פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים

ניסיוני עם טיפולים ותרופות לטיפולים באפטות (פצעים לבנים) בפה. (המאמר זכה לתגובות מעניינות על טיפולים נוספים שלא הכרתי)

הפוסט הזה מיועד למי שאי פעם סבל מפצעים לבנים (כיבים) בפה, אלו המכונים אפטות (או אפתות).

ההיכרות שלי עם פצעי האפטות התחילה עוד מאז שהייתי ילד קטן כאשר רק בשנתיים האחרונות מצאתי פתרונות אפקטיביים להתמודד איתן.
עידכון: אתם מוזמנים לעיין בתגובות לפוסט, שכוללות הרבה התנסויות של אנשים, לטוב ולרע. ולזכור – העצות פה אינן של רופאים והכל על אחריותכם 🙂

רקע קצר (למי שלא יודע מהם פצעים לבנים) – מדובר בפצעים בעלי חיפוי לבן אשר לרוב מופיעים בחלק הפנימי של השפתיים (לפעמים גם באיזור הלשון). משך ההחלמה "הטבעי" של הפצעים הללו נע בין 4 ל- 10 ימים. עד להחלמה, הפצעים יוצרים את הכאב שמקבלים כאשר נושכים את השפה, אך באופן שנמשך במשך שעות וימים, הכאב תלוי בגודלן ובמידת הגירוי של האפטה. כאבי האפתות לא מאפשרים לאכול באופן נורמאלי בשל הכאב המלווה כל לעיסה (בעיקר של מזון חריף או כזה שיש בו פירורים) ובהתאם למיקום גם מקשות על דיבור. בנוסף, האפטות מקשות על שינה סדירה בשל הכאב שמקשה על ההירדמות ושאף מסוגל בקלות להעיר במהלך הלילה. לעיתים האפטות גם מלוות בהתנפחות של בלוטות לימפה, מה שמוסיף לכאב וגם יכול ליצור רושם מוטעה של כאבי שיניים.

616px-aphthe_unterlippe

(קרדיט לתמונה: וויקיפדיה)

מה קצת עוזר (אבל ממש לא ברור עד כמה) –

  • תה חמים – הנוזל החמים שורף מעט ואז מאלחש את איזור הפצע, מה שמרגיע את הכאב המתמיד.
  • גירגור מי מלח – לפעמים זה מאלחש מעט את הכאב, ישנו גם חשד שהגירגור מאיץ את תהליך ההחלמה בכך שהוא מחטא את הפה.
  • ויטמין C – ישנה טענה שלקיחה של כמויות גדולות של וויטמין C מסייעות לתהליך החלמה מהיר יותר של הפצע. מעולם לא הצלחתי לשלול את הטענה הזו. אם ברצונכם לקחת ויטמין C, דעו שעדיף לקחת עד 500 מיליגרם אחת לכמה שעות (היות ומינונים גבוהים יותר פשוט לא מספיקים להיספג במחזור הדם).
  • צמחי מרפא – אני לא רוצה לטעון שהם לא עוזרים, מאד מאד ייתכן שכן. הניסיון שלי עם טיפות שטיפת פה (ספציפיות) שקיבלתי מהרבליסטית, לא סייעו (לי) באופן דרמטי (מלבד זה שהאלכוהול עזר באילחוש).
  • אפטהX (תרופה) – מדובר בשטיפת פה שמרגיעה את איזור הכאב באופן מידי. החיסרון – לאחר שיורקים את הנוזל, הכאב חוזר די במהרה. ייתכן שבשביל ילדים מדובר בפתרון מקל מוצלח (הטעם גם לא נורא).
  • אפטגון/Aphtagone (תרופה) – ג'ל שאמור ליצור חיפוי על הפצע, להקל על הכאב ולמנוע פציעה נוספת. בפועל, החיפוי יורד תוך פחות מ- 10 דקות (כך שלצערי מצאתי שהתרופה הזו היא חסרת ערך).
  • KANK+A (תרופה) – מדובר בתמיסה שמניחים על הפצע שמאלחש מעט את הכאב ויוצר חיפוי. מדובר בטיפול מאד וותיק, אך (לטעמי) גם לא מוצלח. האילחוש נשאר מעט מאד זמן (בין 10 דקות ל- 30 דקות, מניסיוני האישי בלבד). החיפוי דביק ומקשה לאכול או להשתמש בפה באופן כללי (בניגוד לתרופה כמו אורלמדיק). החיפוי לא יעיל, ואם כל מה שאתם רוצים זה הקלה בכאב, עדיף כבר להשתמש במאלחש מקומי כמו דנטין (שמתואר מטה).

מה "אולי" עוזר (אבל אולי גם ממש לא)

  • אלכוהול על גבי הפצע (שופכים על צמר גפן ואז מניחים על הפצע) – ברגעים הראשונים מדובר בכאב רב מאד. הכאב דומה כאילו מישהו הכניס סתירה עוצמתית בחלק זה של הפנים, ויכול להיות מלווה בהזלת ריר, דמעות ורעידות. אך לאחר (בערך) 2 דקות הכאב נרגע, ואנו זוכים לבין עשר דקות (לעד שעה לפעמים) שבהם הפצע לא כואב.  אפשר להגיע לאפקט דומה עם אבקת סודה לשתיה או עם מלח (לא מי-מלח). אבל עד כה נראה לי שאלכוהול (כמו ברנדי או דומיו) עדיף.
  • חומר מאלחש/מרדים – אפשר לקנות אותם בבית מרקחת – ולפעמים זה פתרון מאד סביר לכאבים.
  • יש עדויות לעוד טיפול שעוזרים כמו: טחינה גולמית על איזור הפצע (באופן שדומה לשום) (אבל בשימוש בו, יש להיזהר שלא ללכת לישון איתו – ומתישהו לקום עם עששת), סוכריות אבץ (למציצה), גירגור מים עם תמצית פרופוליס (לאלטמן יש ספריי פרופוליס). ואם יש לכם עוד המלצות – אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות.
  • קרח על מיקום הפצע עוזר באילחוש קצר טווח.
  • חלב עיזים (מהסופר!) – ניתן להשתמש בחלב עיזים שרוכשים בסופר. יש לגרגר אותו מספר פעמים (אפשר לבלוע או לירוק).
    עד כה לא מצאתי מחקר מדעי שמראה את מידת ההשפעה של השיטה, אבל מחקר ראשוני (לינק לדיווח ב ngr) שבוצע על ידי פרופסור משה רובין (בשיתוף בית החולים בלינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב), הראה שאנזים המצוי בחלב העיזים (אנזים אשר לא נהרס לאחר תהליך הפיסטור שעובר חלב בסופר), מסייע בהרס ווירוס נפוץ אשר גורם לאפתות בפה.
    החדשות הטובות הן שלא צריך לסוע לאיזה קיבוץ בשביל לשתות את חלב העיזים ישירות מעטין העז. אני מקווה מאד שיבוא יום שאיזשהו חוקר יסכים להשלים את המחקר ולפרסם את הממצאים בג'ורנל מדעי. בינתיים, כל פעם שאני נתקל בחשש לאפטות, אני רוכש חלב עיזים (ב- AM:PM אפשר להשיג אותם בכ- 17 שקל לקופסה).  את החלב אני מגרגר בפה ושותה.  באופן סובייקטיבי לחלוטין, אני מרגיש שזה עוזר לי לראות זמן החלמה מהיר יותר מפצעים לבנים (פצעים שמתחילים קטנים הרבה פעמים נעצרים ולא גדלים), ולכן אני משתמש בזה. אבל הייתי מרגיש הרבה יותר טוב אם מישהו היה מבצע מחקר שיטתי שיבדוק את מידת ההשפעה המדוייקת של הטיפול.
מה עוזר מאד – 
  • ג'נג'יג'ל – מדובר בג'ל כחול אשר מורחים על איזור הפצע (לאחר שראשית מנקים את האיזור מרוק). מרגע מריחת המוצר מתקבלת הקלה מיידית בכאב. ומחקרים הראו ששימוש במוצר מקצר את משך ההחלמה מהפצע (בניגוד לחומרים מאלחשים בלבד). הג'נג'יג'ל מכיל חומצה היאלורונית שתפקידה להגן על החניכיים ולשמור על בריאותן. חומצה היאלורונית מצויה בריכוז גבוה בחניכיים באופן טבעי, אולם ריכוזה יורד כאשר יש פצעים בחניכיים ובמצבי דלקת. מחקר קליני משנת 2007 בדק ומצא ששימוש חיצוני בחומצה היאלורונית, באמצעות תכשירי ג'נג'יג'ל, מציע טיפול בטוח ואפקטיבי עבור פצעים לבנים (יש עוד מחקר מעודד כאן). הטיפול מקצר את זמן ההחלמה מפצעי פה, מאיץ חידוש רקמות, ומקל על הכאבים.  התרופה יצאה לשוק בישראל באיזור שנת 2008.  שתי החסרונות של התרופה הן המחיר (כ- 80 שקל עבור שפורפרת לא גדולה במיוחד) בשילוב עם העובדה שיש צורך בשימוש חוזר של התרופה עד ריפוי.
    עידכון: בינתיים התחילו גם לשווק ג'נג'יג'ל בתור נוזל לגירגור. השימוש במוצר הזה עדיף (לדעתי) בהרבה על השימוש בג'ל, בעיקר במקרה של פצעים על איזורים קשים לגישה כמו הלשון או אחורי הפה.
  • ויטמין B12 – מוריד את תדירות האפטות במקרים מסויימים. במאמר אקדמי משנת 2009 בוצע ניסוי קליני (עם סמיות כפולה ופלסבו) שבו בדקו את ההשפעה של לקיחת B12 על תדירות, כמות ועוצמת הכאב של אפטות. לפי פרוטוקול הניסוי היה צריך לקחת גלולה אחת של B12 (מתחת ללשון), לפני השינה, במינון של 1000 mcg. בניסוי, הנבדקים לקחו את התרופה יום יום במשך חצי שנה. כל מדדי הסבל מהאפטות (תדירות, כמות, עוצמת כאב), הופחתו משמעותית לאחר 5-6 חודשים (וזאת ללא תלות ברמת ה- B12 בדם ההתחלתית של הנבדקים).  לאחר שישה חודשים, בקבוצת הטיפול היו 74.1% מהנבדקים שהגיעו למצב שבו לא הייתה להם אף פריצה של אפטות. לעומתם, בקבוצת הטיפול, רק 32% הגיעו לאותו המצב.
    לסיכום: זה נראה כמו תוצאה שהייתי רוצה לראות מחקרים נוספים שמשחזרים אותה. אבל עבור אנשים שסובלים מאפטות שחוזרות על עצמן הרבה, נראה שלקיחה סדירה של B12 עשויה בהחלט לסייע.
  • אורלמדיק / OralMedic (תרופה) – התרופה הזאת יצאה לשוק לפני רק פחות משנתיים (מסיבה זו, רוב נותני העצות שתתקלו בהן, מלבד רוקחים בבית מרקחת, לא ידעו להמליץ לכם עליה). אך התרופה הזו היא הדבר האמיתי. מדובר בשתי מקלות צמר גפן שהמקל שלהן עשוי ממבחנה שממולאת בחומר התרופה. כדי להשתמש בתרופה, יש לשבור את החלק העליון של המקל, כך שנוזל התרופה הסגלגל יזלוג לחלק התחתון של הצמר גפן. כעת, את הצמר גפן הספוג בתרופה יש להניח על איזור הפצע וליד איזור הפצע (זאת לאחר שמייבשים אותו מעט מהרוק שסביבו). תחושת הצריבה של התרופה היא חזקה יותר מזו של הנחת מלח ישירות על הפצע. מדובר בכאב חריף מאד שנמשך גם הוא כ- 2 דקות. בזמן מריחת התרופה, יש להיזהר שלא למרוח אותה על איזורים נוספים בפה ולנסות שהרוק שנוטף לא יגע באיזור הפצע עם התרופה. לאחר מספר דקות, התרופה יוצרת חיפוי חזק מאין כמוהו סביב הפצע. בטעות יצא לי פעם להניח חלק מהתרופה על איזור בריא בחלל הפה, ניסיתי להסיר את החיפוי שנוצר שם (על ידי גירוד האיזור עם הלשון או האצבע), ולא הצלחתי להסיר את החיפוי. התרופה הזאת (אורלמדיק), מצליחה לשמור על הפצע ללא כאבים ויחסית מוגן מפציעות, במשך למעלה מיממה. לרוב, מדובר במספיק זמן כדי שהפצע יספיק להחלים במידה כזו שלאחר מכן הוא כבר ייעלם.
    החיסרון הגדול של אורלמדיק (מלבד הכאב במגע הראשוני, עד ליצירת החיפוי) הוא מחירה – נכון לכיום, כל חבילת אורלמדיק מכילה 2 מקלות תרופה ומחירה 50 60 ש"ח. בכל מקל אפשר להשתמש רק מרגע הפתיחה (ואז אפשר להניח את התרופה שבו על כל הפצעים שיש בפה באותו הרגע, אך לא ניתן לשמור את שארית התרופה שבמקל ליום אחר), כך שמדובר ב- 30 שקלים בשביל (פחות או יותר) ריפוי הפצע (למרות שהשתמשתי בהצלחה במקלון יחיד עבור מספר פצעים לבנים שהיו לי בפה).
    מצד אחד, מדובר במחיר יקר (יחסית) בשביל פצע. מצד שני, אילו הייתי מציע לכם 30 שקלים בשביל שתעברו שבוע של כאבים בפה, הייתם מוותרים – כך שמדובר במחיר שכשאין ברירה משלמים אותו. (התיסכול הוא כמובן בתקופות בהן יש חזרה נישנית של עוד ועוד פצעים, ואז החשש הוא שמחיר התרופה יתחיל להיות מורגש)
    על האורלקמדיק אפשר לקרוא עוד באתר האנגלי (לינק), ולקנות בבתי בבתי מרקחת.
  • שום – מעיכת שום כך שיצא ממנו המיץ, והנחת השום עם המיץ על גבי איזור הפצע. הטענה ששמעתי מידידה יקרה (בשם ליאורה) גורסת שהטיפול מאיץ את החלמת הפצע באופן דרמטי, ואף מצאתי סימוכין לכך בעדויות אישיות באינטרנט. מניסיוני, אני לא יודע להפריד האם האצת ההחלמה שחוויתי לאחרונה בריפוי פצעים לבנים נובעת משימוש בשום או במלח (ישירות על הפצע) – היות ויישמתי את שניהם, ואיני יודע מי מהם ביצע את העבודה. עדיין לא ברור לחלוטין עד כמה השיטה הזו יעילה, אבל מחקר מדעי שבוצע ב- 2010 על עכברושים, הדגים ששימוש בשום (וכנראה שספציפית בזכות החומר הפעיל המכונה Allicin), מביא לשיפור מובהק סטטיסטית בהחלמת פצעי פה (אשר נגרמו על ידי העכברושים). לסקרנים, הנה קישור למאמר.

