ועדיין, מדובר בסרטון טוב: