פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים

ניסיוני עם טיפולים ותרופות לטיפולים באפטות (פצעים לבנים) בפה. (המאמר זכה לתגובות מעניינות על טיפולים נוספים שלא הכרתי)

הפוסט הזה מיועד למי שאי פעם סבל מפצעים לבנים (כיבים) בפה, אלו המכונים אפטות (או אפתות).

ההיכרות שלי עם פצעי האפטות התחילה עוד מאז שהייתי ילד קטן כאשר רק בשנתיים האחרונות מצאתי פתרונות אפקטיביים להתמודד איתן.
עידכון: אתם מוזמנים לעיין בתגובות לפוסט, שכוללות הרבה התנסויות של אנשים, לטוב ולרע. ולזכור – העצות פה אינן של רופאים והכל על אחריותכם 🙂

רקע קצר (למי שלא יודע מהם פצעים לבנים) – מדובר בפצעים בעלי חיפוי לבן אשר לרוב מופיעים בחלק הפנימי של השפתיים (לפעמים גם באיזור הלשון). משך ההחלמה "הטבעי" של הפצעים הללו נע בין 4 ל- 10 ימים. עד להחלמה, הפצעים יוצרים את הכאב שמקבלים כאשר נושכים את השפה, אך באופן שנמשך במשך שעות וימים, הכאב תלוי בגודלן ובמידת הגירוי של האפטה. כאבי האפתות לא מאפשרים לאכול באופן נורמאלי בשל הכאב המלווה כל לעיסה (בעיקר של מזון חריף או כזה שיש בו פירורים) ובהתאם למיקום גם מקשות על דיבור. בנוסף, האפטות מקשות על שינה סדירה בשל הכאב שמקשה על ההירדמות ושאף מסוגל בקלות להעיר במהלך הלילה. לעיתים האפטות גם מלוות בהתנפחות של בלוטות לימפה, מה שמוסיף לכאב וגם יכול ליצור רושם מוטעה של כאבי שיניים.

616px-aphthe_unterlippe

(קרדיט לתמונה: וויקיפדיה)

מה קצת עוזר (אבל ממש לא ברור עד כמה) –

  • תה חמים – הנוזל החמים שורף מעט ואז מאלחש את איזור הפצע, מה שמרגיע את הכאב המתמיד.
  • גירגור מי מלח – לפעמים זה מאלחש מעט את הכאב, ישנו גם חשד שהגירגור מאיץ את תהליך ההחלמה בכך שהוא מחטא את הפה.
  • ויטמין C – ישנה טענה שלקיחה של כמויות גדולות של וויטמין C מסייעות לתהליך החלמה מהיר יותר של הפצע. מעולם לא הצלחתי לשלול את הטענה הזו. אם ברצונכם לקחת ויטמין C, דעו שעדיף לקחת עד 500 מיליגרם אחת לכמה שעות (היות ומינונים גבוהים יותר פשוט לא מספיקים להיספג במחזור הדם).
  • צמחי מרפא – אני לא רוצה לטעון שהם לא עוזרים, מאד מאד ייתכן שכן. הניסיון שלי עם טיפות שטיפת פה (ספציפיות) שקיבלתי מהרבליסטית, לא סייעו (לי) באופן דרמטי (מלבד זה שהאלכוהול עזר באילחוש).
  • אפטהX (תרופה) – מדובר בשטיפת פה שמרגיעה את איזור הכאב באופן מידי. החיסרון – לאחר שיורקים את הנוזל, הכאב חוזר די במהרה. ייתכן שבשביל ילדים מדובר בפתרון מקל מוצלח (הטעם גם לא נורא).
  • אפטגון/Aphtagone (תרופה) – ג'ל שאמור ליצור חיפוי על הפצע, להקל על הכאב ולמנוע פציעה נוספת. בפועל, החיפוי יורד תוך פחות מ- 10 דקות (כך שלצערי מצאתי שהתרופה הזו היא חסרת ערך).
  • KANK+A (תרופה) – מדובר בתמיסה שמניחים על הפצע שמאלחש מעט את הכאב ויוצר חיפוי. מדובר בטיפול מאד וותיק, אך (לטעמי) גם לא מוצלח. האילחוש נשאר מעט מאד זמן (בין 10 דקות ל- 30 דקות, מניסיוני האישי בלבד). החיפוי דביק ומקשה לאכול או להשתמש בפה באופן כללי (בניגוד לתרופה כמו אורלמדיק). החיפוי לא יעיל, ואם כל מה שאתם רוצים זה הקלה בכאב, עדיף כבר להשתמש במאלחש מקומי כמו דנטין (שמתואר מטה).