hands_bud_3oralmedic_pack

שימוש בחומרים מאלחשים

בנוסף לטיפולים המיועדים לאפטות, אפשר להוסיף הקלה בתקופת הסבל באמצעות חומרי מאלחזים. לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין. מדובר בתמיסה (כ- 30 שקל) שאפשר לטפטף על מקלון צמר-גפן ואז להניח בעדינות על הפצע. תוך כדי המגע של החומר על הפצע, הכאב של הפצע מוחלש עד כדי נעלם. אפשר להשתמש בזה גם לפני שמניחים אורלמדיק על הפצע כדי להחליש את עוצמת הכאב של האורלמדיק. תקחו בחשבון שזה לא יעלים את הכאב של האורלמדיק, אבל זה יחליש את ה"מכה הראשונה" של התרופה, ובכך ישפר את החוויה ויאפשר להניח את האורלמדיק באופן יסודי.

אסטרטגיית טיפול

הדרך שבה אני מתמודד עם הפצעים בימינו היא כך:

  1. כאשר אני בחשד של התחלה של פצע, אני קונה חלב עיזים מהסופר-מרקט, מגרגר ויורק או בולע. לפעמים אני קונה את החלב גם כשאין פצעים, אם מדובר בתקופה של לחץ או מיעוט שעות שינה.  מאז שהתחלתי בהרגל הזה, אני חושד שהייתה ירידה משמעותית בהתקפי האפטות שלי (אך כאמור, הטענה הזו שלי איננה מגובה מחקרית!). אחד הקשיים שלי עם החלב הוא ששתייתו מעודדת אצלי ליחה, ולכן אני לא מתלהב מזה.
  2. אם הגעתי למצב של פצע, והפצע באיזור "נוח" (כמו השפה התחתונה), אני משתמש בג'נג'יג'ל כמה ימים מתוך תקווה שזה יסגור את הסיפור.
  3. אם הפצע הולך וגדל, או במקרים שבטעות נשכתי את הפצע (ואז הוא נפצע ולרוב גדל בצורה דרמטית), אז אני בוחר לשלם (בכסף, ובכאב הראשוני בשימוש) ולהשתמש באורלמדיק. ההמלצות הרפואיות הן לא להשתמש בתרופה יותר מפעם אחת לפצע. אני מודה שהפרתי את הכלל הזה כמה פעמים כאשר הפצע הקשה עלי לתפקד. אך לפי ההנחיות זה לא מומלץ.
    כמו כן, לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין (מאלחש אשר מפחית כאב) לפני שהשתמשתי באורל-מדיק. זה לא מעלים את הכאב הנוראי של האורלמדיק, אבל זה מחליש אותו באופן דרמטי (בעיקר את ה"מכה" הראשונה של כאב בהנחת התרופה. מי שניסה, יודע על מה אני מדבר…)
  4. אם הפצע באיזור לא נוח (כמו בפנים הלחי בפנים, או במקרים ממש גרועים – על הלשון או על העינבל), אז הייתי מתחיל מפתרונות של גירגור דברים כמו מלח או אפטהX – כדי להקל על הכאב. אני משלב את זהעם ג'נג'יג'ל אם הבעיה מחריפה, כנראה שהפתרון היחיד (שאני מכיר) זה אורל מדיק (באתר של החברה הם טוענים שאפשר להשתמש בתרופה על הלשון. הניסיון שלי מלמד שזה אכן אפשרות, אך שזה מ-א-ד כואב, ודורש הרבה תשומת לב, כדי שהתרופה תצליח לכסות את כל שטח הפצח, לפני שהרוק והתזוזה של הלשון ישתלטו). כמו כן, לאחר שימוש באורל מדיק, עדיף שלא לשתות/לאכול מאכלים חמים – כי הם יפגעו בחיפוי המגן של התרופה (כך שהיא תחזיק מעמד פחות משעתיים, במקום בין 12 ל- 24 שעות). על העינבל לא הייתי מעיז להשתמש בתרופה.

הוליסטי או נקודתי?

תומכי הרפואה ההוליסטית שביניכם בוודאי שואלים את עצמם מדוע התעלמתי בפוסט הזה מה"גורם" לאפטות, שכן לא היה עדיף לטפל באיזשהו גורם שורשי ומהותי המוביל לאפטות במקום בסמפטום עצמו?

אידיאלית – הייתי שמח לכך. מעשית – לא נתקלתי במחקר שיודע חד משמעית מהו הגורם לאפטות. ישנן אינספור סברות לגורמים (ראו הערך בוויקיפדיה), אשר כוללים כל דבר החל ממחסור בויטמין B12 וכלה במתח נפשי ומחסור בשעות שינה (מה שבמקרה שלי, אגב, אני מאמין שנכון).

ומן הראוי שכשיש אפטות, תלכו ותבדקו את שאר הגורמים האפשריים לפצעים הלבנים, כדי לבדוק אם יש בעיה "רצינית" שדורשת טיפול. אך לבינתיים, כדי שתוכלו לישון בלילה ולהנות ממהלך היום, אני מקווה שהעצות שנתתי יהיו לכם לעזר.

קשר וסיבתיות

ולסיום, אם כבר דיברנו על מהו "הגורם" לאפטות – הנה קריקטורה חביבה הממחישה את ההבדל הגדול שבין "קשר" ל- "סיבתיות"

correlation

אזהרה/הבהרה: אני לא רופא, וכל העצות שמתוארות בפוסט הזה הן על בסיס של התנסותי האישית בלבד. כל אחריות על יישום העצות ותוצאותיהן מוטל עליכם בלבד.

תפיצו לחבריכם:

הסיבה שאני כותב על הנושא בבלוג שלי הוא שאני חושד שאנשים לא יודעים. אני חושד שאנשים התייאשו מהפתרונות שהיו לפני 5 שנים (שלא היו משהו) ופשוט הפסיקו לבדוק אם יש פתרונות חדשים (ויש – כגון אורל מדיק). מסיבה זו פתחתי את קבוצת הפייסבוק: "יש לי פתרון לאפטות (פצעים לבנים) בפה – תעזרו לי להפיצו!" מתוך הרצון הטוב שעוד אנשים ידעו על הפתרון ויסבלו פחות.

חברי, זוהי הדרך הכי קלה שאני מכיר ללהפוך את העולם למקום טוב יותר.

439 תגובות בנושא “פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים”

  1. לי ולבן זוגי יצאו אפטות כואבות ועקשניות בעיקר בצידי הלשון, משהוא פגש דבר כזה ??? נמשך כבר מעל 10 ימים

    1. יש גם יש.כשאפטה מופיעה על הלשון שהיא עתירת עצבים,היא כואבת מאד ומציקה ופוגעת ברמות(באכילה,בצירקולציה של הרוק מה שגורם לריח לא טוב מהפה,בדיבור ועוד ועוד).לפעמים הכיב יושב על עצב ראשי(בעיקר בצידיי הלשון שמגיבה בהתנפחות ואז רואים שהכיב אמנם נראה קטן ולא עמוק וישוב על "גבעה" אך הסבל שהוא גורם אינו פרופורציונלי לגודלו.מאחר שלא מדובר במשהו שהוא מדבק והתיזמון שלך ולאישתך זה הופיע בו זמנית.יש מקום לחפש בכיוונים אחרים מלבד אפטות ולא חסרים מרעין בישין אחרים.
      רפואה שלמה

  2. אני גבר כבן 20 ויש לי אנמיה שלא מטופלת באופן רציף
    יוצאים לי אפתות לעיתים קרובות לעיתים אפילו 3 4 מקומות בו זמנית
    השאלות שלי האם זה מדבק ? בחלק מהאתרים רשום שכן ובחלק לא
    האם אפשר להעביר את האפתות דרך נשיקה?או מציצה ?
    האם במקרה שיש לי אפתות יש סיכוי גדול יותר שאדבק באיידס דרך מציצה?

