טל גלילי

האם צה"ל תוקף אזרחים וטרוריסטים פלסטינים באותה המידה? (במבצע "צוק איתן")

על השאלה הזו החליט איליה זורוב (פרופיל פייסבוק) לענות באמצעות איסוף נתונים והצעת ניתוח סטטיסטי עבורם. לפני שנתחיל, ברצוני לציין שכל מוות של חף מפשע הוא טרגדיה נוראית. איני בא לומר האם המבצע הצבאי של ישראל הוא ראוי או לא, האם ניתן היה למנוע אותו או לא, או מה "צריך לעשות". אבל כן חשוב לי לשתף בפוסט הזה שהנתונים הסטטיסטיים ממחישים שלמרות הטרגדיות, צה"ל עושה את מה שהוא אומר שהוא עושה – מנסה לפגוע במחבלים, ולא לפגוע בחפים מפשע (בהצלחה פחותה מכפי שהיינו רוצים, אבל זו סוגיה מורכבת שלא נכנס אליה כאן). אשמח לתגובות אינפורמטיביות על התוצאות (והמלצות על ניתוחים/נתונים חלופיים).

(תרשים באדיבות גלעד דיאמנט)
 והנה מה שאיליה כתב (לאחר עריכה מסויימת מצידי) בסטטוס פייסבוק שלו: בזמן האחרון אני פוגש טענות רבות על כך שצהל תוקף פלסטינים ללא אבחנה מנתוני הערוץ אל ג'זירה אנו מקבלים תמונה שבה הרוב המוחלט של ההרוגים הם בגילאי חיול. עם זאת, טענת האקראיות אינה מסתדרת בכלל, במקרה זה, עם הנתונים הדמוגרפיים של עזה, ולכן עבדכם הנאמן החליט לבצע מספר חישובים פשוטים על מנת לבדוק את הטענות על חוסר אבחנה בין מעורבים לבלתי מעורבים. ראשית נבחן את גודלה של האוכלוסייה בעזה, המספר הזה עומד על כ-1,805,000 נפשות (הערכה מ-2010 ונתוני גידול). גודלם של אירגונים חמושים כאלה ואחרים ברצועה מוערך בכ-25,000  (על סמך נתוני החמאס). מכאן, כמות הבלתי מעורבים בעזה היא כ-1,780,000. ברגע כתיבת שורות אלו מספר ההרוגים הערבים בעזה הוא כ-572 בהתפלגות של 28% מעורבים ו-72% בלתי מעורבים, על פי מקורות זרים (מקורות ישראלים טוענים ליחס של 30% ל-70%) ולכן ,בחישוב פשוט ,ההסתברות להיהרג על ידי צהל אם הינך טרוריסט הינה 0.0064 ואם הינך בלתי מעורב ההסתברות שלך להיהרג על ידי צהל עומדת על 0.000247. לכן ההסתברות שלך להיהרג על ידי צהל ברצועה אם הינך מחבל היא פי 28.48 גדולה יותר מבלתי מעורב! נשאלת השאלה על ידי תמימים למינהם ,שלא יודעים מה זה הסתברות, "אז כיצד יש יותר אזרחים הרוגים "? התשובה היא מאוד פשוטה, רוב רובם של אנשי הרצועה הם בלתי מעורבים, מחבלים מהווים רק כ-1.39% מתושבי הרצועה. נעשה תרגיל מחשבתי קטן: נניח וצהל היה פוגע ללא הבחנה בעזה, בהתבסס על כך שיש רק 1.39% מחבלים באוכלוסיה היינו מקבלים שמתוך 572 הרוגים היינו אמורים לקבל רק 8 מחבלים הרוגים (במקום ה- 160 שנהרגו)! יחס הרוגים כזה ויחס הסתברויות שכזה מצביע על מאמצים ניכרים של צהל למקד את הירי במחבלים, ולשמור על חיי בלתי מעורבים. לצורך ההשוואה, רצוי לעיין בקישורים על יחס הרוגים /בלתי מעורבים בקונפליקטים דומים, השוואה רלוונטית למשל היא הקרב בפאלוג'ה (צבא מערבי בשטח אורבני שבו מחבלים מסתתרים בין האוכלוסיה, למרות ששם הרוב נמלט לפני הקרב, בהבדל מעזה) ותקיפות אוויריות אמריקאיות בפאקיסטן.

