"עץ משפחה לחומוסיות" – איפה שסטטיסטיקה וחומוס נפגשים

לאנשים יש העדפות טעם שונות

אחת מהרצאות הטד הראשונות ששמעתי הייתה הרצאה של מלקולם גלאדוול (מחבר הספר בלינק, אשר יושב לי על המדף, חצי קרוא) בשם: "מה שכל תעשייה יכולה ללמוד מקטצ'ופ".

בהרצאה, מלקולם מספר על תרומתו העצומה של הארוודרד מסקוביץ' לתעשיית המזון. הארוורד הוא פסיכו-פיזיקאי: אדם החוקר את הקשר בין גירוי-חושי לתפיסה סובייקטיבית (ראו Psychophysics). ותרומתו הגדולה הייתה לגלות לתעשיית המזון שתי תובנות חשובות:

  1. לאנשים יש טעם שונה במזון,
  2. שאנשים לא יודעים, מראש, מה שהם יאהבו.

במקרה של הארוורד, התובנה הובילה לגילוי שאנשים שונים אוהבים רוטב-ספגטי (קטצ'ופ), בטעמים ומרקמים שונים (עם גושים, בלי גושים,חריף או לא וכו' וכו'). ההרצאה של מלקולם מקסימה, פותחת אופקים וראוייה לצפייה.

בין חומוס לקטצ'ופ

אחרי שראיתי את ההרצאה, הדבר הראשון שחשבתי עליו "כמובן! אין חומוסיה-מושלמת אחת לכולם, לכל אדם יש את החומוסיה המושלמת עבורו!". באותה צורה שמלקולם מספר בהרצאתו, לאנשים יש העדפות שונות לטעמים, ולכן הם יעדיפו חומוסיות שונות. ובדיוק כמו במקרה של קטצ'ופ, אנשים לא ידעו לספר לנו מראש איזה חומוסיה הם עתידים לאהוב. אבל יש כל כך הרבה חומוסיות, אז איך אדם יכול לדעת לאיזה חומוסיה ללכת קודם? הרי בבלוג החומוס, אנחנו יכולים לספר לאנשים על חומוסיה ולתת את ביקורת החומוסיה שלנו, אבל איך נדע מהי החומוסיה שמתאימה עבורו ?!

מרגע שהשאלה התארגנה במוחי, התשובה הייתה ברורה וטיבעית: סטטיסטיקה !

ישר פניתי לאחי שוקי (ההוגה והכותב של בלוג החומוס) ואמרתי לו "שוקי – אנחנו צריכים לעשות סקר, סקר חומוסיות. זה יהיה נהדר, אנשים ידעו לאן כדאי להם ללכת – וכך נקדם את אהבת החומוס בארץ". אך שוקי לא מיהר, ובסבלנותו הרגילה אמר: "חכה לזמן המתאים טל. עכשיו זה עוד מוקדם מידי".

סקר "חומוסיית השישים" – הצעד הראשון לחומוסיה-מותאמת-אישית

הזמן עבר, וההזדמנות הגיעה: מועד חגיגות ה-60 למדינת ישראל ויחד איתם הכרזנו בבלוג החומוס על חגיגות ה- 60.1. במהלך המאורע, השלמנו את מניין ביקורות החומוסיות בבלוגנו ל- 60. והעלינו לאוויר את "הסקר: מי תהיה חומוסיית השישים?"

בסקר אנו מבקשים מאנשים

לבחור עד 5 חומוסיות – אלו שאתם הכי אוהבים, מעריכים, נהנים לאכול בהן וחושבים שהן ראויות להיכלל ברשימת חומוסיות השישים.

בעת כתיבת שורות אלו, ענו לסקר 41 איש. האם הנתונים שבסקרים יוכלו לתת המלצה נבונה לאנשים לאן ללכת ? את זה עוד איני יודע. לסקר ישנן מספר חסרונות משמעותיים שיש לתת עליהן את הדעת
(אם אינכם סקרנים לקרוא את הרשימה, אתם מוזמנים לדלג עליה לסוף – אל מימצאי הביניים של הסקר שלנו):