    1. באתרים בם כתוב שזה מדבק,אל תסמוך גם על דברים אחרים שכתובים שם.לגבי הסיכויים והסכנה שאפטות חושפות אותך ביתר קלות להידבק באיידס?ההגיון אומר שכל וירוס או חיידק קל לו יותר לחדור דרך פצע פתוח למערכת הדם מאשר דרך העור או במקרה זה הרירית שעשויה מתאי אפיתל.

  3. מה הקשר מלח זה יהרוג את הבן אדם מכאב עדיך שיהיה אפטות לא משנה בקיצור השיטה שלי זה משחה וקוראים לה konka לוקח לה 10 שניות ואז לא כואב לך בכלל ואז 5 דקות ואין לך אותה יותר .
    רפואה שלמה!!!!!!!!

  4. האם מישהו יודע אם יש איזו סכנה בצריכה ארוכת טווך של L-LYZINE או ויטמין B12?
    האם יכולות להתפתח בעיות מעודף בגוף? קראת איפשהו שעודף בחומצה פולית עשוי לעודד תאים סרטניים? מישהו יודע משהו בעניין? אגב אני שמעתי שצריכה של B12 עשוייה לעזור גם אם אין מחסור בגוף!
    ועוד: דיברתי כרגע עם בית מרקחת טבעי שם יעצו לי להשתמש בשמן אורגנו שהוא בעל סגולות מרפא. ניתן לשים טיפה על הנגע או לגרגר עם מים, לדבריהם. זה טוב כנראה לעוד מליון דברים נוספים. עוד לא ניסיתי והשמן יקר, אבל נראה לי שאנסה.
    אני סובלת מאפתות שנים על גבי שנים וזה מדכא ומיאש ביותר… האורלמדיק לא עזר לי (פצע אחד חזר ל"פעולה" ביום למחרת) ופצע אחר גדל ונהיה חמור יותר וכאילו נוצר פצע חדש בעקבות הצלקת שיצר החומר. מעבר לזה אני סובלת בשנים האחרונות בעיקר (אבל לא רק) מפצעים על הלשון וקשה מאוד מאוד לייבש את הפצעים ואם רוצים לטפל ביותר מפצע אחד, אז כל הפה נרטב שוב… האורורקט E מאלחש וטיפה עוזר. גרגרתי עכשיו מי סודה בעקבות קריאה ארוכה של כל המידע פה, טיפה הקל. עברו 5 דקות והכאב האדיר חזר. לעיתים חלב עזים קצת מאלחש (לכמה דקות) אבל לא ממש פותר את הבעייה.
    גילית שבמשחת שיניים שלי יש Sodium Lauroyl Sarcosinate ואני לא יודעת אם זה אותו דבר כמו Sodium lauryl sulfate. בעבר כבר החלפתי משחות שיניים מסיבה זו.
    בקיצור, אני כבר שנים בתחום לצערי… תודה על כל העצות ושמיחה שיש כאלו שבכל זאת מוצאים את מה שעוזר להם.

  5. קחו קומפלקס של b50 במשך חמישה חודשים + שימוש במשחת השיניים ההודית "ויקו" (Viko) המבוססת על חומרים טבעיים בלבד (יש בה כורכום שיש בו סגולות מיוחדות לריפוי מיידי בנגיעה), ואתם מסודרים ! תאמינו לי !

    (מדובר בהמלצה בלבד)

  6. קניתי ויטמין B12 של סולגאר 1000 מק"ג למציצה לטיפול מונע באפטות לפי המחקר.
    רציתי לדעת מהיכן ניתן לקנות חומצה פולית L-Lyzine (או שזה נקרא L-Lysine) כפי שהוזכרה בכמה תגובות פה, ומה המינון המומלץ ?. האם זה נחוץ לקחת חומצה פולית ביחד עם B12 ? מדוע ?

    זה ממש חשוב לי לדעת. אם מישהו לקח L-lysine שיידע אותי בבקשה.

    1. שלום,
      חומצה פולית היא לא ליזין אלא folic acid
      אם היית קונה את ה:b50 (משווק על ידי כל החברות) היא כלולה בו.

      המינון הרצוי על פי ד"ר אריה גולדשמיט מאתר הכללית: לחומצה פולית?
      הקצובה היומית המומלצת היא של 0.4 מ"ג ליום לאדם בוגר. לנשים בהריון ולנשים מניקות, מומלצת מנה כפולה. כיום המינון היומי מגיע במספר מצבים, עד כדי 5 מ"ג ליום. כיוון שהכבד לא יכול לטפל בעודף המושת עליו, נוצרת הצפה של הפלסמה בחומצה פולית, העלולה להיות גורם סיכון.

      מחקרים מסוימים הצביעו על כך שחסר בפולטים – הנגזרות הטבעיות של חומצה פולית – עלול להגביר את המועדות לסרטן. המחקר הנוכחי מתריע על כך שעודף פולטים עלול להגביר או לשפעל מצבי סרטן קיימים, או מצבים טרום־סרטניים, ולפגום בפעילות המערכת החיסונית. עודף חומצה פולית עלול להאפיל על חסר ויטמין B12 – עובדה מוכרת וידועה – ובכך להגביר את הסיכון למערכת העצבים.

      ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת פרמוקולגיה בקבוצת כללית
      כדאי לקרוא את כל המאמר:הקלד בגוגל:"חומצה פולית מינון לאדם בוגר" החיפוש הראשון יכניס אותה לאתר הכללית למאמר.
      הרבה בריאות.

  7. שלום לכולם
    אז אני גם כמוכם, חבריי סובל הרבה שנים מאפטות. רופא אמר לי שזה מלחץ אבל אני לא מאמין לו כי אני לא בנאדם לחוץ.
    מה שכן ראוי לציון, זה שטיילתי לאוסטרליה כחצי שנה לא מזמן, וגם הרגלי האכילה שלי היו מתחת לכל ביקורת כמו שאומרים, ז"א לא אכלתימסודר ולא אכלתי דברים רגילים שאני אוכל בד"כ בבית, ודווקא שם לא הופיעו לי אפטות כלל!! בכל החצי שנה.
    כשחזרתי הביתה והתחלתי לאכול טוב כמו שרק בבית אוכלים, האפטות חזרו, אז אני מניח שזה קשור למאכל מסוים. אני לא יודע מה זה כי להוריד כל פעם משו שאני אוכל בקביעות זה נשמע לא ישים.

    אני חייב לציין שהשתמשתי באורלמדיק. המקל הזה , הכל אצלו מאוד:
    שורף מאוד, עוזר מאוד וגם יקר מאוד… 🙁 . חוץ מזה כשיש לי אפטה אני משתמש בKANKA (קנקה)
    שזה נחמד לאללה, שורף ואח"כ מרגיע ומרדים לשעה-שעתיים, לא יותר.
    עכשיו פה בפורום הקדוש הזה שמעתי לראשונה על אפטה-מד.
    יש פה מישהו שניסה את זה? זה טוב? יעיל?תודה לכולם ואני מאחל לכולם שבוע נעים וללא סבל מעצבן. (במיוחד כשכואב ועד שאתה מוציא משפט שאתה אומר אותו מהר כי כואב לך, אז הצד השני לא שמע טוב ואז הוא שואל: "מה אמרת? לא הבנתי", ואז בא לך לתת לו אגרוף לפנים, חחחח 🙂 לא ככה? אז אני מחכה לתשובות, אם יש לכם…

  8. אספתי מידע ממקורות שונים באינטרנט ורציתי לשתף אתכם

    במחקר הבא:

    http://www.solgar.co.il/?CategoryID=389&ArticleID=838

    נמצא שויטמין B12 יעיל בטיפול באפטות (התוסף)

    בכלל, עדיף לקחת קומפלקס של ויטמיני B ,אבץ, חומצה פולית וברזל. מצאתי הכי הרבה עדויות לכך שויטמין b12 כתוסף
    מונע אפטות כמעט לחלוטין או מקטין את התכיפות שלהן או מחליש את עוצמתן או מקטין את משך הזמן שלהן.
    (בנוסף b12 מונע נשירת שיער למי שאכפת לו).

    וכעת לטיפים שהצלחתי ללקט:

    1. יש להימנע משימוש במשחות שיניים המכילות SLS. משחה מומלצת לדוגמא: פריוטבע.

    2. בקישור הבא :

    http://www.naturemed.co.il/in_si/health_88.html

    יש כמה טיפולים טבעיים לטיפול.

    3. תאכלו פעמיים ביום שלוש גזרים מרוסקים ואני מדייק רק מרוסקים כי כך הם הרבה יותר אפקטיביים
    ותוך 48 שעות העסק נעלם,דהיינו 12 גזרים והסיפור הסתיים,כשמופיע אפטה חדשה אל תחכו שיגדל
    לממדים גדולים אלא תתחילו מיד עם הארבע ארוחות של הגזר המרוסק.

    4. דבש, ערק, סודה לשתייה, חלב עיזים, תפוח, מלח, לימון, תה קמומיל, פרופוליס.

    5. oral medic, kanka, oracort e

    6. לא לאכול חצילים ולראות מה קורה !!! כנ"ל לגבי עגבניות !!!

    7. גרגור סודה לשתייה.

    8. לאכול הרבה כבד עוף.

    9. בדר"כ למעשנים אין אפטות. הסיבה היא שמעשנים מרגישים רגועים יותר ממי שלא מעשן וכתוצאה מכך
    מפתחים פחות אפטות. זה מוכיח שברוב המקרים זה נגרם ממתח נפשי (אפילו בינוני – מה שורה לרוב האנשים).

    10. לוודא שבתוסף b12 יש חומצה פולית !!!

    11. להקפיד על שעות שינה מספיקות.

    עד כאן בינתיים….

    1. המחקר שהזכרת הוא אותו מחקר שהזכרתי באחת התגובות שלי המאשר מחקרים מבעבר הרחוק-המחסור ב b12 וחומצה פולית הוא שורש הבעיה.כל הטיפולים האחרים הם טיפולים כנגד הסימפטומים.הבעיה היא שהיכולת של קליטת ה-b12 מאדם לאדם שונה ובנוסף לכך קיימת מחלוקת מהו המינון הנחוץ.בקופות החולים מדברים על עד 300 מיקרוגרם כרמה תקינה.אני חושב שהיא מעל ל 1000 מיקרוגרם.הכיצד?כזכור בני סבל מאפטות בצורה זוועתית(5-6 אפתות בשרשרת כשכל אחד בגודל 1-3 ס"מ מלווים בכאבי תופת ואי יכולת לאכול)."ישבתי לו על הראש" עם הb50 המכיל את 3 המרכיבים הנחוצים.במשך 5 חודשים ככתוב במחקר של הקבוצה מסורוקה כזמן הדרוש לקבלת תוצאות חיוביות.ואכן כך קרה והמפנה חל.
      כיום רק במיקרים בהם הבן מדלג על מספר נטילות של הכדור.יש חזרה מינורית של מספר אפטות נסבלות בהחלט.

