טל גלילי

הסקרים של הבחירות לכנסת ה-20 – סיכום השבועיים האחרונים!

הודעה חשובה לפני שהפוסט יתחיל: איגוד הסטטיסטיקאים הישראלי מארגן תחרות לניבוי תוצאות הבחירות 2015 (תחרות עם פרס בגובה 1,250 ש"ח, ללא דמי השתתפות – לפרטים נוספים והשתתפות, קיראו עוד כאן). ונתחיל את הפוסט:

אתמול הגיעו הסקרים האחרונים שנראה עבור הבחירות לכנסת ה- 20, וזה זמן טוב לתת מבט אחרון אחורה לסקרים שפורסמו. חשוב להדגיש שתוצאותיהן של כל סקרי הבחירות ששודרו או פורסמו עד אתמול הם כבר לא עדכניים ואין ללמוד מהם על דפוסי הצבעה או עמדות של הציבור היום או ביום הבחירות. אז למה בכל זאת להסתכל אחורה? כי אם איננו יכולים לדעת מה יהיה ביום שלישי הקרוב, אז שלפחות נדע משהו על מה סביר שהיה המצב אתמול.

לשם כך, אני מציע לכם שני תרשימים אשר נוצרו בעזרת תוכנה שכתב יוני סידי (בעזרת שפת R לתכנות סטטיסטי), אשר מסתמך על נתוני הסקרים שאסף נחמיה גרשוני.

שני התרשימים מציגים את תוצאות הסקרים מהשבועיים האחרונים (לא כולל היום, כפי שהוסבר מעלה).

1) תרשים פיזור של מספר המנדטים לכל מפלגה לאורך זמן

התרשים הראשון מציג פיזור עם קו "ממוצע מוחלק". בציר ה- X יש לנו זמן (יש בעיה קלה בעברית, אני מתנצל), בציר ה- Y את מספר המנדטים. כל נקודה מציגה מנדטים שהביא מאחד מהסקרים. הקו בכל גרף מציג סוג של ממוצע מקומי של המנדטים. הצבע שמסביב לקו נותן תחושה כללית של פיזור הנקודות סביב הקו (הקליקו על התמונה לגירסה מוגדלת).

עד לתאריך ביצוע הסקר האחרון (ראו את ההסתייגות שכתבתי בתחילת הפוסט!), נראה ש:

2) תרשים קופסא של מספר המנדטים לכל מפלגה

התרשים השני הוא "תרשים קופסא". בציר ה- X יש לנו את המפלגות השונות, בציר ה- Y את מספר המנדטים. הקו העבה בכל קופסא הוא חציון מספר המנדטים. וקצוות הקווים הן המקסימום והמינימום ה"לא חריגים" של כל תחזית (כדי להבין יותר איך זה נקבע, יש לקרוא את הערך תרשים קופסא בויקיפדיה).

כך לדוגמא, החציון של מספר המנדטים של הליכוד הוא 22. הכי הרבה שהוא קיבל היה 24 מנדטים והכי מעט 20 מנדטים. אצל המחנה הציוני, החציון היה 24, הכי מעט היה 23 והכי הרבה 25 (הנקודה של ה- 26 היא קצת חריגה ביחס לנתונים)
(הקליקו על התמונה לגירסה מוגדלת)

החציונים של מספר המנדטים לכל מפלגה הן: (לפי סדר יורד)

לסיכום

שאלות פתוחות וחשובות:

כמו שנילס בוהר אמר בזמנו (למרות שזו שאלה מי אמר זאת ראשון): "מאד קשה לבצע חיזויים, בעיקר לגבי העתיד".

מה אפשר להסיק מכל מה שנעשה עד כה לגבי יום הבחירות עצמו? אני בכנות לא יודע. אני מקווה שתחרות חיזוי הבחירות שאנחנו מקדמים, באיגוד הסטטיסטיקאים הישראלי, יעזור בתחום הזה בעתיד.

יהיה מה שיהיה, אני מתכנן להצביע – ואני מקווה שגם אתם! 🙂

Exit mobile version