פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים

ניסיוני עם טיפולים ותרופות לטיפולים באפטות (פצעים לבנים) בפה. (המאמר זכה לתגובות מעניינות על טיפולים נוספים שלא הכרתי)

הפוסט הזה מיועד למי שאי פעם סבל מפצעים לבנים (כיבים) בפה, אלו המכונים אפטות (או אפתות).

ההיכרות שלי עם פצעי האפטות התחילה עוד מאז שהייתי ילד קטן כאשר רק בשנתיים האחרונות מצאתי פתרונות אפקטיביים להתמודד איתן.
עידכון: אתם מוזמנים לעיין בתגובות לפוסט, שכוללות הרבה התנסויות של אנשים, לטוב ולרע. ולזכור – העצות פה אינן של רופאים והכל על אחריותכם 🙂

רקע קצר (למי שלא יודע מהם פצעים לבנים) – מדובר בפצעים בעלי חיפוי לבן אשר לרוב מופיעים בחלק הפנימי של השפתיים (לפעמים גם באיזור הלשון). משך ההחלמה "הטבעי" של הפצעים הללו נע בין 4 ל- 10 ימים. עד להחלמה, הפצעים יוצרים את הכאב שמקבלים כאשר נושכים את השפה, אך באופן שנמשך במשך שעות וימים, הכאב תלוי בגודלן ובמידת הגירוי של האפטה. כאבי האפתות לא מאפשרים לאכול באופן נורמאלי בשל הכאב המלווה כל לעיסה (בעיקר של מזון חריף או כזה שיש בו פירורים) ובהתאם למיקום גם מקשות על דיבור. בנוסף, האפטות מקשות על שינה סדירה בשל הכאב שמקשה על ההירדמות ושאף מסוגל בקלות להעיר במהלך הלילה. לעיתים האפטות גם מלוות בהתנפחות של בלוטות לימפה, מה שמוסיף לכאב וגם יכול ליצור רושם מוטעה של כאבי שיניים.

616px-aphthe_unterlippe

(קרדיט לתמונה: וויקיפדיה)

מה קצת עוזר (אבל ממש לא ברור עד כמה) –

  • תה חמים – הנוזל החמים שורף מעט ואז מאלחש את איזור הפצע, מה שמרגיע את הכאב המתמיד.
  • גירגור מי מלח – לפעמים זה מאלחש מעט את הכאב, ישנו גם חשד שהגירגור מאיץ את תהליך ההחלמה בכך שהוא מחטא את הפה.
  • ויטמין C – ישנה טענה שלקיחה של כמויות גדולות של וויטמין C מסייעות לתהליך החלמה מהיר יותר של הפצע. מעולם לא הצלחתי לשלול את הטענה הזו. אם ברצונכם לקחת ויטמין C, דעו שעדיף לקחת עד 500 מיליגרם אחת לכמה שעות (היות ומינונים גבוהים יותר פשוט לא מספיקים להיספג במחזור הדם).
  • צמחי מרפא – אני לא רוצה לטעון שהם לא עוזרים, מאד מאד ייתכן שכן. הניסיון שלי עם טיפות שטיפת פה (ספציפיות) שקיבלתי מהרבליסטית, לא סייעו (לי) באופן דרמטי (מלבד זה שהאלכוהול עזר באילחוש).
  • אפטהX (תרופה) – מדובר בשטיפת פה שמרגיעה את איזור הכאב באופן מידי. החיסרון – לאחר שיורקים את הנוזל, הכאב חוזר די במהרה. ייתכן שבשביל ילדים מדובר בפתרון מקל מוצלח (הטעם גם לא נורא).
  • אפטגון/Aphtagone (תרופה) – ג'ל שאמור ליצור חיפוי על הפצע, להקל על הכאב ולמנוע פציעה נוספת. בפועל, החיפוי יורד תוך פחות מ- 10 דקות (כך שלצערי מצאתי שהתרופה הזו היא חסרת ערך).
  • KANK+A (תרופה) – מדובר בתמיסה שמניחים על הפצע שמאלחש מעט את הכאב ויוצר חיפוי. מדובר בטיפול מאד וותיק, אך (לטעמי) גם לא מוצלח. האילחוש נשאר מעט מאד זמן (בין 10 דקות ל- 30 דקות, מניסיוני האישי בלבד). החיפוי דביק ומקשה לאכול או להשתמש בפה באופן כללי (בניגוד לתרופה כמו אורלמדיק). החיפוי לא יעיל, ואם כל מה שאתם רוצים זה הקלה בכאב, עדיף כבר להשתמש במאלחש מקומי כמו דנטין (שמתואר מטה).

מה "אולי" עוזר (אבל אולי גם ממש לא)

  • אלכוהול על גבי הפצע (שופכים על צמר גפן ואז מניחים על הפצע) – ברגעים הראשונים מדובר בכאב רב מאד. הכאב דומה כאילו מישהו הכניס סתירה עוצמתית בחלק זה של הפנים, ויכול להיות מלווה בהזלת ריר, דמעות ורעידות. אך לאחר (בערך) 2 דקות הכאב נרגע, ואנו זוכים לבין עשר דקות (לעד שעה לפעמים) שבהם הפצע לא כואב.  אפשר להגיע לאפקט דומה עם אבקת סודה לשתיה או עם מלח (לא מי-מלח). אבל עד כה נראה לי שאלכוהול (כמו ברנדי או דומיו) עדיף.
  • חומר מאלחש/מרדים – אפשר לקנות אותם בבית מרקחת – ולפעמים זה פתרון מאד סביר לכאבים.
  • יש עדויות לעוד טיפול שעוזרים כמו: טחינה גולמית על איזור הפצע (באופן שדומה לשום) (אבל בשימוש בו, יש להיזהר שלא ללכת לישון איתו – ומתישהו לקום עם עששת), סוכריות אבץ (למציצה), גירגור מים עם תמצית פרופוליס (לאלטמן יש ספריי פרופוליס). ואם יש לכם עוד המלצות – אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות.
  • קרח על מיקום הפצע עוזר באילחוש קצר טווח.
  • חלב עיזים (מהסופר!) – ניתן להשתמש בחלב עיזים שרוכשים בסופר. יש לגרגר אותו מספר פעמים (אפשר לבלוע או לירוק).
    עד כה לא מצאתי מחקר מדעי שמראה את מידת ההשפעה של השיטה, אבל מחקר ראשוני (לינק לדיווח ב ngr) שבוצע על ידי פרופסור משה רובין (בשיתוף בית החולים בלינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב), הראה שאנזים המצוי בחלב העיזים (אנזים אשר לא נהרס לאחר תהליך הפיסטור שעובר חלב בסופר), מסייע בהרס ווירוס נפוץ אשר גורם לאפתות בפה.
    החדשות הטובות הן שלא צריך לסוע לאיזה קיבוץ בשביל לשתות את חלב העיזים ישירות מעטין העז. אני מקווה מאד שיבוא יום שאיזשהו חוקר יסכים להשלים את המחקר ולפרסם את הממצאים בג'ורנל מדעי. בינתיים, כל פעם שאני נתקל בחשש לאפטות, אני רוכש חלב עיזים (ב- AM:PM אפשר להשיג אותם בכ- 17 שקל לקופסה).  את החלב אני מגרגר בפה ושותה.  באופן סובייקטיבי לחלוטין, אני מרגיש שזה עוזר לי לראות זמן החלמה מהיר יותר מפצעים לבנים (פצעים שמתחילים קטנים הרבה פעמים נעצרים ולא גדלים), ולכן אני משתמש בזה. אבל הייתי מרגיש הרבה יותר טוב אם מישהו היה מבצע מחקר שיטתי שיבדוק את מידת ההשפעה המדוייקת של הטיפול.
מה עוזר מאד – 
  • ג'נג'יג'ל – מדובר בג'ל כחול אשר מורחים על איזור הפצע (לאחר שראשית מנקים את האיזור מרוק). מרגע מריחת המוצר מתקבלת הקלה מיידית בכאב. ומחקרים הראו ששימוש במוצר מקצר את משך ההחלמה מהפצע (בניגוד לחומרים מאלחשים בלבד). הג'נג'יג'ל מכיל חומצה היאלורונית שתפקידה להגן על החניכיים ולשמור על בריאותן. חומצה היאלורונית מצויה בריכוז גבוה בחניכיים באופן טבעי, אולם ריכוזה יורד כאשר יש פצעים בחניכיים ובמצבי דלקת. מחקר קליני משנת 2007 בדק ומצא ששימוש חיצוני בחומצה היאלורונית, באמצעות תכשירי ג'נג'יג'ל, מציע טיפול בטוח ואפקטיבי עבור פצעים לבנים (יש עוד מחקר מעודד כאן). הטיפול מקצר את זמן ההחלמה מפצעי פה, מאיץ חידוש רקמות, ומקל על הכאבים.  התרופה יצאה לשוק בישראל באיזור שנת 2008.  שתי החסרונות של התרופה הן המחיר (כ- 80 שקל עבור שפורפרת לא גדולה במיוחד) בשילוב עם העובדה שיש צורך בשימוש חוזר של התרופה עד ריפוי.
    עידכון: בינתיים התחילו גם לשווק ג'נג'יג'ל בתור נוזל לגירגור. השימוש במוצר הזה עדיף (לדעתי) בהרבה על השימוש בג'ל, בעיקר במקרה של פצעים על איזורים קשים לגישה כמו הלשון או אחורי הפה.
  • ויטמין B12 – מוריד את תדירות האפטות במקרים מסויימים. במאמר אקדמי משנת 2009 בוצע ניסוי קליני (עם סמיות כפולה ופלסבו) שבו בדקו את ההשפעה של לקיחת B12 על תדירות, כמות ועוצמת הכאב של אפטות. לפי פרוטוקול הניסוי היה צריך לקחת גלולה אחת של B12 (מתחת ללשון), לפני השינה, במינון של 1000 mcg. בניסוי, הנבדקים לקחו את התרופה יום יום במשך חצי שנה. כל מדדי הסבל מהאפטות (תדירות, כמות, עוצמת כאב), הופחתו משמעותית לאחר 5-6 חודשים (וזאת ללא תלות ברמת ה- B12 בדם ההתחלתית של הנבדקים).  לאחר שישה חודשים, בקבוצת הטיפול היו 74.1% מהנבדקים שהגיעו למצב שבו לא הייתה להם אף פריצה של אפטות. לעומתם, בקבוצת הטיפול, רק 32% הגיעו לאותו המצב.
    לסיכום: זה נראה כמו תוצאה שהייתי רוצה לראות מחקרים נוספים שמשחזרים אותה. אבל עבור אנשים שסובלים מאפטות שחוזרות על עצמן הרבה, נראה שלקיחה סדירה של B12 עשויה בהחלט לסייע.
  • אורלמדיק / OralMedic (תרופה) – התרופה הזאת יצאה לשוק לפני רק פחות משנתיים (מסיבה זו, רוב נותני העצות שתתקלו בהן, מלבד רוקחים בבית מרקחת, לא ידעו להמליץ לכם עליה). אך התרופה הזו היא הדבר האמיתי. מדובר בשתי מקלות צמר גפן שהמקל שלהן עשוי ממבחנה שממולאת בחומר התרופה. כדי להשתמש בתרופה, יש לשבור את החלק העליון של המקל, כך שנוזל התרופה הסגלגל יזלוג לחלק התחתון של הצמר גפן. כעת, את הצמר גפן הספוג בתרופה יש להניח על איזור הפצע וליד איזור הפצע (זאת לאחר שמייבשים אותו מעט מהרוק שסביבו). תחושת הצריבה של התרופה היא חזקה יותר מזו של הנחת מלח ישירות על הפצע. מדובר בכאב חריף מאד שנמשך גם הוא כ- 2 דקות. בזמן מריחת התרופה, יש להיזהר שלא למרוח אותה על איזורים נוספים בפה ולנסות שהרוק שנוטף לא יגע באיזור הפצע עם התרופה. לאחר מספר דקות, התרופה יוצרת חיפוי חזק מאין כמוהו סביב הפצע. בטעות יצא לי פעם להניח חלק מהתרופה על איזור בריא בחלל הפה, ניסיתי להסיר את החיפוי שנוצר שם (על ידי גירוד האיזור עם הלשון או האצבע), ולא הצלחתי להסיר את החיפוי. התרופה הזאת (אורלמדיק), מצליחה לשמור על הפצע ללא כאבים ויחסית מוגן מפציעות, במשך למעלה מיממה. לרוב, מדובר במספיק זמן כדי שהפצע יספיק להחלים במידה כזו שלאחר מכן הוא כבר ייעלם.
    החיסרון הגדול של אורלמדיק (מלבד הכאב במגע הראשוני, עד ליצירת החיפוי) הוא מחירה – נכון לכיום, כל חבילת אורלמדיק מכילה 2 מקלות תרופה ומחירה 50 60 ש"ח. בכל מקל אפשר להשתמש רק מרגע הפתיחה (ואז אפשר להניח את התרופה שבו על כל הפצעים שיש בפה באותו הרגע, אך לא ניתן לשמור את שארית התרופה שבמקל ליום אחר), כך שמדובר ב- 30 שקלים בשביל (פחות או יותר) ריפוי הפצע (למרות שהשתמשתי בהצלחה במקלון יחיד עבור מספר פצעים לבנים שהיו לי בפה).
    מצד אחד, מדובר במחיר יקר (יחסית) בשביל פצע. מצד שני, אילו הייתי מציע לכם 30 שקלים בשביל שתעברו שבוע של כאבים בפה, הייתם מוותרים – כך שמדובר במחיר שכשאין ברירה משלמים אותו. (התיסכול הוא כמובן בתקופות בהן יש חזרה נישנית של עוד ועוד פצעים, ואז החשש הוא שמחיר התרופה יתחיל להיות מורגש)
    על האורלקמדיק אפשר לקרוא עוד באתר האנגלי (לינק), ולקנות בבתי בבתי מרקחת.
  • שום – מעיכת שום כך שיצא ממנו המיץ, והנחת השום עם המיץ על גבי איזור הפצע. הטענה ששמעתי מידידה יקרה (בשם ליאורה) גורסת שהטיפול מאיץ את החלמת הפצע באופן דרמטי, ואף מצאתי סימוכין לכך בעדויות אישיות באינטרנט. מניסיוני, אני לא יודע להפריד האם האצת ההחלמה שחוויתי לאחרונה בריפוי פצעים לבנים נובעת משימוש בשום או במלח (ישירות על הפצע) – היות ויישמתי את שניהם, ואיני יודע מי מהם ביצע את העבודה. עדיין לא ברור לחלוטין עד כמה השיטה הזו יעילה, אבל מחקר מדעי שבוצע ב- 2010 על עכברושים, הדגים ששימוש בשום (וכנראה שספציפית בזכות החומר הפעיל המכונה Allicin), מביא לשיפור מובהק סטטיסטית בהחלמת פצעי פה (אשר נגרמו על ידי העכברושים). לסקרנים, הנה קישור למאמר.