      1. אבי,
        תודה רבה על המידע, זה היה ממש נחוץ לי !
        יש לי כמה שאלות אליך:

        בבדיקת דם שעשיתי לפני שנתיים רשום שטווח הנורמה של ויטמין b12 הוא בין 180 ל- 700 ביחידות של prol/L. התוצאה שלי מראה על 210. יכול להיות שזה השתנה מאז אבל זה פחות או יותר התוצאה, יחסית נמוך, אבל עדיין בנורמה. אני סובל מאוד מאפטות. האם היחידות האלה הם המיקרוגרם שציינת ? או שהתכוונת למינון של תוסף b12 שלוקחים ?

        ועוד שאלה: מה זה b50 ? האם זה מכיל b12 + מרכיבים נוספים כגון אבץ, חומצה פולית וברזל (שהזכרתי אותם) ? והאם התכוונת שהמינון שלו הוא 1000 מיקרוגרם (מעל ההמלצה של קופות החולים) ?
        האם ניתן לקחת את ה-b50 מבלי להתייעץ עם רופא ? יכול להיות שאם אני אתייעץ עם רופא הוא יגיד שזה לא מונע בכלל אפטות (כך אני מאמין).
        האם בזמן 5 החודשים הראשונים יש שיפור הדרגתי או שרק לאחר 5 החודשים האלה מתחיל השיפור ?

        אני ממש מודה לך אם תוכל לענות לי על השאלות. זה ממש חשוב לי ולכולם פה לדעת. 🙂

        1. שלום לאיתי ולכולם.
          יש שיטות שונות לבדיקת ריכוז חומר בתמיסות וביחידות נפח שונות.חל שיבוש ביחידה שציינת.צריך להיות pMol/L ( פיקומול בליטר)פיקו=1 חלקי 10 במינוס 12 דהיינו טריליונית משקל מולקולרי בליטר. קרא בקישור הבא בפורום המטולוגיה בדוקטורס ותבין:
          http://www.doctors.co.il/m/Doctors/a/Forums/xFF/Read/xFI/81/xFT/151384/xFP/151425 .
          לגבי היחידות לא תמיד משתמשים באותם יחידות בכל המקומות.אני ציינתי "מיקרוגרם",כי כך צויין בבדיקות שאני וגם בני עושים בקופ"ח.לטעמי הוא גם פשוט ומוחשי לכל:כמה אלפיות הגרם יש בגרם דם?אפשר כמובן להמיר זאת ליחידות האחרות.
          הכימאים משתמשים בחישובי הכמויות שלהם במשקל אטומי (וכנגזרת, במשקל מולקולרי). המוֹל הוא משקל המולקולה, מבוטא בגרמים למשל: המשקל האטומי של מימן הוא 1, ושל חמצן 16: לכן, המשקל המולקולרי של מים, H2O, הוא 2*1 + 16 = 18 ומול אחד של מים הם 18 גרם מים;או כמו למשל: ריכוז חומצת חלב בדם במילימול לליטר: המשקל המולקולרי של חומצת-חלב הוא 90; לכן, ריכוז של 4 מילימול/ל הוא ריכוז של 360 מיליגרם חומצת חלב בליטר אחד של דם. הנה אתר מצויין להמרות של יחידות מדידה גם ברפואה:http://www.onlineconversion.com

          לשאלתך מה מכיל הויטמין B-50 קומפלקס ?

          טבליות המשלבות 11 סוגי ויטמין B במינון אופטימלי
          רצוי לשלב את כל קבוצת ויטמיני ה B ,הרכב ושם הרכיב
          וכמותו.
          ויטמין B-1
          Thiamine mononitrate
          50 מ"ג

          ויטמין B-2
          Riboflavin
          50 מ"ג

          ויטמין B-6
          Pyridoxine
          50 מ"ג

          ויטמין B-3
          Niacinamide
          50 מ"ג

          ויטמין B-12
          Cyanocobalamin
          50 מק"ג

          חומצה פנטוטנית
          Pantothenic acid
          50 מ"ג

          חומצה פולית
          Folic Acid
          100 מק"ג

          ביוטין
          Biotin
          50 מק"ג

          ותערובת תמציות צמחים
          הנושא אינו פשוט כל כך.יש מצבים שהבדיקות מראות שיש מספיק בדם b12 אך למעשה חסר ולהיפך(פולז' פוזיטיב/פולז' נגטיב) אך יש דרכים אחרות לבדוק.יש כאלה שככל שיבלעו תוספי b12 ם ישארו בחסר בגלל בעיות ספיגה במעי(הדק)כמו חולי קרוהן,צליאק ועוד.לכאלה מזריקים.
          כשהרופא בצבא המליץ לבני לחדול מנטילה לאחר שהגיע ל 1150 מיקרוגרם.לא קיבלנו את המלצתו כי לא ידוע על הרעלות מהויטמין ברמות האלה.
          ללא ספק שאחד הגורמים שכנראה משנים בדרך כלשהי את רמת הצורך/צריכה/מאזן בגוף הוא רמת המתח שבו אנו נתונים המשפיע בעיקר על רקמות הריריות בגופינו הממלאים תפקיד מרכזי בקליטת הויטמין ועד כמה לא מפתיע שבמחלות אוטואימוניות החלק הראשון המותקף ע"י מערכת החיסון שלנו הם הריריות באברים השונים(אסטמה,קרוהן,קוליטיס ועוד).
          מקווה שעזרתי לך.

          1. אחרי 30 שנה של אפטות כל שבועיים החלטתי להוציא מהתפריט את החצילים לחלוטין. שבועיים אחר כך נעלמו האפטות ולא חזרו כבר 14 שנים.
            אז כולם ידעים בן כמה אני 🙂
            פעם אחת נגעתי בטעות בחצילים (בארוחה משפחתית) ומיד הן חזרו.
            במקרה שלי אני יודע בוודאות גמורה: הפסקת חצילים = הפסקת הפצעים

    1. היה מעניין עד שראיתי את המרכיבים אחד מהם (אכנציה) בצורת תא אני צורך מזמן וללא קשר אבל אף פעם לא הרדשתי שזה עזר כך שאני פסימיץ

  9. שלום, לפני שבוע בערך הופיע לי הפצע הזה בשפה העליונה והוא היה ממש פצפון ובקושי שורף, אחרי כמה ימים משהו כמו 4-5 הפצע גדל ניהיה ענק וזה שרף בתדירויות גבוהות והיה בלתי נסבל, פשוט לא יכולתי להישאר עם זה אז מה שעשיתי זה מישהו סיפר לי שאם אני מורח על הפצע הזה אבקת סודה לשתיה אז זה יעלם תוך שעתיים, ניסיתי את זה לקחתי קיסם של האוזניים ומרחתי איתו סודה לשתיה על הפצע וזה שרף נורא באותו לאיזה 2 דקות ואז התרגלתי והסתכלתי אחרי כמה דקות הוא ניהיה פצפון ואז נעלם לגמריי ואני ממש שמח שמצאתי את הפיתרון הזה כי לא רציתי לרוץ אחרי משחות שמשכחות כאבים אלא רק לחסל את זה במהירות האפשרית זה דבר שמנע ממני לאכול לשתות ואפילו לדבר.. אני ממש שמח שזה נעלם

  10. o.k עכשו עובד
    אנסה למצוא את ההודעות ששלחתי+מספר מקורות (אתרים זרים) בהם התפרסמו מחקרים מעניינים
    בנושא האפטות.הכיוון של המדקר הסיני מעניין אך לא זה מה שהחוקרים בדקו וגם לא המסקנות אליהם הגיעו.
    בקרוב

  11. שלום לכל הסובלים
    אני מטפל ברפואה סינית ורציתי לשתף אתכם בחקירה האישית שלי לגבי אפתות
    ראשית (כמו שכותב המאמר ציין )אם אנו רוצים לטפל בשורש הבעיה צריך להבין שאפטות זה סוג של פצע חום , לרוב המיקום של האפטה מצביע על האיבר המעורב, למשל אפתה בשפה התחתונה יכולה להצביע על מעורבות של המעי הגס וכן אפתות בחלל הפה יכולות להצביע על מעורבות של הקיבה ברפואה הסינית יש קשר חזק בין הקיבה למעי הגס ולרוב אלו שני איברים שרגישים לחום ודרך האפתה הגוף מסלק את החום מהאיבר לכן אם תשימו לב שיש לכם אפתה קחו קוביית קרח ותניחו על האפתה זה אמנם קצת כואב אבל לאחר מכן ישנה רגיעה
    לכן אני ממליץ לכולם א- לא לאכול מאכלים שמכניסים חום לגוף כגון – חריף , אלכוהול , תבלינים חזקים -אוכל מתובל כגון חטיפים(דוריטוס ופרינגלס) , בשרים , קבב מתובלן ,מטוגן,
    שימו לב (ויכול להיות שאני טועה ) הכאבים החזקים במיוחד זה לקראת הערב

    ב- והחשוב מכולם לא לאכול מאוחר בלילה ובטח לא את הדברים שציינתי לאכולובטח לא לפני השינה, אכילה מאוחרת בלילה מתישה את הקיבה ויוצרת חום

    ג- שתיית מים – לרוב אנשים בוחרים לא לשתות מים , מים יש להם אפקט מקרר אני לא ממליץ על מים קרים במיוחד -אלה קרירים ,תקפידו לשתות מים , תנסו כשהאפטה כואבת לשתות 2 כוסות מים(קרירים) ותראו את התוצאה
    ד- כל מה שנאמר לגבי מצבי לחץ נכון מאוד , לחץ וסטרס מכניס חום למערכת
    נכון זה קשה לביצוע אבל חשוב להבין אנו חיים את חיינו איך שאנחנו בוחרים ולא על פי הוראות היצרן לכן במשך זמן הגוף נחלש ומה שהיה נכון בשבילנו לפני שנה כבר אינו נכון היום כדי להשיג שינוי בחיים וגם לא משנה באיזה תחום צריך לשנות אורח חיים זה הדבר הכי קשה לשנות הרגלים אבל על מנת לקבל תוצאה אמיתית וללא תלות בתכשירים זה הפיתרון היחיד
    בהצלחה לכולם

  12. גם אני סובל מאפטות כמו כולם כאן.. גם מגיל מאד מאד צעיר…
    פיתרון לריפוי לא מצאתי עדיין לצערי, אבל הייתי שמח לשתף בכמה דברים שמקלים על הכאב
    העיקרון מאחורי התכשירים הוא חומר מאלחש ברמה כזו או אחרת, וניסיתי גם תכשירים שקניתי בארה"ב
    התכשירים העיקריים שאני משתמש בהם הם
    עזרקאין ג'ל – מאד מסיס במים ולכן נקלט היטב בחלל הפה מכיל 2% לידוקאין
    יש לו טעם מעט מריר, אבל המריחה שלו לא כואבת בכלל למעט הנגיעה הפיזית של האצבע באפטה, והוא מספק הקלה לעד שעה.
    ואחד יותר חזק- למעשה הכי חזק שמצאתי הוא אחד שמכיל 20% בנזוקאין, בארה"ב מצאתי יחסית הרבה תכשירים כאלה, בארץ מצאתי רק אחד, של חברת בליסטקס (ההיא מהשפתונים) שנקרא קנקה Kanka.
    החומר שלו מאד חזק יחסית (במיוחד בהשוואה לאחרים שבשוק בארץ)
    מבחינת המריחה, ממש מעט צורב, לא מתקרב בכלל לצריבה של האורלמדיק, משהו בהחלט נסבל ולא נורא ועובר אחרי שניות. משך זמן ההקלה שלו ארוך יותר, הוא גם מאלחש וגם יוצר ציפוי על הפצע והוא המועדף עלי… מה שכן, צריך לא להפריז בשימוש יומי בו יותר מדי כי לדעתי הרקמה צריכה מנוחה מדי פעם.
    אפטגון, מדיג'ל ודומיהם לא ממש עזרו לי..
    האלחוש שלהם היה ממש חלש ועבר אחרי דקות בודדות
    אורלמדיק יצר אצלי מלא אפטות קטנות ועוד יותר כואבות סביב הפצע המקורי מה שגרם לי להתרחק ממנו (וחבל כי היה לו ממש פוטנציאל ): )

    1. שלום שמעון
      כל החומרים שציינתה הם מאלחשים שרופאים משתמשים אין להם פעולה מעבר לאלחוש כך שההקלה זמנית בלבד וחבל.

