חופש המידע בעיריית תל אביב = שיחרור פורמט שאינו בנוי לניתוח או פיענוח

הבוקר פורסם בווינט דבריו של רועי פלד (מנכ"ל התנועה לחופש המידע) על כך שהגישה של הממשל בארץ היא "למה לפרסם מידע אם אפשר לא לפרסמו". לצערו, גם הציבור לא נאבק מספיק על זכותו לדעת.

בהמשך לדבריו, אני אפרסם כאן אימייל שקיבלתי לפני ימים מספר מחברי אלון דוד (שמצטט את המאמר שפורסם בבלוג של עיר לכולנו) אשר מעדכן לגבי מצב "שיחרור התקציב" של עיריית תל אביב. השורה התחתונה עגומה.

היות והמכתב מסביר עצמו היטב, אני מביאו כלשונו:

הקואליציה של חולדאי הצביעה פה אחד נגד שקיפות התקציב העירוני בישיבת המועצה שנערכה אתמול, ה-21 בדצמבר. במפגן מרשים של משמעת קואליציונית הצביעו כל חברי הקואליציה וסיעת ש"ס נגד הנגשת נתוני התקציב העירוני לתושבי העיר. גם חברי מועצה שהבטיחו לבוחריהם שקיפות ודמוקרטיה, כמו מרצ, רוב העיר והירוקים הצביעו נגד ההצעה של חבר המועצה מטעם עיר לכולנו ד"ר נח עפרון לפרסם את נתוני התקציב העירוני בפורמט של קובץ מחשב נגיש לחיפוש ומיון נתונים כגון גליון נתונים אלקטרוני "אקסל".

עפרון קרא לראש העיריה ולחברי המועצה לאפשר גישה לנתוני התקציב לתושבי העיר – משלמי המיסים והארנונה. ראש העיריה התבטא בעבר ש"אינו מבין לשם מה זה דרוש והדבר ישמש רק לניגוח מולו”. דובר העיריה אף נימק ש"מתן גישה לנתוני התקציב לאנשים לא מקצועיים הוא דבר מסוכן שעלול להוביל אותם למסקנות הלא נכונות”. עפרון טען בתגובה ש"בכל העולם תם עידן ההתנשאות והפטרנליזם בו ראש העיריה יודע יותר טוב מהתושבים מה טוב עבורם”. “גם אני לא מקצועי בנושא כספים”, טען עפרון, ”גם חברי המועצה אינם וגם אתה – ראש העיריה – לא רואה חשבון. אבל בכל זאת אנחנו דנים בנתוני תקציב. העיר הזו מלאה בתושבים אינטלגנטים וחכמים שיכולים בדיוק כמונו ואפילו יותר – להתעניין, להביע דעה ולהשפיע על התקציב העירוני המגיע מכספי המיסים של כולנו".

"זה מהיר , זה זמין וזה זול, והמידע הזה יצא בסוף. אם בזכות אקטיביסטים שיעתיקו את הנתונים בעצמם מספר לגליון נתונים ואם בזכות פעולה משפטית של התנועה לחופש המידע".
התנועה לחופש המידע פירסמה לאחרונה חוות דעת משפטית הפוסקת שהסירוב של עיריית תל אביב-יפו לפרסם את נתוני התקציב בקובץ נגיש עומד בסתירה לחוק חופש המידע. זאת מפני שמתקיימים שני תנאים: הרלוונטיות של המידע הזה לציבור והעובדה שקובץ המחשב הזה כבר נמצא בידי העיריה והפעולה לפרסמו אינה מורכבת.

בתגובה להצעת עפרון, טען דוכן חולדאי מעל דוכן הנואמים ש"התקציב כבר מפורסם באתר העיריה" תוך שהוא מתעלם במכוון מהעובדה שהקובץ סגור לחיפוש ומיון נתונים ואינו מאפשר ניתוח תקציבי אלא רק מראית עין של שקיפות.

חברי המועצה ראובן לדיאנסקי (תנו לחיות) ותמר – תמי – זנדברג (מרצ) התיישרו לימין חולדאי ונאמו מעל הדוכן נגד ההצעה לפרסם את נתוני התקציב בפורמט פתוח ושקוף. לדיאנסקי, שחתם לפני שבועיים על העצומה לשחרור התקציב לתושבים התחרט ואמר שהוטעה והאופן בו מפורסם התקציב טוב לטעמו.

תמר זנדברג מסיעת מרצ טענה ש"היא אומנם לא רואה מניעה לפרסם את התקציב בצורה אחרת אבל לפי דעתה זו התעסקות בנושא לא מהותי”. לדעתה "מספיק שחברי המועצה, משרתי הציבור, יקראו את התקציב ויעשו את העבודה עבור בוחריהם". זנדברג התעלמה מהעובדה שהתקציב בפורמט הקיים אינו מאפשר ניתוח והבנה לעומק, גם לחברי המועצה. ספר התקציב כולל כ 400 עמודים של טורי מספרים וחברי המועצה מקבלים אותו לידיהם עשרה ימים לפני ההצבעה על התקציב.

הצביעו נגד ההצעה לשקיפות התקציב: חברי הסיעות ת"א-1, מרצ, הירוקים, המפד"ל, רוב העיר, צדק חברתי, הגימלאים, בגד, תנו לחיות, ש"ס
הצביעו בעד ההצעה לשקיפות התקציב: עיר לכולנו, יאפא.

בתודה ובברכה,
שי זיו
רמ"ח מעורבות חברתית וקשרי חוץ
בעמותת הסטודנטים החדשה של האונ' הפתוחה (ע.ר)

3 תגובות בנושא “חופש המידע בעיריית תל אביב = שיחרור פורמט שאינו בנוי לניתוח או פיענוח”

השאר תגובה