hands_bud_3oralmedic_pack

שימוש בחומרים מאלחשים

בנוסף לטיפולים המיועדים לאפטות, אפשר להוסיף הקלה בתקופת הסבל באמצעות חומרי מאלחזים. לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין. מדובר בתמיסה (כ- 30 שקל) שאפשר לטפטף על מקלון צמר-גפן ואז להניח בעדינות על הפצע. תוך כדי המגע של החומר על הפצע, הכאב של הפצע מוחלש עד כדי נעלם. אפשר להשתמש בזה גם לפני שמניחים אורלמדיק על הפצע כדי להחליש את עוצמת הכאב של האורלמדיק. תקחו בחשבון שזה לא יעלים את הכאב של האורלמדיק, אבל זה יחליש את ה"מכה הראשונה" של התרופה, ובכך ישפר את החוויה ויאפשר להניח את האורלמדיק באופן יסודי.

אסטרטגיית טיפול

הדרך שבה אני מתמודד עם הפצעים בימינו היא כך:

  1. כאשר אני בחשד של התחלה של פצע, אני קונה חלב עיזים מהסופר-מרקט, מגרגר ויורק או בולע. לפעמים אני קונה את החלב גם כשאין פצעים, אם מדובר בתקופה של לחץ או מיעוט שעות שינה.  מאז שהתחלתי בהרגל הזה, אני חושד שהייתה ירידה משמעותית בהתקפי האפטות שלי (אך כאמור, הטענה הזו שלי איננה מגובה מחקרית!). אחד הקשיים שלי עם החלב הוא ששתייתו מעודדת אצלי ליחה, ולכן אני לא מתלהב מזה.
  2. אם הגעתי למצב של פצע, והפצע באיזור "נוח" (כמו השפה התחתונה), אני משתמש בג'נג'יג'ל כמה ימים מתוך תקווה שזה יסגור את הסיפור.
  3. אם הפצע הולך וגדל, או במקרים שבטעות נשכתי את הפצע (ואז הוא נפצע ולרוב גדל בצורה דרמטית), אז אני בוחר לשלם (בכסף, ובכאב הראשוני בשימוש) ולהשתמש באורלמדיק. ההמלצות הרפואיות הן לא להשתמש בתרופה יותר מפעם אחת לפצע. אני מודה שהפרתי את הכלל הזה כמה פעמים כאשר הפצע הקשה עלי לתפקד. אך לפי ההנחיות זה לא מומלץ.
    כמו כן, לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין (מאלחש אשר מפחית כאב) לפני שהשתמשתי באורל-מדיק. זה לא מעלים את הכאב הנוראי של האורלמדיק, אבל זה מחליש אותו באופן דרמטי (בעיקר את ה"מכה" הראשונה של כאב בהנחת התרופה. מי שניסה, יודע על מה אני מדבר…)
  4. אם הפצע באיזור לא נוח (כמו בפנים הלחי בפנים, או במקרים ממש גרועים – על הלשון או על העינבל), אז הייתי מתחיל מפתרונות של גירגור דברים כמו מלח או אפטהX – כדי להקל על הכאב. אני משלב את זהעם ג'נג'יג'ל אם הבעיה מחריפה, כנראה שהפתרון היחיד (שאני מכיר) זה אורל מדיק (באתר של החברה הם טוענים שאפשר להשתמש בתרופה על הלשון. הניסיון שלי מלמד שזה אכן אפשרות, אך שזה מ-א-ד כואב, ודורש הרבה תשומת לב, כדי שהתרופה תצליח לכסות את כל שטח הפצח, לפני שהרוק והתזוזה של הלשון ישתלטו). כמו כן, לאחר שימוש באורל מדיק, עדיף שלא לשתות/לאכול מאכלים חמים – כי הם יפגעו בחיפוי המגן של התרופה (כך שהיא תחזיק מעמד פחות משעתיים, במקום בין 12 ל- 24 שעות). על העינבל לא הייתי מעיז להשתמש בתרופה.

הוליסטי או נקודתי?

תומכי הרפואה ההוליסטית שביניכם בוודאי שואלים את עצמם מדוע התעלמתי בפוסט הזה מה"גורם" לאפטות, שכן לא היה עדיף לטפל באיזשהו גורם שורשי ומהותי המוביל לאפטות במקום בסמפטום עצמו?