  1. הגבלה של מספר החומוסיות – מופיעות בסקר רק 26 חומוסיות. בפועל ישנן הרבה יותר.
  2. אין איסוף של מידע דמוגרפי בסיסי (כמו גיל, מיגדר, העדפות טעמים מוצהרות וכו') – אשר היו יכולים לעזור לרבד את תשובות הנבדקים, ולהציע לאנשים מידת התאמה גדולה יותר.
  3. המדד של "אוהב/לא-אוהב" הוא בעייתי למדי:
    1. "אוהב/לא-אוהב". מתעלם מההשפעה של גורמים נוספים על אהבתנו לחומוסיה (איכות המנות השונות באותה חומוסיה, איכות-השירות,, אולי יחסנו למחיר וכו').
    2. האם האיכות של החומוסיה היא תמיד אותו הדבר ? נניח שאדם הגיע לחומוסיה פעם אחת, טעם, לא אהב ולא חזר בשנית. אבל אם הוא היה מגיע ביום למוחורת – הוא היה נהנה מהמנה ? מקרה כזה מוסיף "רעש" לנתונים שלנו – ככל שישיבו לנו יותר אנשים לסקר – כך הגורם הזה ישפיע פחות.
    3. מהי מידת ההכרות של אנשים את החומוסיות ? שהרי רוב האנשים לא טעמו את כל ה- 26 חומוסיות שמופיעות בסקר. בגלל מיעוט זמן, היצמדות למשהו מוכר וטוב, והמכשולים של מרחק גאוגרפי. הנקודה הזו גורמת לכך שיש בעצם קושי להפריד בין אהבה למקום, לבין עצם היות המקום קרוב גאוגרפית.
  4. נוסח השאלון איננו בהיר מספיק – ואנשים עלולים לחשוב שעליהם לסמן רק את החומוסיה האחת שהם הכי אוהבים, במקום לספק רשימה מקיפה של חומוסיות (שהרי זו תחרות לחומוסיית השנה, לא חומוסיות השנה). באותה מידה, גם לא היה הכרח אמיתי להגביל אנשים ל- 5 חומוסיות, בעצם הם היו יכולים להצביע לאיזה מספר של חומוסיות אהובות שהם רק רוצים.

ההסתייגות הרשומות מעל (ועוד שלא נרשמו), ינחו אותנו בסקרים עתידיים שנעשה – למען קהילת שוחרי החומוס בארץ. אני מקווה שהלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), תחליט לקחת על עצמה סקר שיטתי ומקיף יותר. אבל עד שזה יקרה, בלוג החומוס (שוקי ואנוכי), לקחנו על עצמנו לנסות ולסייע לאנשים לענות לשאלה: "איזה חומוסיה כדאי לי לנסות?" באמצעות המשאבים המוגבלים שעומדים לרשותינו (המיגבלה הכי גדולה, אגב, היא סבלנותם המוגבלת שלאזרחי-האינטרנט לענות לסקרים מקוונים. אני מבין לליבם לחלוטין, אני מרגיש את אותו הדבר בדיוק 🙂  )

עץ-משפחה-לחומוסיות: תוצאות הביניים

הסקר עדיין פתוח להצבעות ואתם מוזמנים להקליק ולהצביע בסקר מנסיונכם. בעוד זמן מה, אני אבצע ניתוח על כלל התשובות שאנשים יתנו. אך בינתיים, כדי שתראו מה נקבל בסוף, הנה תוצאות הניתוח על 41 הנבדקים שענו עד כה (ליחצו על התמונה כדי לראותה מוגדלת):

עץ משפחת החומוסיות - מהי מידת הקירבה של אהבת אנשים לחומוסיות

הדרך שבה יש לקרוא את העץ: תמצאו חומוסיה שאתם מכירים ואוהבים, ותיראו איזו חומוסיה נמצאת בשכנות אליה. רוב הסיכויים, על סמך הנתונים שבידינו, שהחומוסיה אשר קרובה אליה תהיה חומוסיה לטעמכם (וכנראה גם קרובה למקום מגוריכם).

אשמח לשמוע עד כמה העץ עובד עבורכם.

תגובה אחת בנושא “"עץ משפחה לחומוסיות" – איפה שסטטיסטיקה וחומוס נפגשים”

  1. רעיון מוצלח, אך לצערי החומוסיה החביבה עליי לא מופיעה ברשימה. הסקר מכור! 🙂

השאר תגובה