"תל אביב-יפואית, תל אביב-יפואי, עיר לכולנו צריכה אותך!" // מכתב מידידי אלעד שאול זמיר

ידידי, מבלוג הסולידריות שהקמתי בזמנו, אלעד שאול זמיר, פנה אלי במייל בנושא עיר לכולנו. הופתעתי ושמחתי לקבלת המייל, היות ולא ידעתי שהוא מעורב בפרוייקט (אם כי, בדיעבד, מדוע שהתפלא?!). המכתב הוא קול-קורא לפעולה, פשוט וברור. והרי הוא:

זו לא מודעת פרסומת או הודעה רשמית מטעם התנועה, אלא פניה אישית, ממני בתור פעיל בפורום דרום-מזרח של עיר לכולנו. זה אישי במובן זה שאין לאף אחת אחרת ולשום גוף אחריות על הדברים שלי. אני מנסח אותם על דעת עצמי כדי להשיג עזרה דחופה בפרוייקט גדול וחשוב של שינוי חברתי.

עיר לכולנו (http://city4all.org.il) היא תנועה דמוקרטית לא-מפלגתית של תושבות ותושבים בתל אביב-יפו שהחליטו להציע ביחד חלופה ממשית לשלטון ההון של רון חולדאי. אם עוד לא שמעת על זה, יש לנו אתר עם חומר קריאה לשתי קדנציות בערך, לעיונך. יותר בקיצור, ציינתי בהמשך כמה סיבות עיקריות לתמיכה פעילה ברשימה ואני מוכן להוסיף כמה שבא לך לשמוע. אבל נתחיל בעיקר:

מה אתה רוצה?

אם את מוכנה (או אתה מוכן) לעשות אפילו דבר אחד מהדברים האלה, בבקשה צרי אתי קשר בהקדם (טלפון וכתובת דואר אלקטרוני מופיעים בסוף):

  • להדביק סטיקר של עיר לכולנו על הרכב (אופניים, אופנוע, מכונית) או על תיבת הדואר.
  • לתלות שלט של עיר לכולנו במרפסת שלך או במקום בולט אחר.
  • לחלק פליירים עם פעילות אחרות בשווקים וברחבי העיר.
  • להציע מקום שאפשר לקיים בו חוגי בית שכונתיים.
  • לתרום כישורים יצירתיים ייחודיים לתנועה לשינוי פני העיר.
  • לתרום או להתרים כסף, כי אין לנו עודף. אפשר גם לקנות חולצה.
  • להפנות אלינו מתעניינות אחרות בפעילות – זה חשוב יותר מכל דבר אחר!

למה בעצם?

  • בגלל עקרונות התנועה:
    • חזון פרקטי ברור בנושאים הקריטיים השונים גובש על-ידי התושבים חברי התנועה בפורומים השונים, קבוצות העבודה של חברי תנועת עיר לכולנו, שהן והם בעלי הבית בתנועה, וינחו את פעילות הסיעה במועצה.
    • תכנית למהפך חינוכי בעיר: תיכונים עיוניים בדרום ובמזרח העיר, חיזוק בתי ספר שכונתיים ומועדוניות על חשבון "אינטגרציה" שמשמעותה הנשרה רשמית וסמויה עם המעבר לתיכון.
    • תכנית למהפך תחבורתי בעיר: מסלולי אופניים והליכה בכל העיר, פריסה מחדש של קווי האוטובוס, חלוקה שוויונית של הנטל על אזורים שונים, ולא תחנה מרכזית 3 בדרום העיר.
    • תכנית למהפך בדיור: בלימת השתוללות המחירים והבטחת זכויות התושבים על מקום מגוריהם באמצעות מעורבות מסיבית של העיריה, נגד הקבלנים ולמען רוב עצום של התושבים.
    • מאבק למען זכויות התושבים על הדיור והקרקע בשכונות הדרום וביפו ונגד גלי ההריסות ומדיניות קידום-היזמים של העיריה שמביאה להעברת זכויות הבניה בעיר לידי קומץ יזמים.
    • תכנית לניהול דמוקרטי של מועצת העיר על-ידי ועדי תושבים בשכונות השונות, שכבר משתקפת בהרכב התנועה. עוד על כך בהמשך.
    • ראיה חברתית-כללית, שלא מתעלמת מהמצוקות האנושיות האופייניות לאזורים ולשכבות אוכלוסיה שונות: קיימים פערים אדירים בעיר הזו, וכל נושא שאנחנו נקדם ייבחן קודם כל מהזווית של כלל התושבים, על ההבדלים ביניהם.