אידיאלית – הייתי שמח לכך. מעשית – לא נתקלתי במחקר שיודע חד משמעית מהו הגורם לאפטות. ישנן אינספור סברות לגורמים (ראו הערך בוויקיפדיה), אשר כוללים כל דבר החל ממחסור בויטמין B12 וכלה במתח נפשי ומחסור בשעות שינה (מה שבמקרה שלי, אגב, אני מאמין שנכון).

ומן הראוי שכשיש אפטות, תלכו ותבדקו את שאר הגורמים האפשריים לפצעים הלבנים, כדי לבדוק אם יש בעיה "רצינית" שדורשת טיפול. אך לבינתיים, כדי שתוכלו לישון בלילה ולהנות ממהלך היום, אני מקווה שהעצות שנתתי יהיו לכם לעזר.

קשר וסיבתיות

ולסיום, אם כבר דיברנו על מהו "הגורם" לאפטות – הנה קריקטורה חביבה הממחישה את ההבדל הגדול שבין "קשר" ל- "סיבתיות"

correlation

אזהרה/הבהרה: אני לא רופא, וכל העצות שמתוארות בפוסט הזה הן על בסיס של התנסותי האישית בלבד. כל אחריות על יישום העצות ותוצאותיהן מוטל עליכם בלבד.

תפיצו לחבריכם:

הסיבה שאני כותב על הנושא בבלוג שלי הוא שאני חושד שאנשים לא יודעים. אני חושד שאנשים התייאשו מהפתרונות שהיו לפני 5 שנים (שלא היו משהו) ופשוט הפסיקו לבדוק אם יש פתרונות חדשים (ויש – כגון אורל מדיק). מסיבה זו פתחתי את קבוצת הפייסבוק: "יש לי פתרון לאפטות (פצעים לבנים) בפה – תעזרו לי להפיצו!" מתוך הרצון הטוב שעוד אנשים ידעו על הפתרון ויסבלו פחות.

חברי, זוהי הדרך הכי קלה שאני מכיר ללהפוך את העולם למקום טוב יותר.

439 תגובות בנושא “פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים”

  1. אני סובלת מהאפטות כמה שנים אבל בשנה האחרונה זה התעלה מעל כל דמיון פעם היה יוצא לי אחד בשפה,היה אפשר להתמודד היום זה בא בלהקה שתיים שלוש לפחות רובן על הלשון ששם זה כאב שלא ברא השטן! ניסיתי כמעט הכול {חוץ מטחינה ודבש חרובים שאני הולכת לנסות מחר} סירופ רימונים ביתי,אורקורט אי,סודה לשתייה,מי מלח,ארק,פסטיס,חלב עיזים ומה לא ניסיתי לאחרונה את האוראל מדיקל עוזר ליום יומיים אחר כך חוזר אני פשוט נואשת הרופא אומר שאין לזה תרופה והאוראל מדיקל שהיה אמור להתגלות כהמשיח לאפטה פשוט איכזב אותי למרות שהשתמשתי בו כמה פעמים אנא עיזרו…..

    1. היי חני.

      ראשית, אני מאד מצטער על הכאב שאת חווה.
      שנית, אני לא רופא ועל כן כל מה שאכתוב איננו חוות דעת מקצועית – ועל אחריותך בלבד.

      כעת, דעתי:
      1) תמצאי משהו שמרגיע את הכאב ותיתלי בו. יש תרופות בבית מרקחת שמרגיעות את הכאב. כולל זה שישנם תרופות מאלחשות, תשקלי להשתמש בכאלו.
      2) לא יודעים למה אפטות נגרמות, אבל הנה שני כיוונים: הראשון הוא שמדובר במחסור. שחסר לך (לדוגמא) אבץ או ויטמין C, ואם תשלימי אותו אז חייך יהיו טובים יותר. לדוגמא, האם את אוכלת סלט ירקות כל יום? (רופא אחד המליץ לי שתי קערות סלט פירות ליום). והיות והפירורים עלולים לכאוב לך מאד, אני ממליץ לשקול להתחיל להכניס הכל לבלנדר.
      הכיוון השני להסבר על אפטות מתייחס אליהם כעל תגובת יתר של מערכת החיסון. מה שאומר שיכול להיות שאת (לדוגמא) אוכלת משהו שמעורר אצלך מאד את התגובה החיסונית. תשקלי למצוא דברים כאלו ולהסירם מהתפריט (לדוגמא – סולנים כמו תפוח אדמה, עגבניות וחצילים). זה שני הכיוונים שאני חושב עליהם. אם תגלי משהו מעניין אשמח אם תשתפי.

      והמלצה אחרונה – אל תשתמשי באורל מדיק על הלשון יותר מפעם אחת – זה מתכון לצרות. (ויש גם אשר טוענים לא להשתמש אפילו פעם אחת)

      ליבי איתך.

      טל

  2. אני סובלת המוווון מאפתות…
    פעם אמרו לי לזרות מלח על האפתה אבל זה הי כאבי תופת (וגם לא עזר) האורל מדיק הזה שמדברים עליו כאן הרבה כואב כמו המלח???

  3. בתור מישהו שסובל מאפטות המון,לפעמים בצורה קיצונית מאוד, לאחרונה (ב"ה טפו טפו) חל שיפור במצב.

    למניעה אני לוקח את כל הויטמינים שידועים כעוזרים (B12,פרופוליס, אבץ,B6) במינונים גבוהים .

    אורלמדיק תמיד עזרה לי אך לאחרונה היא לא ממש יעילה,לא יודע מה הסיבה.

    חלב עיזים גם יכול לעזור (מוכח מדעית כבר)

  4. אחרי שימוש באורלמדיק אני חוששת שזה ממש מטגן את הפה עם החומצה הזו..זה נראה כמו שניצל צרוב

  5. האם התרופות מצריכות שלא לאכול זמן מה? או לשים אותם אחרי האוכל? ומה לגבי שתייה? מותר לשתות אחרי התרופה, – על מנת שלא לשטוף אותה וע"י כך יאבד אפקט התרופה…
    מה מומלץ
    תודה

    1. מדובר על אפטות באזור הלשון ובצידיה (גם ישנם כאבי גרון ובליעה למרות שאני לא רואה שם אפטות)

    2. היי גיא.
      זה תלוי בתרופה.
      אורל מדיק היא היחידה שאחריה אפשר לאכול והאפקט נשמר היטב. אבל היא גם הכי יקרה, ומאד כואבת לשימוש (כלומר, עד 5 דקות של כאבים, ואחרי זה הקלה משמעותית ומתמשכת). שאר התרופות לא מאפשרות לאכול בזמן שהן בפה (קנקא A וכן הלאה). בהצלחה, טל

  6. שמתי עכשיו שום שחתכתי עם השיניים על האפטה הקדמית וזה אילחש די מיד. ובלי כאבים, קצת שורף, לא נורא. עכשיו בקושי מורגש.