      1. יש גם את הספרי גוגיג'ל GENGIGEL שקניתי פעם הוא מאוד עוזר לתחילת ההשפעה לוקח כמה דק לאחר הספריי ומשך ההשפעה יכול להיות 2-3 שעות אפילו עם אפטה קטנה אפילו יותר.
        הוא מתאים לפי העלון גם לדלקות בצקות מכיל איזה שהיא מרכיב שעוזר לריפוי פצעים בפה אותו מרכיב חסר לאלה שסובלים מאפטות וככה החלמת הפצע נפגמת.
        לא תמיד הוא מקצר את משך זמן אפטה אבל מאוד עוזר יוצר גם שכבת גל עליה ומגן מכאב.
        הבקבוק מכיל ראש ספרי ארוך מתכוון כך אפשר להגיע לכל נק בפה.
        רק צריך לכוון נכון 🙂 וגם לא מקרוב מידיי כי טיפה יכאב יותר מ לשניה 2.

  13. צרת רבים=-צאיננה נחמה כלל..
    ובכן, לאחר שנים ארוכות של סבל ועם העובדה שבתקופה האחרונה אני מתחילה לסבול מאפטות בצורה רחבה והמונית ומתמשכת.. לא מתייבש דור, עד שדור אחר צומח בממקומו.. לפי מה שאני שמתי לב: אני צמחונית ומחסור בויטמין בי 12, אכן תורם לנוכחות האפטות ונטילת כדורים משפרת את מצבן, לא תמיד, לא בכל איזור.. שוקולד- הוא הדבר שהכי הכי מקפיץ אותי לשמיים וחזרה במגע עם האפטה.. למישהו יש סיבה?
    אני שמתי לב שאם הייתה לי תחושה שהתקררתי- מיד אחר כך, תופענה האפטות.ולגבי ה L-LYSINE, נאמר לי לשתות אותה בגלל הרפסים חוזרים.. האם יש השפעה חיובית על האפטות?..
    לגבי הליסטרין- לדעתי הוא יעיל מאחר והוא מרדים את המקום מעט..
    תודה ובהצלחה לכולנו במציאת הפתרון לסבל הטהור הזה.

    1. מעניין מאוד !!! גם לי יש לפעמים הרפס שפתיים נדיר למזלי ואף פעם לא הופיעה ביחד עם אפטות בפה אבל אולי זה קשור. מעניין למי עוד יש גם הרפס?

        1. ככל הידוע לי הם "בני דודים" למי שמתמצא בוירולוגיה לדעתי הם מאותה משפחה או תת משפחה של וירוסים.
          משמע מושג "נשאות" ולכן ההתפרצויות חוזרות כל אחד כבר לפי הרגישות שלו והגורם מאיץ שלו

    1. לאחרונה נתקלתי בשתי פתרונות שאני רוצה לכתוב עליהם ועוד לא הספקתי:
      1) לגרגר חלב עזים – אפשר לקנות את זה היום בכל סופרמטרקט, והמחקר אומר שגם כזה שקונים בסופר הוא טוב.
      2) ג'נג'יג'יל – אחלה משחה. גם כן, מגובה לא רע במחקרים שמעידים שהיא באמת עוזרת לרפא את הפצעים.

      ליבי איתך,
      טל

  14. למי שיש סיבולת לכאבים רגעיים – ממש קצרים .
    ממליץ מניסיון אישי – להסירם כירורגית
    קרי,
    אני לוקח קוצץ ציפורניים קטן, שוטף במים וסבון (את הקוצץ), מעביר אותו מעל להבת אש(גז/מצית) לחיטוי סופי.
    לחכות שיתקרר.לחכות שיתקרר.לחכות שיתקרר.לחכות שיתקרר.
    עומדים מול המראה תופסים בעדינות ובמהירות הבזק מבצעים את החיתוך/קיצוץ. חשוב להוריד את כל האפתה ולא חלק ממנה כי אז זה לא עוזר וקשה לתפוס אותן כשהן קטנות(חצויות).
    כואב בדיוק לשנייה – מדמם מעט – עכשיו שורף כאילו אכלנו חריף – וזהו עבר.

    נכון שזה לא הפיתרון האולטימטיבי, ועובדה שהגעתי לאתר הזה(מבין רבים) כדי לחפש פיתרון אחר,
    אבל פשוט לא מצאתי.
    אני הולך לנסות שוב את פתרון הסודה לשתייה ושמן הזית – אם לא יעזור ,
    מחר אני חוזר להיות רופא(ה) מנ(ה)תחת.

    🙂

      1. שלום טל,
        הצעתי מבוססת ע"ס ניסיון אישי בלבד. אינני מומחה לדבר.
        לי זה עוזר.
        אשמח לשמוע על אורלמדיק, יש לך ניסיון עם התרופה/תכשיר?
        זה מקל על הכאב? מטפל בבעייה? או מעלים את האפתה?

        1. לי אורלמדיק לא עזר, זה אמנם הקל את הכאבים והעלים את התחושה של האפטה למשך מספר שעות אך לאחר מכן האפטה חזרה להכאיב ולהציק.
          זה לא עובד ובשום אופן לא שווה את מחיר התרופה או את השימוש הכואב בה

          1. אורלמדיקהיה לי בעייתי…
            בפעמיים הראשונות הייתי בטוח שהנה הגיע המזור לפצעיי אחרי שנים שנים של סבל, ואת האמת, למרות המחיר, לא הייתה לי בעיה לשלם…
            אבל מה שקרה, גם אצלי וגם אצל חברה שלי, שלאחר שהחומר נמרח על הפצע, הצריבה שלו כביכול פצעה רקמה בריאה בשוליים של הפצע ויצרה מסביב לאפטה עוד כמה אפטות פיצפונות אבל כואבות בצורה שלא תאמן…
            וזה כל כך כאב עד שאני לא מוכן להתקרב לזה שוב…
            אותו דבר היה אצל חברה שלי..
            שוב, אני ממליץ בכל זאת לנסות למי שלא ניסה (תהיו מוכנים רק, המריחה עצמה כואבת מאד!!!) כי אם לא יתפתחו אצלכם תופעות הלוואי האלה, אז באמת זה מונע כאב עד שהאפטה נעלמת…

  15. בתור רב סובל מהפטות ובמשך הרבה שנים (היום אני בן 47) מצאתי לאכזבתי הרבה, ששום דבר לא עוזר באמת. (פרט למקלות-קיסמים, אותם לא ניסיתי)
    היום אני לומד לזהות את ההפטה לפני הבשלתה הראשונית עוד לפני שהיא כואבת וצורבת. בשלב זה אני לא מתעצל ומורח אורקורט E לפחות 3 פעמים ב12 שעות . התצאות מדהימות ווהפטה לא מבשילה ונעלמת. כמו כן למדתי שברגע
    שההפטה כבר "בשלה"אין מה לעשות .פרט מלסבול בשקט.
    דבר נוסף שגילתי במקרה : כתוצאה מכלסטרול גבוה אני לוקח מדי יום כדור סימבאסטין(מרשם רופא)להורדת כלסטרול . מאז שהתחלתי פסקו לי ההפטות כמעט לחלוטין. אבל כל פעם שאני מפשל ולא לוקח כדור (ברצף של 4-5 ימים) חוזרות ההפטות לחגוג אצלי בפה.וכשאני חוזר לקחת ההפטות נעלמות. אני לא רופא אך אולי הדבר בא לרמוז משהוא על הקשר בין תפקוד הכבד ובין ההפטות?????

  16. בחודשים האחרונים פיתחתי תיאוריה שהאפטות נגרמות בגלל שימוש בשטיפת פה של ליסטרין.
    עוד מישהו משתמש בזה פה? ננסה לבדוק את הטענה 🙂

    1. לא נראה לי אם זה היה כל-כך פשוט היו עולחם על זה מזמן. לצערי אין לנגע הזה סיבה אחד וגם לא פתרון אחד.

    2. חשוב מאוד!!! אנו במשפחה סובלים מה"קללה" הזאת למעלה מ-100 שנה!!!
      רציתי את עזרתכם,באחד המאמרים ניזכר שאחד הנוגדנים לתופעה הוא הניקוטין,דהיינו אדם שמעשן אינו סובל מאפטות!!!
      מייד ניגשתי לבחון זאת בקרב בני משפחתי-אחים,אחיות,דודים,אחיינים וכו'.
      ואכן,מי שמעשן לא חשוף לתופעה.
      האם בקרב הכותבים והסובלים יש מי שמעשן????
      אשמח לשמוע תגובות.

      1. היי ניסים, באיזה מאמר יש התייחסות לניקוטין ?

        גם אילו זה היה נכון, הייתי חושב שעדיף להשתמש בתרופות הניקוטין על פני עישון סיגריות (שכוללות עוד איזה כמה מאות חומרים רעילים ומסרטנים מלבד הניקוטין). וגם זה, רק לאחר שהייתי רואה מחקר שמוכיח זאת.
        והיות ולחברות הטבק יש הרבה אינטרס לקדם מחקרים שמסבירים למה סיגריות לא רוצחות את כל מי שמעשן (מה שהן עושות, בבערך 10 שנים בממוצע למעשן, עם בערך עשרת אלפים הרוגים בשנה, רק בשיראל, ממחלות שזורזו בגלל שהאנשים עישנו), אזי אני מאמין שהיו יותר מחקרים שמוכיחים קשר כזה אילו הוא היה קיים…

    3. איזה קטע גם לי יצאה אפטה בדיוק אחרי כמה ימים שהשתמשתי בליסטריו בעיקבות דלקת חנייכים….וחוץ מזה אני בתחילת הריון אולי זה גם קשור…???