מה "אולי" עוזר (אבל אולי גם ממש לא)

  • אלכוהול על גבי הפצע (שופכים על צמר גפן ואז מניחים על הפצע) – ברגעים הראשונים מדובר בכאב רב מאד. הכאב דומה כאילו מישהו הכניס סתירה עוצמתית בחלק זה של הפנים, ויכול להיות מלווה בהזלת ריר, דמעות ורעידות. אך לאחר (בערך) 2 דקות הכאב נרגע, ואנו זוכים לבין עשר דקות (לעד שעה לפעמים) שבהם הפצע לא כואב.  אפשר להגיע לאפקט דומה עם אבקת סודה לשתיה או עם מלח (לא מי-מלח). אבל עד כה נראה לי שאלכוהול (כמו ברנדי או דומיו) עדיף.
  • חומר מאלחש/מרדים – אפשר לקנות אותם בבית מרקחת – ולפעמים זה פתרון מאד סביר לכאבים.
  • יש עדויות לעוד טיפול שעוזרים כמו: טחינה גולמית על איזור הפצע (באופן שדומה לשום) (אבל בשימוש בו, יש להיזהר שלא ללכת לישון איתו – ומתישהו לקום עם עששת), סוכריות אבץ (למציצה), גירגור מים עם תמצית פרופוליס (לאלטמן יש ספריי פרופוליס). ואם יש לכם עוד המלצות – אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות.
  • קרח על מיקום הפצע עוזר באילחוש קצר טווח.
  • חלב עיזים (מהסופר!) – ניתן להשתמש בחלב עיזים שרוכשים בסופר. יש לגרגר אותו מספר פעמים (אפשר לבלוע או לירוק).
    עד כה לא מצאתי מחקר מדעי שמראה את מידת ההשפעה של השיטה, אבל מחקר ראשוני (לינק לדיווח ב ngr) שבוצע על ידי פרופסור משה רובין (בשיתוף בית החולים בלינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל אביב), הראה שאנזים המצוי בחלב העיזים (אנזים אשר לא נהרס לאחר תהליך הפיסטור שעובר חלב בסופר), מסייע בהרס ווירוס נפוץ אשר גורם לאפתות בפה.
    החדשות הטובות הן שלא צריך לסוע לאיזה קיבוץ בשביל לשתות את חלב העיזים ישירות מעטין העז. אני מקווה מאד שיבוא יום שאיזשהו חוקר יסכים להשלים את המחקר ולפרסם את הממצאים בג'ורנל מדעי. בינתיים, כל פעם שאני נתקל בחשש לאפטות, אני רוכש חלב עיזים (ב- AM:PM אפשר להשיג אותם בכ- 17 שקל לקופסה).  את החלב אני מגרגר בפה ושותה.  באופן סובייקטיבי לחלוטין, אני מרגיש שזה עוזר לי לראות זמן החלמה מהיר יותר מפצעים לבנים (פצעים שמתחילים קטנים הרבה פעמים נעצרים ולא גדלים), ולכן אני משתמש בזה. אבל הייתי מרגיש הרבה יותר טוב אם מישהו היה מבצע מחקר שיטתי שיבדוק את מידת ההשפעה המדוייקת של הטיפול.
מה עוזר מאד – 