    עכשיו האתגר העומד בפניי הוא איכשהו להשהות את השום בגרון עצמו. יאק.

    1. אהלן יפעת.
      ליבי יוצא אליך, מכיר את מה שתיארת וזה אכן תופת.
      המלצתי האישית (והלא מקצועית וכו), זה להשתמש באורל-מדיק, על הפצע שנמצא על השפה בוודאות. על הפצע שעל הלשון, לשקול להשתמש (לא כולם עומדים בזה, ולא כולם מסכימים שזה טוב, תשקלי להתייעץ עם הרוקח ו/או הרופא שלך), ולגבי הפצע בגרון – הנה הטיפ שלי:
      יש עוד תרופה שמוכרים בחנות בשם אפטא-X שהיא מי פה לגירגור שפשוט מרגיע כאבים. אז תוכלי לגרגר את זה אחרי כל שאר התרופות, כדי שהגרון יכאב קצת פחות. זה אומר שתצטרכי לקנות איזה שני בקבוקים כאלה ולגרגר אותם כמה ימים, אבל לפחות העינוי יפחת.

      בהצלחה !
      וספרי אם תתקלי בדברים חדשים.
      טל

  7. הצילו! יש לי כאבי תופת על הלשון, אפטה אחת על הלשון בצד, אפטה אחת ממש בגרון על הלשון בקצה. איך מורחים משחה בגרון?!

    אני מתה מכאבים כבר 7 ימים שלמים!!! זה לא עובר זה מחמיר כל הזמן.
    עכשיו אני ערב רק מכאבים! הצילו!

  8. כל מה שכתבת הוא פשוט נכון…שכחת לציין עוד 2 דברים..
    קיים מוצר בשם "KANKA" שגם הוא נועד לאלחש את המקום..אך גם דה לאחר כעשרים דקות דועך ושוב חוזרים להרגיש את הצריבה הנוראה..

    דבר שני יש האומרים שגרגור חלב עזים זה הפתרון האימיתי..אך עוד לא ניסיתי

  9. כולם טוענים לכל מיני סיבות להופעת האפטות.. מזג אוויר טיפולי שיניים ועוד.. אנלא יודע מה איתכם.. אצלי הסיבה ידועה.. אני בטעות נושך את עצמי.. ואז כחלק מתהליך ההחלמה נוצרת אפטה.. אני סובל מזה מאודדד לפחות פעם בשבועיים שלוש יש לי אפטה אחת או שתיים.. אממ הפתרונות פה מעניינים ועל חלקם לא שמעתי.. אני חושב שאנסה את הטחינה ואודיע לכם אם עובד.. רק בקשר לטחינה.. כמה זמן צריך להישאר עם זה??

  10. שברתי את שתי השיניים הקידמיות שלי לפני שלושה שנים.
    עברתי טיפול שורש ובנייה. והשנה, לפני חצי שנה ויותר עברתי ניתוח בכניכיים.
    היה לי שם דלקת או משהו … קראתי באינטרנט שאולי טראומת הכניכיים גורמת לאפטות.. האם זה קשור? אולי זה בגלל זה..

  11. אני נועה אני בת 12 ואני סובלת באפתה שנה …
    אני יודעת שזה לא הרבה כל כך.. למשל עשיו יש לי על השפה ועל הלשון באותו זמן זה עובר לי תוך שבועיםם ומתחיל עוד פעם אחרי יום יומיים שוב
    ניסיתי לשים חלב עיזים , מלח,תחינה,והלכתי לרופא כבר חמישים פעם והוא לא יודע מה לעשות.. הוא נתן לי משחה קטנה בצבע ירוק לא יודעת איך קוראים לה וכלום לא עוזר לי אני לא יודעת מה לעשות…

  12. לו האפטות לא החליטו להשתכן על לשוני ודאי לא הייתי מגיעה לאתר זה. אני מבקשת להודות מאד ולשתף אתכם בנפלאות נסיוני… יום לאחר ביקור אצל רופא השיניים [בדיקה סתמית שאני עורכת מדי חצי שנה אצל אותו הרופא מזה 20 שנה…..] הופיע כאב בלתי מוסבר בצידי הפה. לאט לאט התפשט לתחושה של כאב גרון ואז…התפרץ הכיב במלוא עוצמתו. צר המקום מלתאר את הכאבים והתחושה הלא נעימה.
    כן חשוב לי לציין את התיזמון להופעת הכיב. מנסיוני, היינו מורחים שן שום כתוש על המקום. לא עזרו היללות ולא עזרו הדמעות. זה צרב. כאב מאד אבל שיפר את המצב. כן שטפנו במים מהולים בכף סודה לשתיה. גם חלב עיזים ישר על הנגע עוזר. אבל למי יש עז בסלון/במטבח…………..? נסיתי טחינה גולמית וזה מרגיע ועוזר מעט.
    הנגע פשוט משתק את כל הטוב שבי וגורם לנו לירוק מרורים. אולי לקראת השנה החדשה נתנקז מהחולי..לכו תדעו.
    אני על כל פנים בעת הזאת נמנעת ממוצרי חלב. ממיץ ממותק או מתקים בכלל. ממאכלים שגורמים לצריבה או פרורים בלתי נסבלים בפה. בקיצור – אוכל רך וצום קל עם המון שתיה של מים קרים.
    אם או בלי טיפול זה לוקח שבוע עד שזה מתחיל מעט להתאושש.
    זכור לי אגב . כשילדי היו קטנים היינו מורחים יוד כחול על הפצעים. ילדים ותינוקות לעיתים קרובות סובלים מפצעים בפה וזה תמיד עזר. היום אני מניחה שנמנעים מכך אבל לכו תדעו…שוה לנסות.
    שנה טובה

  13. אני גם סובלת מאפתות ומניסיוני בכל פעם הפסקתי לאכול מאכל מסוים מדובר
    בכל דבר שהוא תעשיתי מיצים ,חלב פרה, קופסאות שימורים
    לצערי זה מה שעצר את האפתות אני מרגישה שזה בא מהקיבה
    אשמח אם תקום אגודה לחקר האפתות אולי סוף סוף נדע ממה זה ניגרם
    החלמה לכולם

  14. אני סובלת מאפטות כבר שנים רבות…
    והטיפול שאני מצאתי הכי יעיל הוא לגרגר מי חמצן מהולים במיים רגילים 3 פעמים ביום. היחס הוא כף מי חמצן על חצי כוס מים, זה מספיק לבערך 3-4 גירגורים בכל פעם, יש לחזור על פעולה זו 3 פעמם ביום.
    פעולה זו מנועה מכאב מטעם לוואי וכאבים כלשהם, זמ ההחלמה נע בין יום ליומיים.