זה נכון לגבי אוויר נקי, שטחים ירוקים, זכויות בעלי חיים, קידום חיי תרבות ומסחר עירוניים-שכונתיים שאינם מוגבלים לתאגידים ולרשתות ולדילים ענקיים עם העיריה, ובאותה מידה לגבי פריסת גני ילדים בעיר, שיקום נרקומנים, סיוע לנוער במצוקה, עמידה משותפת עם קהילת מהגרי העבודה למען זכויות התושבים ה"בלתי נראים" של העיר, התמודדות מיידית עם המצוקות הדחופות של אוכלוסיית הפליטים בדרום-מזרח העיר, הפסקת ציד האדם של רשויות ה"הגירה", מאבק נחוש בסחר בנשים עד שהסרסורים יתחילו לשלם בעשרות שנות מאסר והנשים יזכו להזדמנות אמיתית לצאת מהשבי של הזנות, מניעת השתלטות המגדלים על כל חלקה טובה בנוף העירוני… קשה לעצור כאן. יש כל כך הרבה עבודה דחופה לעשות.

הבעיות רבות מאוד והמצוקות הקריטיות משתנות מאזור לאזור ומשכבה לשכבה באוכלוסיה. העבודה המשותפת שמבוססת על למידה והבנה הדדיות, על מאבק שכונתי ועממי בכל מקום, לצד בריתות עמוקות שחוצות את הגבולות האלה, על אוטונומיה ועל שיתוף בעת ובעונה אחת ­­- זהו הבסיס למאבק מוצלח לשינוי פני העיר לטובת כלל התושבים. זה נתון חיוני שתנועות "נישה" של מאבקים ספציפיים ומבודדים אינן נוטות, ואולי אינן מסוגלות, להכיל בחזון ובפעילות.

    • יש עוד הרבה. הנה:

http://city4all.org.il/principles.html

  • בגלל הרכב התנועה: עיר לכולנו היא רשימה הנשענת על גרעין של כמה מאות תושבות ותושבים, חלקם פעילים חברתיים ותיקים, מקצתם חברי מפלגות שונות ותנועות ירוקות ועמותות וחלקם הגדול אף לא אחד מכל אלה. למעשה, חלק גדול מהפעילות המרכזיות בתנועה הצטרפו לראשונה בחייהן לפרוייקט פוליטי כזה, מתוך פעילות בתנועה ומתוך קבלה של העקרונות המשותפים והשתתפות בעיצובם בשנה האחרונה, במסגרת הפורומים של התנועה. זו תנועה שיכולה להתגאות בכך שחברותיה והפעילות הבולטות בה מייצגות מגוון גדול של שכונות ותחומי פעילות, ולא אג'נדה מפלגתית-ארצית או נישה מקומית צרה: מפעילות שכונתיות בדרום, במזרח, במרכז ובצפון העיר, פעילות מרכזיות בתנועה הירוקה, בעמותות לקידום החינוך ולמען נוער במצוקה בעיר, פעילות זכויות אדם, פעילות זכויות בעלי חיים, חיות-מסיבות ואמניות מלב הסצנה התרבותית היצירתית של לב העיר ופלורנטין, תושבות קשות-יום שלא ויתרו על המאבק על הבית, על האוויר, על העתיד של הילדים שלהן ושל כולנו בעיר הזו.
  • בגלל המועמד לראשות העיר: על חבר הכנסת ד"ר דב חנין אפשר לומר בקיצור שהוא ראוי לעיר הזו כראש עיר כמו שראויים לה חופי הים ופארק הירקון, כמו שוק התקווה ונחלת בנימין. לעומתו רון חולדאי ראוי לה כמו מגדל נווה צדק, זיהום האוויר והים, הפקקים האינסופיים והדו"חות על שמשת כל רכב, בתי הספר ההולכים ומדרדרים בדרום ובמזרח והדירות הזעירות להשכרה ב-3000 שקל (יפו?), 4000 שקל (פלורנטין?), 5000 שקל (מרכז?).

דב חנין הוא, בין שאר דברים, יושב-ראש-שותף של השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, פעיל נמרץ במאבקים לצדק חברתי (למשל המאבקים בהריסות הבתים בכפר שלם וביפו והמאבק בתכנית ויסקונסין בישובים יהודיים וערביים ברחבי הארץ) וכמובן מחוקק הזוכה להכרה ולשיתוף פעולה מצד חברי כנסת במפלגות ימין ושמאל גם יחד, ולא רק בנושאים סביבתיים. בין השאר נזקפים לזכותו חקיקת החוקים להגנה על הכנרת ומפרץ אילת, חוק אחריות מזמין בפועל לזכויות עובדי קבלן, תיקון לחוק שהאריך משך חופשת הלידה מ-12 ל-14 שבועות (הארכה ל-16 עברה קריאה ראשונה), חוק אוויר נקי, חוק המזהם משלם ועוד עשרות רבות של תיקונים והצעות חוק מקוריות. רשימה מקיפה יותר ניתן למצוא כאן:

http://city4all.org.il/dov_id.pdf

  • בגלל המועמדות למועצה: פעילות חברתיות עם רקורד מגוון של פעילוּת בנושאים החיוניים לתושבות ולתושבים בכל חלקי העיר (חינוך, דיור, איכות סביבה, מוסדות תרבות…), פעילות שכונות אמיתיות ולא מוצנחות ממרכז המפלגה, רשימה נשית (מחצית המקומות בשמיניה הראשונה), להט"בית, דרומית-מזרחית, רשימה שהיא גם פסיפס פוליטי של שיתופי פעולה נדירים בין אנשים ממחנות פוליטיים "יריבים". וביתר פירוט:

http://city4all.org.il/city4all_first_8_party_members.pdf

  • בגלל השותפות: עיר לכולנו מייצגת לא רק חיבור ראשוני ותקדימי בין פעילות עירונית בלב העיר ובשכונות הדרום והמזרח, ראשוני וחשוב ביותר בפני עצמו, אלא גם ברית הולכת ומתחזקת עם פעילות ופעילי יפו הערבית: רשימת "יאפא" כבר הודיעה על תמיכתה במועמד עיר לכולנו לראשות העיר, דב חנין. מתוך תפיסה שהייצוג העצמי של ערביי יפו במסגרת חזקה ומאוחדת הוא אינטרס עליון שלהם כתושבים, החלטנו מראש לשתף פעולה ככל הניתן עם רשימת יאפא ולא להציב מועמדות חלופית ביפו הערבית.

מה יצא לי מזה?

  • אכתוב לך שיר לפי דרישה.
  • נקדם יחד את הצדק החברתי והחלוקתי בעיר.
  • אולי זה ימנע ממני להציק לך בטלפון.
  • מצאת משהו טוב לעשות בחודשיים הקרובים – הבחירות ב-11.11.

אלעד

0523-511311

[email protected]

3 תגובות בנושא “"תל אביב-יפואית, תל אביב-יפואי, עיר לכולנו צריכה אותך!" // מכתב מידידי אלעד שאול זמיר”

  1. מסכים עם התגובה הקודמת, אידיאליסטים זה טוב כרעיון. וכססמאת בחירות
    אבל הרבה מאוד מהם נעלמים ממש מהר אחרי שהם נבחרים.

    יש על זה בדיחה
    פולטיקאי מת אז הוא נפגש עם מלאך והמלאך אומר לו תבחר בין גן עדן לגיהנות.
    הפולטיראי מגיע לגיהנום ורואה שם מסיבות, אוכל, טירוף חושים….
    מגיע לגן עדן ורואה את כולם רגועים ושקטים כאלו…..
    אז הוא כמובן בוחר בגיהנום…
    המלאך שולח אותו לגיהנות ושם נותנים לו עת חפירה ושולחים אותו לעבוד.
    הוא מגיע לשטן בעצמו ושואל אותו מה קורה פה, הרי הוא ראה משהוא שונה.
    אז השטן אומר לו שהוא כפלטיקאי צריך כבר לדעת שדברים שונים לפני הבחירות ואחריהם

  2. לא אכפת לי להצביע למועמד שאינו ציוני (לעיריית ת"א, לא לממשלה), גם סימפטיה מיוחדת לעכברושאי אין לי, אבל מי שמאמין שניתן ליישם את העקרונות הללו, יכול באותה מידה להאמין במן מן השמיים כפתרון לרעבים. בשוק חופשי מחירי השכירות נקבעים ע"י היצע וביקוש, שום דבר שחנין או כל אחד אחר יעשו לא ישנה את זה. הוא יכול אפילו לתת כסף (כמו שאני מקבל בירושלים), זה בסך הכל ישנה את הרכב האוכלוסיה, מבחינת הכנסות בעלי הדירות זה רק יעלה את התקבולים. גם את הפקקים הוא לא יעלים, אלא לכל היותר יצליח (וזה יהיה הישג אדיר אם הוא יצליח) להעביר אנשים לתחבורה ציבורית/אופניים. לגבי יכולתו להכתיב את סדר היום של משטרת ישראל (משטרת הגירה), משרד הבריאות (שיקום נרקומנים פירושו מתן תחליפי סם, כל דבר אחר הוא שקר), בתי המשפט (סחר בנשים) וכד', בוא נגיד שאני בספק.

    אידיאליסטים זה טוב, אבל עדיף לא לאבד אחיזה במציאות, אחרת אכזבה אורבת מעבר לפינה.

השאר תגובה