  • ג'נג'יג'ל – מדובר בג'ל כחול אשר מורחים על איזור הפצע (לאחר שראשית מנקים את האיזור מרוק). מרגע מריחת המוצר מתקבלת הקלה מיידית בכאב. ומחקרים הראו ששימוש במוצר מקצר את משך ההחלמה מהפצע (בניגוד לחומרים מאלחשים בלבד). הג'נג'יג'ל מכיל חומצה היאלורונית שתפקידה להגן על החניכיים ולשמור על בריאותן. חומצה היאלורונית מצויה בריכוז גבוה בחניכיים באופן טבעי, אולם ריכוזה יורד כאשר יש פצעים בחניכיים ובמצבי דלקת. מחקר קליני משנת 2007 בדק ומצא ששימוש חיצוני בחומצה היאלורונית, באמצעות תכשירי ג'נג'יג'ל, מציע טיפול בטוח ואפקטיבי עבור פצעים לבנים (יש עוד מחקר מעודד כאן). הטיפול מקצר את זמן ההחלמה מפצעי פה, מאיץ חידוש רקמות, ומקל על הכאבים.  התרופה יצאה לשוק בישראל באיזור שנת 2008.  שתי החסרונות של התרופה הן המחיר (כ- 80 שקל עבור שפורפרת לא גדולה במיוחד) בשילוב עם העובדה שיש צורך בשימוש חוזר של התרופה עד ריפוי.
    עידכון: בינתיים התחילו גם לשווק ג'נג'יג'ל בתור נוזל לגירגור. השימוש במוצר הזה עדיף (לדעתי) בהרבה על השימוש בג'ל, בעיקר במקרה של פצעים על איזורים קשים לגישה כמו הלשון או אחורי הפה.
  • ויטמין B12 – מוריד את תדירות האפטות במקרים מסויימים. במאמר אקדמי משנת 2009 בוצע ניסוי קליני (עם סמיות כפולה ופלסבו) שבו בדקו את ההשפעה של לקיחת B12 על תדירות, כמות ועוצמת הכאב של אפטות. לפי פרוטוקול הניסוי היה צריך לקחת גלולה אחת של B12 (מתחת ללשון), לפני השינה, במינון של 1000 mcg. בניסוי, הנבדקים לקחו את התרופה יום יום במשך חצי שנה. כל מדדי הסבל מהאפטות (תדירות, כמות, עוצמת כאב), הופחתו משמעותית לאחר 5-6 חודשים (וזאת ללא תלות ברמת ה- B12 בדם ההתחלתית של הנבדקים).  לאחר שישה חודשים, בקבוצת הטיפול היו 74.1% מהנבדקים שהגיעו למצב שבו לא הייתה להם אף פריצה של אפטות. לעומתם, בקבוצת הטיפול, רק 32% הגיעו לאותו המצב.
    לסיכום: זה נראה כמו תוצאה שהייתי רוצה לראות מחקרים נוספים שמשחזרים אותה. אבל עבור אנשים שסובלים מאפטות שחוזרות על עצמן הרבה, נראה שלקיחה סדירה של B12 עשויה בהחלט לסייע.
  • אורלמדיק / OralMedic (תרופה) – התרופה הזאת יצאה לשוק לפני רק פחות משנתיים (מסיבה זו, רוב נותני העצות שתתקלו בהן, מלבד רוקחים בבית מרקחת, לא ידעו להמליץ לכם עליה). אך התרופה הזו היא הדבר האמיתי. מדובר בשתי מקלות צמר גפן שהמקל שלהן עשוי ממבחנה שממולאת בחומר התרופה. כדי להשתמש בתרופה, יש לשבור את החלק העליון של המקל, כך שנוזל התרופה הסגלגל יזלוג לחלק התחתון של הצמר גפן. כעת, את הצמר גפן הספוג בתרופה יש להניח על איזור הפצע וליד איזור הפצע (זאת לאחר שמייבשים אותו מעט מהרוק שסביבו). תחושת הצריבה של התרופה היא חזקה יותר מזו של הנחת מלח ישירות על הפצע. מדובר בכאב חריף מאד שנמשך גם הוא כ- 2 דקות. בזמן מריחת התרופה, יש להיזהר שלא למרוח אותה על איזורים נוספים בפה ולנסות שהרוק שנוטף לא יגע באיזור הפצע עם התרופה. לאחר מספר דקות, התרופה יוצרת