    הכי חשוב אין לשמור את מי החמצן המהולים יותר מכ 5 דקות, הם מאבדים את ההשפעה!!!!

  15. הפתרון הכי טוב והכי זול: מים חמים עם מלח.
    בוודאות מים חמים זה עוזר ומלח עוזר.
    פעמיים שלוש בשנה בערך אני מקבל אפטות.
    ראיתי שכתבו פה תה. לתה עצמו אין השפעה, מה שמשפר
    את העניין זה המים החמים שבתה.
    תחממו מים בקומקום שפכו לכוס עם כפית מלח ותגרגרו על האפטות.
    זה קצת שורף אבל אח"כ במקום לסבול מהפצעים 5/6/7 ימים,
    אחרי יום/יומיים או לכל המאוחר שלושה ימים הם יעלמו.

  16. אני בת 37, סובלת מאפטות קשות במיוחד מהיום שאני זוכרת את עצמי.
    אחרי ששילמתי אלפי שקלים להומואופטים ללא סיבה מוצדקת… וכל תרופה עברה אצלי בפה. סיפרו לי על הפיתרון האמיתי ומאז אני בן אדם מאושר ונטול אפטות.
    הפיתרון הוא ויטמין B6. כל יום כדור ונפרדים מהאפטות לשלום (ולא להתראות….).
    ממליצה בחום.

  17. לצערי חליתי לפני כשש שנים ועברתי טיפולים כימיים. לפני כן האפטות היו אורחות אצלי בערך פעם בחודשיים שלושה. אחרי הטיפוללים הכימיים הן פשוט נעלמו…:-)
    בכל אופן הן לאחרונה חזרו כך שאני מקווה שאני באמת בריא כמיקודם…

    1. מנסיון רב שנים- אף אחד לא יודע לה זה נוצר…
      אני יודעת איך זה נעלם…
      התרופה היחידה שהינה יעילה להחלמת האפטות היא אוראקורט, היא ולא אחרת.
      מחפה, מאלחשת ומרפא את הפצע תוך יום.

      מי שסובל קבוע, זה מאסט, להחזיק את זה בבית בקביעות.
      הכאב מטריף, אי אפשר לתפקד.

        1. גם אני מכורה לאורקורט E למרות שבזמן האחרון האפטות מתגברות עליה ללא שום קושי 🙁

    1. שלב ראשון – לגרגר מי מלח, ולאחריהם לשתות תה.
      שלב שני – ללכת לבית מרקחת ולקנות חומר מאלחש ו/או אורלמדיק, כדי לשים אותו על הפצה ושימות.
      (אגב, איפה הוא נמצא בפה ?)

  18. הי לכם
    תודה טל באמת אני יזהר בזמן הזה…
    זה לא עובר לי כל הפה שלי כואב כל שניה נוסף עוד כמה בכל הפה…
    ניסתי עם המלח וצרחתי מכאבים זה היה כמו שאומרים
    "לזרות מלח על הפצעים"
    את האפטלגון לקחתי וזה באמת צחוק!~
    לבינתיים אני סובלת עד שאני יקנה תרופה אחרת…
    בי

  19. יש תרופה טבעית בשם גינגיזן, מעולה לכל פצעי הפה כולל כאבי גרון, אבל לאחרונה לא מצאתי אותה בבתי המרקחת. אשמח לשמוע אם משהו יודע היכן ניתן להשיג אותה.

  20. שמוליק אתה גנוב.. 🙂
    הרגת אותי מצחוק

    התכוונתי ב" עובר" בעצם למדבק/עובר למישהו אחר..
    לא עובר/מתרפא

    למשל גבר עושה מה שעושה לבחורה..

    🙂

      1. היי ברק.

        אני לא בטוח, אבל נראה לי שאתה מדבר על השפורפרת הלבנה עם הפיה הארוכה שמשחררת משחת ג'ל. אם זו האחת, אז ניסיתי אותה כמה פעמים והיא הייתה חסרת ערך לחלוטין (זה לפחות מנסיוני שלי).

        אם יש לך קישור לתרופה, אוכל לוודא שאני מתייחס לדבר הנכון.

        בברכה,
        טל

  21. הי לכם!
    אני סובלת חבל"ז בקושי מדברת אז כתבתי פה אפטות משיעמום וניכנסתי לכאן…
    אני רצה לעשות את העצות שלכם…
    רציתי לשאול אם נשיקות צרפתיות יכולות להדביק את זה?
    או חידקים מהצד השני?

    1. היי לולי.
      בהצלחה בחיפוש אחר משהו שיעבוד עבורך.

      לגבי הדבקה, הטענה הרווחת היא שאפטות אינן מדביקות. אך שמעתי גם על אנשים שהתחילו לקבל אותם אחרי שהם התנשקו עם מישהו שיש לו. אז הייתי נוהג בזהירות עם נשיקות בתקופה שלאחד מבני הזוג יש אפטות.

      טל

  22. ישנה משחה עם מרשם רופא של חברת תרו
    קוראים למשחה אורקורט E
    המשחה מעולה,מרדימה את האזור ומרפא אותה.מומלץ.

    1. היי "סובל מאפטות בקביעות" –
      מנסיוני עם אורקט היא באמת טובה, אבל אין להשוות אותה לאורלמדיק. הדביקות שלה נשארת בפה כל עוד המשחה בפה. וברגע שהמשחה נגמרת (שזה לרוב אחרי כמה עשרות דקות), הפצע חוזר להיות חשוף.
      זו משחה שהיא שילוב חביב של אילחוש וחיפוי על הפצע, שמי שקשה לו האורל מדיק (לדוגמא, כי הוא צורב לו יותר מידי), זה פתרון סביר.
      אבל כאמור, אם רוצים פתרון חזק, אורל מדיק (ממה שבדקתי עד כה) הוא הדבר. כאבים של פחות מדקה, בשביל חיפוי מגן על הפצע, לא-דביק, שמחזיק מעמד בין 12 ל- 24 שעות. ולאחריו, במקרים רבים, הפצע כבר מחלים לחלוטין.

