טל גלילי

תוצאות (ביניים) לסקר אודות הוספת המע"מ לירקות ופירות

הצלחה: תוך יום אחד 194 איש מילאו את הסקר שפירסמתי בבלוג בהמשך לדיון על המעמ לפירות וירקות. זאת בזכות פירסום בבלוג, בטוויטר ובקבוצת הפייסבוק של האנשים שמתנגדים להוספת המעמ (שבינתיים כבר מונה למעלה מ- 1000 איש!).

והנה תוצאות הביניים (אפשר ללחוץ על התמונה כדי להגדילה) :

מה למדנו מהניסוי הקטן הזה?



  1. ממה לאנשים איכפת? ישנם 186 איש שאיכפת להם מספיק כדי למלא סקר, אשר מתנגדים להוספת המע"מ. 95% מהם מתנגד לפגיעה בשכבות החלשות, 88% מהם חוששים לפגיעה בבריאות האוכלוסיה וכ- 70% מהם לא רוצים לשלם יותר על ירקות ופירות.
  2. עד כמה לאנשים איכפת? 133 איש אמרו שמוכנים לבצע פעילות באינטרנט. 68 איש היו מוכנים לצאת להפגין. 30 איש היו מוכנים להיות מעורבים באירגון של הפגנה.
  3. גוגל בעדנו – חפשו "מעמ ירקות ופירות" וואריאציות עליו, ותראו מה במקומות הראשונים 🙂

ומה הלאה?

שלחתי הבוקר מכתב לאימייל של שר האוצר יובל שטייניץ עם פירוט החששות שלי לגבי הוספת המע"מ על ירקות ופירות. הייתי רוצה לראות האם יש לו (כלומר לאנשי קשרי הקהל שלו, אבל זה הרי אותו הדבר) מידע מעניין לספק בנושא. אולי עוד מידע ישנה את הפרספקטיבה של כולנו על הנושא.

אם אני רואה שלא תהיה תשובה עד יום שישי אני אפנה לכל האנשים שהשאירו אימייל ואשאל אותם עד כמה הם רציניים בכוונתם לנסות להוביל לשינוי מדיניות. אם יהיו אנשים שמוכנים להירתם לנושא (כי אני מוכרח עוד אנשים כדי שמשהו ישתנה), נתחיל (כנראה) בצעדים הפחות או יותר באים:

  1. חיפוש אחר אנשי מקצוע שמתנגדים למהלך.
  2. יצירת קשר עם פוליטיקאים קיימים שמתנגדים למהלך.
  3. הפצת הנושא בתפוצה רחבה יותר לאיגוד כל האנשים הפעילים, מתוך כוונה לצבור מסה גדולה יותר של אנשים שיהיו מוכנים לתרום (אפילו טיפ טיפונת) מזמנם להשפעה.
  4. פניה מגובשת לתקשורת אשר צפויה להידלק על הסיפור הזה של "התנגדות חברתית שהתאגדה דרך האינטרנט" תוך כדי אירגון הפגנה ואירגון אנשים שיהיו מוכנים להגיע לישיבות הממשלה הרלוונטיות בנושא.
  5. שמירת מעקב על כל איש ציבור שיתנער מעמדה אחראית על הנושא לקראת הבחירות הבאות (עמדה אחראית זה לא בהכרח העמדה שלנו – אלא ראשית כל הנכונות לדיאלוג כן לגבי הנושא). ובבחירות הבאות, ליידע את כל האנשים שהצטרפו למאבק לגבי היכן אותו איש ציבור נמצא כדי שאפשר יהיה לזכור כיצד הוא התנהג בנושא הזה שאיכפת לנו ממנו…

כל הצעדים שתיארתי דורשים מעט מאד זמן, רק אם מחלקים אותו על הרבה אנשים. אם הכל יהיה עלי בלבד, זה לא יתרחש. אם 30 האיש שהתחייבו בסקר להירתם אכן ירתמו – הרי שאנחנו מדברים כאן על משהו שיכול להיהפך למציאות.

מה אתם יכולים לעשות בינתיים?

להמשיך לפרסם אודות  הסקר שאנשים ימלאו אותו, וגם לפרסם אודות קבוצת הפייסבוק של האנשים שמתנגדים להוספת המעמ.