מגמות הסקרים של הבחירות לכנסת ה-20 (חלק 1)

הודעה חשובה לפני שהפוסט יתחיל: בסוף השבוע יתקיים מפגש דיון בחיזוי תוצאות הבחירות (להרשמה, חינם, למפגש – הקליקו כאן). המפגש מיועד לאנשים העוסקים בניתוח נתונים ומאורגן במטרה לדון בחיזוי תוצאות הבחירות, וגם כדי לעודד אתכם להשתתף בתחרות האיגוד לניבוי תוצאות הבחירות 2015 (תחרות עם פרס בגובה 1,250 ש"ח, ללא דמי השתתפות – לפרטים נוספים והשתתפות, קיראו עוד כאן). ונתחיל את הפוסט:

היום מתחיל השבוע האחרון שלפני הבחירות. אני בטוח שכולנו נרצה להסתכל על הסקרים האחרונים בתקווה לדעת מה יקרה בשבוע הבא. אבל דווקא עכשיו זה הזמן לקחת צעד אחורה, ולהסתכל על התמונה הגדולה. וכך היא נראית (הקליקו על התמונה לגירסה מוגדלת, והסברים מופיעים בהמשך):

2015-03-08 12_47_13-Clipboard

הגרף שמוצג נוצר בעזרת אתר האינטרנט שבנה יוני סידי (הוא בנה את האתר בעזרת שפת R לתכנות סטטיסטי), אשר מסתמך על נתוני הסקרים שאסף נחמיה גרשוני.

הגרף למעלה מאפשר לנו לראות את מגמת התמיכה במפלגות השונות על פני החודש וחצי האחרונים.

בגרף אנחנו רואים תרשים פיזור נפרד לכל מפלגה. בציר ה- X אנחנו רואים את תאריך ביצוע הסקר, ובציר ה- Y את מספר המנדטים שקיבלה המפלגה מהסקר. כל נקודה מציגה תחזית מנדטים למפלגה חברת סקרים שונה. הקו שמולבש על גבי הגרף הוא סוג של "קו מגמה" (לא נכנס לאיך שהוא מחושב, אבל אפשר לחשוב עליו כמו על ממוצע מקומי לטווח ערכים מסויים).

הגרף עוזר לנו לזהות את טווח הוודאות של הסוקרים השונים לגבי המפלגות השונות, והאם לאורך זמן אנחנו רואים התחזקות או היחלשות של "מרכז" תחזית המנדטים של המפלגות השונות. ברשותכם, אציע פרשנות למגמת מספר המנדטים שמקבלים המפלגות השונות, על סמך מה שהגרף מראה לנו:

  • הליכוד – הייתה מגמת היחלשות של המפלגה במהלך פברואר. אבל בשבועיים האחרנים המצב די יציב.
  • המחנה הציוני – המפלגה איבדה קצת מכוחה בסוף ינואר, אבל מאז היא שומרת באופן יחסית יציב על אותו מספר מנדטים.
  • יש עתיד – מצליחה באופן עיקבי (ודי מרשים, אני מוכרח להודות) להתחזק בסקרים. בשבועיים האחרונים נראה שיש התייצבות בעליה.
  • הבית היהודי – נראה שהם רק נחלשו בחודש וחצי האחרונים, ובשבועיים האחרונים נראה שהם התייצבו.
  • יחד – בהתחלה הם התנדנדו על אי-מעבר של אחוז החסימה, אבל בשבועות האחרונים הם הצליחו לשמור על ה-4 מנדטים שלהם בסקרים באופן יחסית עיקבי.
  • שאר המפלגות נראות ללא מגמה – כולנו, ישראל ביתנו, שס, יהדות התורה, מרצ, רשימה משותפת ערבית – כולם שומרים על יחסית יציבות בתחזיות המנדטים.

הדבר שלא מופיע בסקרים, והוא בעל חשיבות עצומה, היא השאלה של אחוז ההצבעה במגזרים השונים. ייתכן והסקרים שיש לנו לא מצליחים לתפוס את ההשפעה של איחוד המפלגות הערביות, ושביום הבחירות נגלה שהמפלגה שלהם תקבל הרבה יותר קולות ממה שהופיע בכל הסקרים. באופן דומה, מפלגת יחד נמצאת על 4 מנדטים באופן די עיקבי, מה שאומר שעליה אפילו קטנה של אחוז ההצבעה, ומעט היסוס מצד המצביעים שלה – עשוי להותיר אותם מחוץ לכנסת.

וכמובן, יכול להיות שכל הסוקרים מפספסים תתי אוכלוסיות או תופעות, אשר יפתיעו אותנו ביום הבחירות עצמו (כמו שהיה עם ההצלחה המדהימה של יש עתיד בבחירות הקודמות) – מה שהסברתי בעבר במאמר על שגיאות שאפשר ושאי אפשר להציג.

הבחירות האלה חשובות ומעניינות – צאו עם המשפחה והחברים ולכו להצביע!

(חלק 2 של הפוסט יגיעו בעוד שבוע אחרי שתוצאות התחזיות של משתתפים בתחרות החיזוי יגיעו)

השאר תגובה