      1. האם התרופות מצריכות שלא לאכול זמן מה? או לשים אותם אחרי האוכל? ומה לגבי שתייה? מותר לשתות אחרי התרופה, – על מנת שלא לשטוף אותה….

  23. שלום
    ראשית תודה על מבחר העיצות והשיטות לטיפול באפטות ,
    ניסיתי את רובן למעט הטחינה הגולמית , שאותה אנסה מייד , משום שהכאב כה רב .

    עלי לציין כי ניסיתי גם את אורלמדיק / OralMedic , אולם תרופה זו כה שורפת שאיני מעיזה לנסותה שוב .

    בין היתר ישנן המלצות רבות על טיפול בחלב עיזים , מן העז ישירות אל האפטה , לא ניסיתי ולכן אין בפי המלצה אישית.
    אשמח לעוד עיצות טיפוליות באפטות
    תודה
    נעמה

  24. אני שמעתי על אורלמדיק אך בגלל הכאב הרב מפחיד אותי להשתמש בזה..
    גם המחיר שיקול.
    אני משתמש – גילית אותו לפ]ני כמה חודשים שהלכתי לברר על משהו בבית מרקחת תרסיס שנקרא:
    GENGIGEL
    הוא מקל קצת על הכאב ולרוב לאחר התרסיס יש לי שקט מכאבים
    שעה – שעתיים
    ותהליך ההחלמה לרוב יותר קצר משבוע או שבועיים אצל הגדולות

  25. יש עוד דרך שקיבלתי מהאחות של רופא העור שלי
    אבקת נטורל סודיום קרבונט [סודה לשתיה]
    מעט לימון

    מכינים שתי קעריות. מעט מיץ לימון
    מעט סודה לשתיה

    לוקחים פד סטרילי ועוטפים בו את האצבע
    טובלים את האצבע העטופה בפד במיץ הלימון ומיד אחר כך בסודה לשתיה
    ועושים עיסוי למקום . [נכון שזה כואב אבל זה גם כואב בלי עיסוי]
    עושים זאת בין 3-5 פעמים ביום. תוך יומיים שלושה אומרים שלום לאפטה.
    אם זה לא עוזר כדאי להגיע לרופא עור לבדיקה יותר עמוקה של מערכת
    החיסון

    בהצלחה, יעל

  26. תודה רבה לכולכם. זו פעם ראשונה בחיים שחטפתי אפתה. חפשתי מידע בויקיפדיה ובזכות מידע זה הגעתי עד לאתר שלכם כולל התגובות וכל העצות והידע שרכשתם, עזר לי להבין איפה אני נמצא ולאן אני צריך להמשיך מכאן.. ושוב תודה. סיס

  27. אני קורא שאתה נהנה לסבול גם בהעלמת האפטה. ישנו תכשיר מאד ותיק בשוק שנקרא S.O.S .מגיע בספריי, ידידותי, קל לשימוש ואפילו טעים. הוא לא שורף ועושה כוויות. התכשיר הוא הפלא השמיני ולא לחינם נקרא S.O.S
    ניתן להשיגו בכל בית מרקחת/טבע-קצת יקר, אבל THE BEST

      1. לי הוא לא עזר בכלל וסתם כאב לי הלב על 80 ש"ח (או משהו כזה לא זוכרת אבל זה היה יקר!)..ממש הרגשתי שזה בולשיט..אבל זה אינדיבידואלי..

  28. אני משתמש כבר לא מעט שנים (20?) ב"פרונסטין". סוחב אותו לכל מקום, כולל לצבא ולנסיעות לחו"ל. אפטה בקלות יכולה לחרב טיול או נסיעת עבודה.

    http://www.doctors.co.il/m/Medicine/a/Medicine/xMT/483

    מורחים את זה עם מקל צמר גפן. המעלה המרכזית שלו זה האילחוש (מכיל כמות קטנה של בנזוקאין) ולדעתי אין שום חומר פעיל מעבר לזה. לפי השריפה והריח הכהלי זה גם קצת מחטא.

    מנסיוני הפצעים נרפאים יותר מהר כשמורחים את זה. זה זולוזה נשמר לנצח פחות או יותר. אחרי המריחה השוליים של הכיב מתקהים קצת ויש תחושה שהעסק מתחיל להיסגר.

  29. כל הכבוד על היוזמה!
    אפתות זה דבר נורא ובמיוחד שכשיש אותם הם מופיעים בכמויות אדירות בבת אחת על הלשון ודופן הלחי והשפה.. אני אנסה חלק מהדברים ואגיד אם עזר..
    לפי מה שאני יודעת זה איזשהו וירוס שגורם לאפתה ולכן אין אפשרות למצא תרופה לדבר הזה.. פרופסור אחד הציע לי תרופה בשם אולסניק/ סוקראלפאט אבל היא עם מרשם רופא וכשהגעתי אל רופאת המשפחה היא בשום פנים לא הסכימה לתת לי את המרשם. הבנתי שזה לכיבים במערכת העיכול, אבל אם אותו פרופסור המליץ לי על זה אני מניחה שהוא לא סתם אמר, אחד הדגולים!…בכל מקרה הייתי מציעה לבדוק את העניין.

  30. אני סובל מהנושא שנים ולהלן נסיוני:
    עוזר: ORACORT – אם האפטה במקום שבה המשכה נדבקת כל הלילה, האפטה תחוסל.
    פרדונטקס – משחת שיניים מלוחה מאוד (שמתרגלים אליה תוך שבועיים) ואם אני מקפיד לצחצח בצורה יסודית, לא יופיעו לי אפטות

    יוצר אפטות (אצלי לפחות)-
    גמבות, שוקולד, מוצרי חלב, סטרס נפשי

    אם זה עוזר אז נראה לי שעודף החומציות שיש לי בכיבה גם משפיעה

    אני יכול לומר שבעזרת משחת השיניים וORACORT רמת הסבל שלי מהאפטות ירד פלאים

  31. מנסיוני,או נסיון ילדי ליתר דיוק,עוזר מאוד למרוח דבש חרובים על המקום (אמיתי,לא זה שמוכרים ביוקר בבתי המרקחת…),לא כואב כמו הסיוטים שתארת ועדיין משפיע !