  17. היי כולם ואבי
    הרשו לי לחזק כל מילה שכתב
    חומצה פולית – כל יום טבלית אחת של L-LYZINE
    B12 ומוסיפה שימוש במשחת שיניים "ויקו" VIKO
    מניסיון וסבל של שנים , מצאתי את זה כפיתרון הכי נכון ויעיל …..מפחית תדירות וכמות הפצעים, מידת כאב כמעט שלא מורגשת , והעלמות מהירה עד לפעם הבאה …..
    נסו ותיווכחו …זה בדוק

  18. אני בת 25 עד לפני 5 שנים סבלתי נורא מאפטות בפה אני מדברת על מצבים של 8-9 פצעים באותו זמן…וגם הגודל שלהם מאד גדול..בקיצור כואב!!! למי שלא יודע…בזמן שיש פצעים בפה זה גורם לחולשה ועצבנות..(האמת אפשר להבין את זה כי כשכל בליעת רוק או דיבור כואב לך..אז אם מישהו שהתאמצת להגיד לו משפט לא הקשיב או לא שמע והוא רוצה שתחזור על דבריך…זה מ-א-ד מעצבן) לפני כ 6 שנים הגעתי לאדם שמתעסק בתזונה ע"פ הרפואה הסינית…הוא נתן לי תפריט (צחקתי לו בפנים…לא האמנתי שאני עם הרגלי התזונה הקלוקלים ביותר שלי אוכל לעמוד במה שהוא מבקש) אחרי כמה זמן הצלחתי לבצע ועד עכשיו אני מתמידה…לא האמנתי שאפשר לחיות בלי זה…ועובדה…הפצעים פסקו ואין ספק שזה חיים בליגה אחרת…גם ראיתי שכל פעם שאכלתי מהדברים שאסור לי..אפילו קצת..יום אחרי זה כברר צמח לי חבר חדש בפה…ממה שהבנתי ומדברים שקראתי פשוט נראה לי שלכל אדם זה קורה בגלל סיבות שונות ומגוונות..חוץ מהעניין שאם מקבלים מכה נקודתית או פוצעים את חלל הפה..אז לכל אדם רגיל נוצר פצע…בכל אופן תכוונו שיהיה לכפרת עוונות…ושהשם ישלח לכולנו בתוך שאר חולי עמו ישראל-רפואה שלמה!!! (תגידו אמן..:))

    1. חבל שלא קראתי את התגובות כאן קודם. יש לי אפטה מזעזעת בזווית הפה וקניתי את האפטגון הזה ב 30 ש"ח- מיותר לציין שהוא פשוט לא עזר במאום…
      עצה קטנה: אני שמה טיפת אוטידין על האפטה לפני שאני אוכלת. נכון, אלו טיפות הידועות כטיפות אוזניים, אך זה פשוט חומר מאלחש שעוזר לכל מיני פצעים. זה "מרדים" בצורה מאד טובה את האזור, בערך תוך 20 שניות ומאפשר לאכול נורמלי. חולף בערך תוך שעה אזהרה: אסור לבלוע!

      1. אוי ואבוי..
        אסור בתחלית האיסור להשתמש בתרופה להתוויה מסויימת להתוויה אחרת..
        ועוד טיפות בפה שעלולים לבלוע..תרופה זו לא אושרה לשימוש בצורה זו את מסכנת את עצמך לכי תדעי אם תבלעי איזה השפה תהיה על זה גם אם לא מידיית אולי מצטברת לעתיד..!!

        גם אם זה מאלחש ןנמרגיע הכאב אני בטוח שיש פתרונות רבים אחרים חכמים יותר ויותר "נכונים".
        ודבר כזה את עוד מציעה לאנשים אחרים – קצת אחריות עצמית!!

        וכן גם אני סובל מאפטות בפה – בעיקר פצע למשל מנשיכת טעות של לשון או חך או בעיקר בתקופות לחץ..
        יכול להיות גם 3-4 ברצץ אחד נעלם שני מופיע וכו" יכול להיות גם 3 שבועות רצוף עם פצע..

        המחשבה שלי – מאז מעבר למשחת שיניים ללא SLS התדירות וכמות דיי פחתו את האמת.
        ובתור הקלה אני משתמש בספריי שנקרא גינגוויט או משהו כזה..
        רק המחשבה לשרוף אם אורל מדיק מפחידה אותי בררר…

  19. שלום לכולם ותודה על העצות…
    התחלתי עם אפטה אחת שהיתה במשך שבוע בפה ולאחר מכן במשך יומיים הכאבים החמירו לי והאפטות החלו להתפשט במהירות לחניכיים, ללשון ושאר חלל הפה כולל הגרון..
    ממש ממש כואב! לא מאחלת לאף אחד..
    מה מומלץ לעשות במצב כזה??

    1. מצטער שאת סובלת כך. לי אישית לא מוכרת תופעת התפשטות. לפעמים הופיעו עוד אחד או שניים בתרם הקודמות נעלמו אבל אף פעם כמו שאת מתארת.
      ניסית אורל מדיק? פנית לרופא?
      מקווה שתרגישי הקלה במהרה.

      1. תודה על ההזדהות..
        זה באמת היה בלתי נסבל.. אז הלכתי הבוקר לרופא והוא רשם לי לקחת אורלטן- טבליות למציצה, מקווה שיעזור.
        בכל מקרה אני ממליצה שאם למישהו יש בו זמנית אפטות בכמויות- ללכת לרופא שיתן מרשם.. (בתקווה שמה שרשמו לי אכן יעזור..)
        לגבי אורלמדיק- ניסיתי אותה, אבל זה לא משתלם למי שיש אפטות בפה בכמויות, לא מבחינה כספית ולא מבחינת תחושתית, כיוון שזה הקל על כמה פצעים בודדים ויש לי עוד הרבה..
        בהצלחה לכולם בטיפול! ותרגישו טוב!

  20. הפתרון הכי טוב הוא חלב עיזים זה בדוק !
    לילדה שלי היה חום 39 מעלות 3 ימים ולא הבנו מדוע ? והתברר שזה בגלל האפטה
    נסענו לבית חנן שם הם מודעים לבעיה הם מביאים לכם את חלב העיזים צריך לגרגר ולשטוף בפה והאפטה נעלמת כבר למחרת
    זה לא יאומן !

      1. טל שלום.
        לא ברור לי אם דבריך מופנים אלי (אבי.ב)בהתייחס למה שכתבתי אתמול 30.01.10 או שמא לאבי השני?

  21. שלום לכולם,
    יש לי נסיון רב שנים עם הצרה הזאת. לפני שנתיים, לאחר תחקיר רציני שערכתי באינטרנט גיליתי מחקרים שמוכיחים שיש קשר בין החומר שנמצא במשחות השיניים שגורם להקצפה ונקרא SLS לבין הופעת האפטות. SLS=Sodium Lauyl Sulfate. ברגע שהתחלתי להשתמש במשחות שיניים ללא החומר הזה חיי השתנו פלאים. כמות האפטות ירדה לאחוזים מאד נמוכים, וכאשר בכל זאת מצליחה להתפתח אפטה, היא יחסית קטנה וזמן החיים שלה קצר עד 3-4 ימים. במקרים אלה אני משתמשת באורלמדיק שאכן מאד שורף אך פותר את הבעיה ברגע.
    אפשר למצוא רשימת של משחות שיניים ללא SLS (נקראות SLS FREE) באתר הזה
    http://dentist.net/sls-free-toothpaste.asp.
    בדרך כלל אני מזמינה אותן מחו"ל. לאחרונה מצאתי משחה אחת בארץ שהיא SLS FREE ושמה אלקמס של חברת טבע. ואני לא עושה פרסומת לטבע! צריך להתרגל ל"טעם" מכיון שהמשחות האלה לא מיצרות את הקצף הנעים, אבל תוך כמה ימים מתרגלים.

    ממליצה בחום!

    1. שלום עדנה, תודה על התגובה שלך – חידשת לי.

      הסתכלתי יותר לעומק על הקשר.
      מסתבר שבוצעו 6 מחקרים עד כה על הקשר בין SLS במשחת שיניים לבין אפטות.
      רשימת המחקרים הללו מופיעה מרפרנס 13 עד 18, ראי כאן:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Aphthous_ulcer#cite_note-13
      מתוכם, 4 הראו שיש קשר ו- 2 לא הצליחו למצוא קשר.
      העפתי מבט בחלק מהמאמרים, דווקא נראה שהמאמרים שלא הצליחו למצוא קשר היו יותר "רציניים" (וגם יותר עדכניים) מבחינת כמות נבדקים, מבנה הניסוי ואופן הדיווח על הממצאים.

      זו שאלה רצינית מהי ה"אמת" במקרה הזה.

      כסטטיסטיקאי הייתי אומר שצריך לבצא מטה-אנליזה של המחקרים הללו כדי לענות.

      כאדם שיש לו אפטות בפה, אני מוכן לנסות להפסיק את השימוש במשחות עם SLS, מתוך תקווה שזה ישפיע. ואשאר במעקב על מחקרים עתידיים בנושא כדי לראות אם יש עדויות חדשות.

      שוב תודה!
      טל

    2. היי
      כמי שסובלת מכך שנים רבות מצאתי פיתרון שדי עוזר לרוב האפטות שמופיעות , למעט מקרים בודדים
      הומלץ לי לקחת תוסף שנקרא L-LYZINE כל יום כדור אחד , מצחצחת שיניים במשחת שיניים ויקו viko שמקורה בהודו , אגב אם מורחים ממנה ישירות על האפטה היא מרגיעה
      מה שקורה בפועל זה שהאפטות אכן מופיעות, אך בתדירות נמוכה מהרגיל, הפצע עצמו אינו כואב במידה המוכרת או יותר נכון כמעט ולא והוא נרפא מהר יותר …
      לעיתים רחוקות אני סובלת מפצע סורר ואז אני מטפטפת עליו פרופוניצאה, אגב (לא של אלטמן אלא של "מכוורת גליל" בטל' 04-6947826 ) כל שעתיים ובלילה שמה אורקורט ולמחרת הוא נרדם עד שנעלם .(אגב הטיפות עובדות בכאב גרון מתחיל, פצעים על הפנים ועוד…..בדוק)
      יש מצב שלאורלמדיק הפיתרון, אך אני מודה שהחיסרון שלו קרי המחיר הוא משמעותי עבורי ולאור התדירויות הנפוצות זו עלות רצינית …..
      נסו , אם לא יועיל לא יזיק , אני ניסיתי וזה כדאי

    3. יש גם אלודנט ויש גם משהו חדש ראיתי בפארם היום ברח לי השם..
      לפי מה ששמעתי יש סיכוי שגם פרו..משהו..של סנסודיין שווה לבדוק..

    4. זהירות!!!!
      אורל מדיק,לא רק שלא עוזר אלא מחמיר את האפטה ומגדיל אותה!!!
      אזור שלא נגוע באפטה ונמרח באורל מדיק,נצרב מייד והפך אפטה!!!
      גם יקר וגם לא יעיל!!!1

      1. גם אצלי..
        את האפטה הוא ריפא, אבל סביב השוליים של האזור המרוח נוצרו מלא אפטות פיצפונות שכאבו בצורה לא נורמלית…
        ממש חבל כי בפעמיים הראשונות שהשתמשתי הוא ממש עזר ):

  22. לבת שלי בת שנה וחמישה חודשים יש פצעים על הלשון. אני שמה לה SOS, זה קצת מקל והמליצו לי על עמילן תפו"א (לגרד תפו"א ולתת לו להגיר את הנוזלים עם העמילן ולמרוח על הפצעים). זה יוצר שכבה מגנה על הפצעים ומאפשרת לילד לאכול. בנוסף, הבאתי חלב עזים (ישר מהעז) וניסיתי לתת לה לשתות מבקבוק. בגלל שלא "התלהבה" השפרצתי לה במזרק לתוך הפה. עכשיו מחכה לתוצאות. יש לה גם כל הזמן חום גבוה וזה מאוד מפריע לה.