הערה נוספת (של טל גלילי): המדד הסטטיסטי שחושב כאן מכונה יחס-הסיכויים (Odds Ratio). הוא משמש בהקשרים של מחקרים רפואיים ואפידמיולוגיים. ערכים גדולים מ- 1 מעידים על קשר משמעותי בין "גורם החשיפה" לבין "התוצאה". במקרה הזה, בין האם מישהו הוא מחבל או לא, לבין האם סביר יותר שהוא ימות סביב ההתקפה. משתמשים במדד הזה פעמים רבות בהקשר של מחקרי מקרה-ביקורת, למרות שאפשר גם להשתמש בו ב"מחקרי חתך" (כפי שמבוצע במקרה שלפנינו – pun not intended).

הערה נוספת (של שי לעדן, פורסם כאן):

הטענה שפוגעים ללא אבחנה היא טענה מטופשת ומקוממת ואכן חסרת ביסוס, כמו שהפוסט הזה מראה.
אם כבר טענה רלוונטית יכולה להיות שצה"ל לא נמנע מספיק מהרג אזרחים בזמן שהוא פוגע בלוחמים. לדוגמא לכוון ללוחם אבל להתעלם מהאזרחים באיזור שיפגעו מסביר מדוע לוחמים נפגעים הרבה יותר מחלקם היחסי באוכלוסיה אבל מדוע גם הרבה מאוד אזרחים נפגעים.
פלוס יש בהערכות צה"ל הנחה סמויה שאם אדם בגיל חיול זה אומר שהוא לוחם. היא בעייתית כי אצלהם אין גיוס חובה ולא כול אדם בגיל המתאים יהיה לוחם. הנחה שנרמזת גם בפוסט הזה, למרות הנתון על זה שמחבלים מהווים 1.39% מתושבי הרצועה, בגלל ההדגשה על כך שמרבית ההרוגים הם בגיל חיול.
גם בהקשר אותה הנחה סמויה ההערכות של צה"ל על 30% לא מעורבים פשוט לא סבירות בעליל. נכון לעכשיו* מדובר על 620 הרוגים מתוכם 419 גברים בגיל "המתאים". כלומר אפילו אם היינו מניחים שכל גבר בגיל המתאים הוא מחבל, מה שבהכרח לא נכון, עדיין היה מדובר על יותר אזרחים הרוגים משצה"ל מודה בהם לפי הסטטוס הזה.

בתכלס אני בעיקר סומכת על הערכות של בצלם, למרות שמדובר רק בתחקיר ראשוני.
http://www.btselem.org/…/20140722_preliminary_data_on
לפי זה מבין 505 הרוגים שנבדקו 281 היו גברים בגילאים הרלוונטים, מתוכם רק 102 היו מעורבים בלחימה.
בהקשר זה אציין שהגדרת "מעורב בלחימה" של בצלם מבוססת על זו של הצלב האדום וכוללת גם אנשים שמעורבים בלחימה מתמשכת, כגון פעילי הזרוע הצבאית בחמאס, גם אם לא עסקו בלחימה ברגע הפגיעה בהם.

פלוס ההערכות של גורמים שאינם מעורבים ישירות (כלומר לא חמאס ולא צה""ל) אומרות שאזרחים מהווים בין 70% ל80% מההרוגים. מעבר לזאת של בצלם שהבאתי פה.
יחס של 3 ל1 או אפילו 4 ל1 הוא כבר יחס דומה להערכות בלינקים לויקיפדיה שמצורפים לפוסט. כלומר לא ניתן להסיק על מאמצים חסרי תקדים של צהל לשמור על חיי בלתי מעורבים ולא על ירי חסר אבחנה באוכלוסיה.

*אלו שיש מידע בנוגע אליהם, עוד לא מעודכן עם כל ההרוגים
http://mekomit.co.il/%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%99%D7

 

עידכון: ישנו פולמוס המשך סביב הסוגיה, אתם מוזמנים לקרוא אותה כאן.

Exit mobile version