קופי טו גו (עוד פוסט על שביתת מלצריות – שהיינו רוצים שתצליח)

שוקי כתב על סכסוך העבודה של המלצריות כנגד קופי טו גו (כאן). בסקירתו של שוקי, ניתן למצוא לינק לבלוג המאבק הרישמי בקופי-טו-גו (אומנם זה לא בלוג וורדפרס, אבל נסלח להם 😀 ). ולינקים לעוד אתרים שמספרים על המקרה. הלינק שבעיני הוא הכי מעניין, הוא הלינק מבלוג המאבק הרישמי וזהו עמוד השאלות תשובות לגבי המאבק. שמספר על

היחס שהמלצרים והמלצריות עוברים במקום:

"מדי יום בבוקר היה פותח מנהל המקום את קופת הטיפים, סופר אותם, ומחלק כאוות נפשו, למשל, מלצריות שהיו מקורבות יותר למנהל קיבלו יותר ממלצריות שהיו מקורבות פחות. מעבר לכך, נעשו בטיפים שימושים שונים ומשונים, כגון תיקון דלת מקרר שנשברה במהלך ניקיון (הוחרמו כל הטיפים באותו שבוע), עונשים וקנסות למלצרים וברמנים, הפרשות למנהלים, השלמת חוסרים בקופה, מימון תוספת שעות שבת ולילה (המחויבת ע"פ חוק) ועוד.
"אבל זה חוקי, לא? הרבה עסקים עושים את זה."
אין חקיקה ספציפית בעניין הטיפים (יש הצעת חוק, של חה"כ שלי יחימוביץ'). בשל כך, מעסיקים רבים שולחים ידם אל הצלחת. יש אפילו כאלה שממנים מהם את מלוא שכר המלצרים!
"מלבד הטיפים, אילו זכויות עובדים הופרו בעלית קופי?"
היה אי תשלום שעות נוספות באופן תקין. דמי הבראה עוכבו לעובדים שדרשו אותם ולא שולמו להם ביוזמת המעביד כנדרש לפי דין (היו עובדים שהספיקו להתפטר בלי לקבל אותם). בתלושים של עובדים ימי החופשה מאופסים (או נמצאים בשלילה, מה שזה לא יהיה). דמי מחלה המגיעים לעובדים ע"פ חוק לא שולמו, גם אם עובד הציג אישור מחלה. פיטורים נעשו בצורה לא ברורה: עובד שהוחלט לפטרו פשוט נעלם מסידור העבודה, ללא שימוע, הודעה מוקדמת ומכתב פיטורים"

כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור

א. לשלוח להנהלת הרשת אימייל בו תביעו את דעתכם על הגישה שלהם.
ב. לכתוב על הנושא בבלוג שלכם, אם יש לכם, או להגיב בבלוגים שעוסקים בו. מומלץ לא לקשר לאתר הרשמי של הרשת; לעומת זאת, אתם מוזמנים להיות נדיבים בלינקים לאתרי המאבק, ובראשם בלוג המאבק בקופי טו גו.
ג. להחרים את סניפי הרשת.
ד. לשתות Tasters Choice. קפה הרבה יותר טעים מאלו של עלית. (אני בכלל מעדיף תה)
ואני אוסיף לרשימה של שוקי עוד שתי רעיונות:

ה. מעמוד ה"שאלות תשובות" נכתב ש – "אנחנו עדיין זקוקים למתנדבים בכיכר- אם תוכלו לעבור ולהקדיש חצי שעה ויותר מזמנכם, תהיו לנו לעזר רב. ותזכרו- חרם צרכנים כולל על עלית קופי עד הודעה חדשה!" וניתן ליצור איתם קשר דרך: דימי ריידר, 0526050417 [email protected]

ו. להצטרף לקבוצת פייסבוק של האנשים שתומכים במאבק שנמצאת כאן: http://www.facebook.com/group.php?gid=6768653454

ולהפיץ אותה לעוד אנשים (כבר הסברתי בעבר איך משתמשים בפייסבוק). קבוצת הפייסבוק היא המקום היחיד שמצאתי שמציע "פורום" לנושא המאבק. בקבוצה יש בקבוצה כבר 363 איש, כך שכנראה שיש שם עם מי לדבר.

אני רוצה שהשביתה תצליח

אני רוצה שאנשים (כמוני, וכמוך) יקדישו מעט כדי לפרסם את הנושא ולעודד תשומת לב ציבורית. מכיוון שאם השביתה הזו תצליח, אולי עוד עובדים יגלו שהם יכולים להתאגד, ושיש ציבור (מקושר אינטרנטית) שיהיה מוכן לגבות אותם. ואז, מי יודע, אולי אפילו נתעורר יום אחד ונגלה שהיה שינוי חברתי אמיתי בישראל, בזכות התקשורת שהתאפשרה לנו דרך האינטרנט (והבלוגים בפרט).

השאר תגובה