    1. שלום רב
      מניסיוני עםבני שהיה בן השנה וחצי בזמן ההתקף הראשון זה לא חוזר באותה עוצמה. בפעם הראשונה זה חום גבוהה פה מלא אני מתכוון עשרות פצעים בכל הפה וגם על הלשון. זה עבר ומאז רק פצע בודד מדי פעם ללא חום. הרופא עמרה שזה ככה התקף ראשוני חזק וזהו.
      ניסינו חלב עזים סוס ועד דברים שלא עזרו כלל. תחזיקי מעמד זה יגמר בקרוב.

    2. חברים אני ממתין לגבי שאלתי???
      האם בקרב הסובלים ישנם כאלה שמעשנים???
      חשוב מאוד!!! אנא תגובתכם.

  23. האפתה זאת תגובה של מערכת החיסון לגירוי כל שהוא.
    אצלי אני יודע שאם אני שם אצבע בפה בניקוי שאריות בשנייים לדוגמה, אז במקום לייד בדרך כלל מתפתחת אפטה.
    אז הדבר היחיד שיכול להוריד משמעותית כאב (בלי להוסיף לפני זה עוד כאב)
    זה טיפול בקרם סטרואידי בדומה לקרם שמורחים על דלקות בעור החיצוני.

  24. כשמשתמשים באורלמדיק, צריך לספוג קודם את הרוק באיזור האפטה עם צמר גפן של קיסם רגיל.
    את החומר שעל הקיסם המיוחד מורחים ומצמידים עשר שניות לאפטה, לא פחות מזה. לפי הרוקחת, מותר להשתמש באותו קיסם לכמה אפטות.

  25. 1. אורקורט E – מאוד עוזר מנסיון, אבל חייב במרשם רופא.
    2. אפטגון – חרטא.
    2. שמעתי שמיץ של כרוב כבוש עוזר… ננסה ונראה!

  26. שלום לכולם,אכן סבל נוראי,כרגע יש לי 3
    עדיין מחפש פתרונות,בינתיים רציתי להוסיף שגירגור ערק (אני מאמין שכל משקה עם אחוז גבוה של אלכוהול יעשה את העבודה) גורם אמנם ל"שירפה" אבל זה משתק את הכאב לדי הרבה זמן (מעל שעה שעתיים).
    אני מאמין שזה גם די מחטא,בכאבי גרון רגילים זה מאיץ ריפוי (כמובן שדורש שתיה).

  27. שלום לכל אחיי לצרה – אפתות
    במשך שנים שאני סובלת מזה… יש תקופות שיותר ויש שפחות ובשנה האחרונה זה פשוט הפך לגהנום. זה מתחיל בפצע קטן ותמים, ואני קמה בבוקר ומגלה עוד 6 כאלה בגודל מטורף! קראתתי כאן כמה תגובות והרגשתי הזדהות מוחלטת עם התחושה,
    עם הנסיונות השונים לרפות את זה
    (אני אישית בדרך כלל שמה מלח, ואז כמו שמישהו כתב כאן התחושה היא כאילו קיבלת אגרוף לא נורמאלי במקום אבל זה הורג את הפצע אחרי יום יומיים
    ואצלי זה מלווה בהתנפחות מטורפת של השפה ותחושה של צריבה בשפתיים)
    בכל מקרה אתמול היו לי 6 כאלה בגודל פשוט לא יאומן, התחלתי כבר לבכות מרוב כאבים והיה לי מאוד קשה לתפקד, כמו שאתם בטח מכירים.
    זכרתי שבעבר השתמשתי בתרופה שעזרה לי מאוד "kankan"
    רק שלא זכרתי את השם, אז הלכתי לבית מרקחת ותיארתי את הבקבוק החום, הם ישר הבינו. לפניי 3 שעות מרחתי את זה (טעם קצת מגעיל) וזה פשוט לא כואב יותר!!! איזו הקלה ממליצה בחום לכל הסובלים!!! ואגב ראיתי גם את האורלמדיק שם אבל לא לקחתי-
    א. הוא יותר יקר (50 מול 35)
    ב. הוא לשימוש חד פעמי (הקאןקאן זה משחה שמורחים והיא תספיק לפחות ל5 פעמים שזה תוקף לדעתי
    ג. הרוקחת המליצה יותר על הקאןקאן ואמרה שזה יותר חזק
    * אני מרגישה עכשיו ממש טוב! זה היה מונע ממני כל כך הרבה סבל אם הייתי קונה את זה לפניי!
    תרגישו טוב!! (:

    1. אה ואגב- אפטגון זה סוג של בדיחה.
      לא עוזר בכלום והתרופה נשטפת מייד כששמים אותה
      ככה שאין לזה שום השפעה

  28. שלום אלכס
    תודה על היוזמה
    יש בערוץ הקניות מוצר שנקרא biostick מישהו ניסה ?
    אני סובל מהפצעים ותדעו שזה מדבק אז תיזהרו
    סודה לשתיה על הפצע עוזר?

    1. אלכס שלום.
      כשאתה כותב שזה מדבק.על מה אתה מבסס את דבריך? מבחינתי זה כמו שתגיד סרטן זו מחלה מדבקת.חבל לזרוק דברים שאינם מבוססים ובמקרה זה לא נכונים בעליל.
      אבי

      1. עד כמה שיגוע לי אכן כן זה מדבק וכנראה בשלב ההתפרצות עצמה.
        מה שכן יש סיכוי בכלל שזה ירלי בכלל בן דוד של משפחת ההרפס..
        כלומר מי שחטף פעם ראשונה הוא כבר נשא..

        מה מחזק את ההשערה שלי?? לאשתי לפי טענותיה לא היה כלל לפני שהכרנו!!
        לא ממליץ לסקס אורלי בזמן התפרצות 🙂

  29. מישהו שמע על אס.או.אס ביוקל? S.O.S BUCAL
    הבנתי שזה ספריי טבעי שאמור לרפא פצעים כאלה.
    לי יש מספר אפטות על השקד בגלל איזה וירוס ועכשיו הם מתפשטות גם ללשון 🙁

    1. הי,
      השתמשתי בזה בעבר, זה לא מרפא, אבל עוזר להרגעה.
      תזהרי כשאת שמה, כי זה מאד מלכלך (כמו דיו) , וגם שורף. קצת מרגיע .
      עוזר, אבל לא משהו…
      תרגישי טוב!

    2. שלום אנונימי
      שמעתי על SOS וניסיתי לדעתי זה עזר למי שמוכר לי ולבת זוג שלי זה לא עזר כלל.

      1. הבנתי אותך. אני גם משתמש בזה וזה באמת מרגיע כמו ש sari רשמה, רק חשבתי שזה גם מרפא. בכל אופן, יש לי אורלמדיק בבית, אבל אני מפחד לשים אותו על הלשון.. רציתי לדעת האם אפשר לטפל בכמה אפטות קטנות עם אותו המקלון ??

        1. היי אנונימי – התשובה היא כן – אפשר להשתמש באותו המקל לכמה אפטות שנמצאות באותו הזמן. (למרות שזה לא פשוט, כאב וכאלה…)

  30. ישלי 3 בפההה כואבבבב טיליםםםםם אבל הרופאה אמרה שזה חמור וזה יכול לעשות זיהום במוח אתם חייבים אנטוביטוקיה דחוףףף

  31. שתדעו שאצלי ואצל הרבה אנשים נוספים אחד הגורמים לאפטות הוא אגוזים (אגוזי מלך, קליפורניה) וגם חצילים.

    1. אני גם סובל מאפטות בזמנים של לחץ ומתח אישי. לפעמים אני נושך את השפה בזמן שאני אוכל ונוצרים לי פצעים שאחר כך הופכים לאפטות. לא נעים. כמה שיטות שניסיתי:
      1. לגרגר עם חלב עזים / חלב פרה – לא יעיל, אך מרגיע קצת את הכאב.
      2. אפטגון – מרגיע את הפצע, אך לא יעיל.
      3. דמיון מודרך – כשהולכים לישון מדמיינים במשך חמש דקות איך הפצע נרפא לאט לאט – לא יעיל, אך גם היה קשה לי להתמיד בזה.
      4. משחה עם מרשם רופא – אורקורט E משחה לחלל הפה. מכילה סטרואידים. מאוד יעילה וזולה. בדרך כלל הפצע נעלם אחרי כמה ימים.
      5. הפחתת הלחץ בעבודה ובלימודים ושיפור בתחושה האישית – יעיל ביותר למניעה של הפצעים, אך אם אחד מופיע – לוקח זמן להיפטר ממנו.
      תודה רבה על העצות הטובות!
      גדי

      1. שלום לכל הסובלים 🙁
        נהיה לי פצע ממש בקצה הלשון מזל שיש אורלמדיק הטיפול כאב מאוד נראבה לי שזה פרופורציונלי ללכל הכאב שהיתי חווה עד שהפצע היה נרפא מעצמו:) אבל עזר ואני יכול לדבר ולאכול ולא כואב יותר.
        לגדי : – דמיון מודרך ינסה בפעם הבא זה משהו שעוד לא ניסיתי 🙂

        1. גמלי יש פצע בקצה הלשון עכשיו אני ילך לקנות את האורלמדיק הזה עכשיו …אני מקווה שיעזור לי…=(

  32. אלכס היקר תודה, כתוב מצויין ויסודי. אצלי "צמח" לו אפטה בגרון על השקדים, במהלך שפעת שהייתה לי.

    אי אפשר לאכול מתוק כי זה צורב מאד, הרופא רשם לי משככי כאבים שחוץ מלטשטש לי את הראיה לכמה ימים לא עשו כלום, ובקיצור – האימה, או האימה..

    מה דעתך על אנטיביוטיקה ?

    1. אליהו שלום ותודה.
      למזלי לא חוויתי אפטות בגרון לכן הדבר היחיד שחשבתי שאם אפשר ליראות אותן אתה יכול לבקש ממישהו (רופא או רופא שיניים אולי חבר\חברה) בעזרת מקל ארוך ( שנראה כמו מקל אוזניים שמגיע עם האורלמדיק – המקל שלוקחים איתו משטח גרון בקופות החולים נראה לי מתאים) שטפל במפצע שיש. למיטב ידיעתי האנטיביוטיקה כלל לא עוזרת בקרה של אפטות לפחות לי לא עזר שכן צצו לי אפטות חדשות בזמן הטיפול באנטיביוטיקה. מעניין שצינתה שהאכילת מתוק גרם לך לכאבים לפעמים נקודות לבנות בגרון נגרמות מחידק הסטרפוקוס ועז הרופא היה נותן לך אנטיביטיקה
      מקווה שעזרתי.

    2. היי אליהו.

      יש תרופה (בבית מרקחת) בשם "אפטה X". שהיא מי פה, שמכילים חומר שמרגיע אפטות.
      היא לא מונעת שום דבר, והיא לא מרפאה. אבל היא מרגיעה גירוי וכאבים בפצע.

      ההמלצה הכי טובה שיש לי עבורך (מלבד שינה), זה לגרגר את התרופה הזו.