  32. לענבל: ניסיתי הלילה להניח טחינה על אחד הפצעים וללכת לישון עם הטחינה. זו באמת אסטרטגיה מצויינת. אני לא בטוח אם הפצע נרפא יותר מהר בזכות המרכיבים שבטחינה, אך ברור שהטחינה יוצרת חיפוי מרגיע יחסית סביב הפצע (חיפוי שמידת הכימיקליות שלו פחות מטרידה אותי מזה של קנקא-א).
    תודה 🙂

    1. לא הייתי הולכת לישון עם טחינה – זה יכול להיות מתכון בדוק לדלקת חניכיים או התפתחות עששת ושאר מרעין בישין. אבל במשך היום – זה מאלחש נפלא, בלי כאבים (לא עמדתי בשיטות המלח והשום).
      ללילה – קורסודיל (כן, אותו אחד שמשמש לטיפול בדלקות חניכיים) יעיל גם נגד אפטות – לא מהר כמו התכשירים שצוינו כאן (שלא ניסיתי אותם) אבל הוא מאלחש ממש טוב. אי אפשר להשתמש בו הרבה – צריך להשתמש בו רק פעמיים ביום, בצמוד לצחצוח שיניים, אבל לשינה זה ממש טוב.

  33. היי משה – אינני מכיר את Oracort, אני אבדוק אותם בפעם הבאה.
    ארן – תודה על הפירגון לפוסט. המתאם למחזור בויטמינים הוא מוכר וכנראה תקף גם לגבי, יש גם טענות למתאם עם מחסור בויטמיני B למיניהם, חומצא פולית וכו' וכו' (תראה את הערך בויקיפדיה בנושא, יש רשימה).
    אגב, שים לב שישנם אנשים שלא יכולים לקבל את הויטמין C דרך עגבניות או תפוזים בזמן שיש את הפצעים, בגלל הרגישות של הפצע לחומציות.

    עוד סובל – הבעיה עם חלב עיזים הוא שהם אמורים לעבוד רק כשהחלב לא מחומם, ואז יש סכנה לחיידקים (שאפשר להימנע ממנה אם בודקים שהעז בריאה), מצד שני, בשביל כמות העבודה הזו – כנראה שהתרופות מציאות ערך עלות/תועלת מוצלח יותר. תודה על טיפ המשכות כאבי שיניים, לא הכרתי.

    ולולדי – יש לי עידכון. רכשתי היום את קנקא-א. ניזכרתי שזה תכשיר שכבר השתמשתי בו לפני הרבה שנים. החיסרון שלו הוא שהחיפוי שהוא יוצר איננו יציב במיוחד. זה גם למה בהוראות הייצרן אין לאכול או לשתות במשך שעה (!) לאחר השימוש בתרופה, מתוך חשש לבליעה.
    היתרון שלהם הוא שהתרופה כואבת יחסית פחות כשמניחים אותה על הפצע (שזה לא עד כדי כך חשוב) היא גם יחסית זולה (פחות מ- 40 שקל) ומאפשרת הרבה שימושים חוזרים (כי יש הרבה חומר). מצד שני, אני מנחש שלילדים דווקא הייתי מעדיף את התרופה שיש בה פחות סכנת בליעה (מה שמחזיר אותנו לאורל מדיק), בעיקר כשמיקום הפצע הוא בעייתי לטיפול (בעיקר מקומות כמו הלשון).

  34. כמי שסובל מדי פעם מהקטסטרופה הזו וכאבא לילדות קטנות יש לי פיתרון נוסף להציע- המשחות השונות להקלה על כאבי גדילת שיניים יוצרות את האפקט של המלח וכדו'. בעירה בפה למשך כחצי דקה ורגיעה לכמה שעות.
    אפקט דומה יוצר כל משקה אלכוהולי חריף מספיק כמו וויסקי ואז גם יש פיצוי לכאב (:
    כשבתי סבלה מפצע דומה המליצה לנו הרופאה על חלב עיזים. אומרים שזה עושה פלאים לפצעים בפה ובמיוחד למי שסובל מפצעים בפה כתוצאה ממחלת הפה והטלפיים. לא ניסיתי בעצמי אבל אומרים שזה עובד.
    הסיבה לפצעים- לי זה קורה בד"כ בתקופות של חילופי מזג אוויר.
    בכל אופן תודה רבה על הפוסט והעצות. אין לי ספק שכל מי שמכיר את הפצעים הללו ייעזר בו מאד.

  35. כל הכבוד על הפוסט.

    ראשית מנסיון אישיתי שלי, יש מתאם ברור בין מחסור בויטמינים (במיוחד C) לבין אפטות.

    לקיחת מולטי ויטמין + ויטמין C + עגבניה/תפוז פותרות את הנושא תוך יום יומיים.

    מצד שני לא היה לי אף פעם יותר מאחד.

  36. ולדי – תודה על האזהרה.
    היות ויש אנשים רבים (בכללם אני) אשר הפצעים הלבנים מופיעים אצלם בתקופות לחץ שבהם הם צריכים לתפקד – הרי שיש ערך עצום לתרופה שמספיקה איתה טיפול חד פעמי.
    לא ידעתי על Kank-A, אני אזכור לנסות אותה בפעם הבאה.

  37. גורו – תודה על החיזוק.
    ענבל – ניסיתי טחינה עם דבש בזמנו, וזה לא עזר. לא ניסיתי טחינה באופן ישיר על הפצע, ואני מודה שגם בפעם ההיא שניסיתי, לא הקפדתי להחזיק את הטחינה על הפצע במשך דקה או שתיים (שזה מה שצריך לעשות עם המלח כדי שהוא יהיה אפקטיבי).
    אורי – אם בזכות הפוסט שלי עזרתי לך – הרי שכבר היה לי שווה את הכתיבה 🙂

  38. לגבי ה-OralMedic אני הייתי נזהר מאוד, שכן מדובר אמנם בתכשיר אפקטיבי, אבל ראינו לא מעט מקרים של כוויות חומציות כתוצאה מהשימוש בו. אצלנו לא כ"כ אוהבים להמליץ עליו, כי בסופו של דבר הוא דורש מיומנות גבוהה בשימוש.

    לעומתו יש תכשיר קצת יותר פשוט שנקרא Kank-A, שאמנם הטיפול בו הוא לא חד-פעמי, אבל גם הוא מצפה את האפטה ומקל על הכאבים, עם פחות סיכון לרקמה בריאה.

  39. גם אני סובל מהרעה החולה הזאת. בעבר ניסיתי את אפטגון והתאכזבתי, מאז אני פשוט מקפל את השפתיים, סובל ומדבר מוזר במשך כמה ימים בהם מופיע הפצע. בפעם הבאה אנסה את אוראל מדיק.

  40. אני לא יכול אלא לציין שהנסיון שלי זהה לחלוטין לזה של הכותב. היום, אורל מדיק הוא פחות או יותר הדבר היחיד שאני מנסה בכלל.

השאר תגובה