      צר לי על סבלך!
      טל

    3. גם לי היתה אפטה בשפה הפנימית של הפה ואני לא בנאדם שסובל מכך בכלל. קיבלתי עצה מצויינת בסטיפס באינטרנט והיא עבדה מעולה!! להניח אבקת סודה ישירות על הפצע – שורף כמו מלח אבל מתקשה על האזור, תוך יומיים ששמים על הפצע 3 פעמים ביום שכבה של אבקת סודה , המצב הרבה הרבה הרה יותר טוב. ועדיף לישון עם זה:)אז זה מאוד חסכוני, כי כמעט לכל אמא / סבתא יש אבקת סודה בצנצנת, וזה גם עוזר מאוד, יותר טוב מלגרגר מלח כי זה לא עוזר במיוחד. בהצלחה לכולם.

  33. אני בדיוק עכשיו נמצא בסבב הקבועה של האפון וקראו מתלבט עם לדם את משחת הפלא אורלמדיק על הלשון או לא

  34. הי,
    תודה על כל המידע,
    כאחת שסובלת מבעית האפטות שנים, ג"כ ניסיתי את כל האמור לעיל,
    למרות שתליתי תקוות רבות באורלמדיק לא הצלחתי איתו בצורה משמעותית.
    1. באריזה כתוב שניתן להשתמש בכל מקל רק לפצע אחד, בד"כ יש לי כמה, האם אפשר להשתמש בו לכמה פצעים?
    2. כשהפצעים על הלשון או במקומות פנימיים ,על החיך בפנים וכו' קשה מאד לבצע את זה בצורה טובה.
    3. הכאב נוראי. אח"כ במשך יום שלם היה לי הרגשה של משהו שרוף בפה, והפצע היה פחות פעיל, אבל לא נעלם לגמרי.
    מה עשיתי לא טוב?
    בכל אופן, צרת רבים היא חצי נחמה, וזה עושה לי טוב לקרוא את זה.
    אז תודה.

    1. שרי שלום מניסיוני ניתן לטפל בכול הפצעים בפה ביחד. צריך לייבש טוב את הפצע קודם ששמים את האורלמדיק ונכון גם זה כואב מאוד.
      הפצעים לא נרפים מיד אבל הם הרבה פחות כואבים במיוחד כשהם על הלשון.
      עם יש כאב אחרי (כמובן לא מיד אחרי אלה כעבור חצי שעה) סמן שהמצע לא כוסה לגמרי אני חוזר על התהליך שוב למרות שמומלץ לא לעשות את זה.
      מקווה שעזרתי.

      1. היי אלכס.
        אני רק רוצה להרחיב על דבריך עבור שרי ולומר שחוויתי מקרים שבהם הפצע המשיך לכאוב לאחר השימוש בתרופה, ומעבר לחצי שעה – ולא בגלל איזור לא מכוסה (לדעתי).
        אלא בגלל (נקרא לזה) "טראומה של האיזור". במצב כזה, האיזור היה נפוח וכואב. אין לי הסבר מדוע זה לפעמים קורה (ולפעמים לא). וזה באופן כללי לא כיף. אבל עדיף על השארת הפצע (שוב, לדעתי) כפי שהוא.

        מקווה שיעזור,
        טל

  35. מאת חביב

    מצאתי שיטה לחסוך בכסף אני לא יודע אם זה נכון לעשות, אבל זה עובד.

    שפכתי את תוכן המבחנה בתוך בקבוק קטן, ופשוט משתמש בחומר הסגלגל הרבה פעמים

    בעזרת קיסם קטן של שיניים. אני לא צריך את כל תכולת המבחנה לשים על הפצע כך יוצא שאני שם טיפה קטנה בעזרת קיסם השיניים, וכל הלומר נישמר לטיפול הבא.

    תודה
    חביב

    1. שלום חביב
      כמה זמן החומר פתוח ? אחרי כמה זמן השתמשתה שוב? נשמע כמו רעיון מעולה.
      למרות שבאתר היצרן כתוב ש חומר נהיה פעיל כאשר הוא בא במגע עם האויר.
      אבל מי יודע בבשקה תשובתך.

  36. תודה על העצות ובעיקר על התרופה אורלמדיק
    אני כבר הולכת לקנות אותה. פצעים על הלשון
    משגעים אותי יותר מהכל. אגב בתקופות מתח כשהאפטות
    מתפרצות אצלי זה מגיע גם לשקדים בגרון ושם אי אפשר
    לעשות כלום. אולי לגרגר עם משהו? אבל עם מה?
    אגב אני אכלנית שוקולד כפייתית ובזמן שיש לי אפטות
    זה מחמיר את המצב, גם אצל מישהו מכם?

    1. היי יוספה.
      לגבי גרון, קיבלתי בזמנו המלצה חמה לגרגר מים עם סודה לשתיה בשביל לטפל בבעיות גרון. אני מאמין שזה פתרון יותר טוב ממלח, אבל אין לי עדויות מוצקות לזה – אז לשיקולך.

      לגבי הקשר בין לחץ ושוקולד וכו' – לא מפתיע 😀

  37. נא להזהר בשימוש באורל מדיק על השפה התחתונה או העליונה, אורל מדיק אינה יעילה בכלל ואף מחמירה את הפצע וגורמת לפצע גדול וחשוף בשפתיים..תזהרו לא לנסות אותה חבל לסבול, לא שווה את הכסף גורמת לנזק מיותר

    1. לירון היקר,
      בניגוד לעצות אחרות כמו גירגור מי מלח או שתיית תה, אורל מדיק היא תרופה שעברה ניסויים בבני אדם בשביל לקבוע יעילות.
      על איזה בסיס אתה כותב שהיא איננה יעילה בכלל?

      בכל מקרה, אני לא יודע מה אתה ניסית, אבל כשאני השתמשתי בה היא הייתה מאד מאד יעילה.
      אני מקווה שלא השתמשת בה בשימוש על השפה החיצונית לבעיות הרפס, כי עבורן התרופה אכן לא מתאימה.

      טל

  38. תודה על המידע אך לצערי מעטים הדברים שעוזרים והסבל הינו רב.

    שטיפת הפה עם מי זעפרן אמורה להקל.

    בכל מקרה יש אחים לצרה.

  39. תודה לכותב המאמר. אני ואשתי סובלים מהצרה הזאת שנים. מה לא ניסיתי כל תכשיר טבעי או תרופה שום דבר לא עזר במיוחד כשהפצע על הלשון פשוט סיוט. האורקורט עזר חלקית כאשר הפצע לא על הלשון או לא גדול במיוחד אפשר להסתפק בזה אך הדבר היחיד שעזר בפצעים קשים או פצע על צידי\ קצה הלשון האורל מדיק פשוט תרופת פלא בעיני המחיר המשולם בצריבה מקומית חזקה מאוווד מאוד הוא ככלום לעומת ימים של סבל וניסיונות לגרש את הפצע באמצעים אחרים שלא עזרים לי באופן אישי ורק מאריכים את הסבל. היום אני שם אורלמדיק וגמרנו אני אפילו יכול לדבר ללא כאב מיוחד.
    מי שמוכן לשים מלח על זה שלא יפחד לשים אורלמדיק כאב קצת יותר אבל נגמר ברוב המקרים בפעם אחד וזהו

    1. או.קיי.
      גדלתי וגם זקנתי עם אפטות.סרקתי את כל התגובות למאמר ולהלן מספר הערות.
      בני סובל מכך בשנתיים האחרונות בצורה קשה ביותר ואכן האורלמדיק היה ועדיין הצלה בשבילו.להלן הערותי המסתמכות על נסיוני וממה שאני קורא והרבה ברפואה בפרט:
      1.אורלמדיק-זה נכון שיש שלב לאחר שימוש ארוך שהאפקטיביות שלו יורדת(אני בודק מה הסיבה) והוא יכול לגרום לנפיחות ואולי לזיהום,באצווה שהופצה עד לפני מספר חודשים היה פגם(נזילות,שינוי צבע וכנראה זיהום).כתבתי לחברה המייבאת(מדינול)ואכן חל שיפור.המלצתי היא לפתוח את האריזה עוד בבית המרקחת ולבדוק אם יש נזילה או הצבע השתנה.2.שנים ידוע שיש קשר לחוסר בויטמין b12 אכן גם במחקר הגדול האחרון שהסתיים בבית חולים סורוקה לפני שנה הגיעו למסקנה זו(אני מנסה להשיג אותו).לכןהמלצתי היא לעקוב אחרי רמתו בדמכם ואחרי רמת החומצה הפולית שהקשר ביניהם ידוע וכדאי לקרוא עליו.אין זה אומר שעליכם לצפות להעלמות האפטות מיד עם תחילת נטילת הויטמין אלא לאחר חודשים.3.ללא כל צל של ספק התופעה קשורה למצבי דחק שהאדם עובר הפוגעים בחוסנה של מערכת החיסון,מצב המאפשר למיקרואורגניזמים מסוימים המצויים בכל אחד מאיתנו למצוא שעת כושר(ולא חסרות דוגמאות אחרות כמו במיקרה של החיידק הליקובקטר שמי שמכיר את הסיפור שמאחרי נדהם)לכן הטענה שאחד המגיבים העלה שאפטות מדבקות היא שטות מוחלטת.אם זה יכול לעבור בתורשה זה סיפור אחר.בראש וראשונה עוברת הסיבה ולא הסימפטום(אפטות).אחת התאוריות היא שבמצבי דחק מתאפשר לוירוס ששוכן ברוב בני האדם אולי ממקורביי וירוס ההרפס זוסטר שגורם לאפטות.
      מסקנות ופתרונות:במידה שהבעיה אצלכם חמורה,יש ל"תקוף"אותה בכל המשורים האפשריים כמו:בדיקות דם,דימיון מודרך,שמירה קפדנית על הגיינת הפה ובמיוחד אלה שנושמים דרך הפה ולא האף שזו בעיה מסוכנת בפניי עצמה ובמיקרה זה מחמירה את את הסבל מהאפטות.
      במידה שיהיו לי בשורות אחזור לשתף.
      רפואה שלמה

      1. שלום לכולם
        אני קצת חקרתי את הנושא ,על גופי כמובן ,והגעתי למסקנה חשובה .הם נוצרים במקרים הבאים:
        1 אכילה של פיצוחים או כל דבר הנמכר בדוכנים וחשוף לחיידקים .
        2 שטיפת פה במים היוצאים מדוד השמש ,(מים חמים או קרים)
        לא משנה ,מים מהדוד גם יוצרים אפטות ,וזה בדוק.

      2. היי אבי
        אכן צדקת בכל מילה , אני אכן יישמתי לוקחת קבוע חומצה פולית שנקראת L-LYZINE , B12 בהתאם לחוסר, וכמו שציינתי בתגובה קודמת שלי משתמשת במשחת שיניים "ויקו" viko המרגיעה מאוד ….
        אגב B12 ישירות, ומריחה קלה של משחת שיננים על הפצע ישר מאלחש ומרגיע ….
        מומלץ מאוד , זה עובד , ניסיתי להפסיק את החומצה הפולית כדי לראות את ההבדל , וחטפתי שוק על ירך ….

      3. היי אבי
        הרשה לי לחזק כל מילה
        זה אכן מה שכתבתי בתגובה שלי
        אני לוקחת חומצה פולית שנקראת L-LYZINE וכן B12 לפי הצורך הנבדק ,
        וזה עובד !!!!!

השאר תגובה