חיפוי חזק מאין כמוהו סביב הפצע. בטעות יצא לי פעם להניח חלק מהתרופה על איזור בריא בחלל הפה, ניסיתי להסיר את החיפוי שנוצר שם (על ידי גירוד האיזור עם הלשון או האצבע), ולא הצלחתי להסיר את החיפוי. התרופה הזאת (אורלמדיק), מצליחה לשמור על הפצע ללא כאבים ויחסית מוגן מפציעות, במשך למעלה מיממה. לרוב, מדובר במספיק זמן כדי שהפצע יספיק להחלים במידה כזו שלאחר מכן הוא כבר ייעלם.
    החיסרון הגדול של אורלמדיק (מלבד הכאב במגע הראשוני, עד ליצירת החיפוי) הוא מחירה – נכון לכיום, כל חבילת אורלמדיק מכילה 2 מקלות תרופה ומחירה 50 60 ש"ח. בכל מקל אפשר להשתמש רק מרגע הפתיחה (ואז אפשר להניח את התרופה שבו על כל הפצעים שיש בפה באותו הרגע, אך לא ניתן לשמור את שארית התרופה שבמקל ליום אחר), כך שמדובר ב- 30 שקלים בשביל (פחות או יותר) ריפוי הפצע (למרות שהשתמשתי בהצלחה במקלון יחיד עבור מספר פצעים לבנים שהיו לי בפה).
    מצד אחד, מדובר במחיר יקר (יחסית) בשביל פצע. מצד שני, אילו הייתי מציע לכם 30 שקלים בשביל שתעברו שבוע של כאבים בפה, הייתם מוותרים – כך שמדובר במחיר שכשאין ברירה משלמים אותו. (התיסכול הוא כמובן בתקופות בהן יש חזרה נישנית של עוד ועוד פצעים, ואז החשש הוא שמחיר התרופה יתחיל להיות מורגש)
    על האורלקמדיק אפשר לקרוא עוד באתר האנגלי (לינק), ולקנות בבתי בבתי מרקחת.
  • שום – מעיכת שום כך שיצא ממנו המיץ, והנחת השום עם המיץ על גבי איזור הפצע. הטענה ששמעתי מידידה יקרה (בשם ליאורה) גורסת שהטיפול מאיץ את החלמת הפצע באופן דרמטי, ואף מצאתי סימוכין לכך בעדויות אישיות באינטרנט. מניסיוני, אני לא יודע להפריד האם האצת ההחלמה שחוויתי לאחרונה בריפוי פצעים לבנים נובעת משימוש בשום או במלח (ישירות על הפצע) – היות ויישמתי את שניהם, ואיני יודע מי מהם ביצע את העבודה. עדיין לא ברור לחלוטין עד כמה השיטה הזו יעילה, אבל מחקר מדעי שבוצע ב- 2010 על עכברושים, הדגים ששימוש בשום (וכנראה שספציפית בזכות החומר הפעיל המכונה Allicin), מביא לשיפור מובהק סטטיסטית בהחלמת פצעי פה (אשר נגרמו על ידי העכברושים). לסקרנים, הנה קישור למאמר.

hands_bud_3oralmedic_pack

שימוש בחומרים מאלחשים

בנוסף לטיפולים המיועדים לאפטות, אפשר להוסיף הקלה בתקופת הסבל באמצעות חומרי מאלחזים. לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין. מדובר בתמיסה (כ- 30 שקל) שאפשר לטפטף על מקלון צמר-גפן ואז להניח בעדינות על הפצע. תוך כדי המגע של החומר על הפצע, הכאב של הפצע מוחלש עד כדי נעלם. אפשר להשתמש בזה גם לפני שמניחים אורלמדיק על הפצע כדי להחליש את עוצמת הכאב של האורלמדיק. תקחו בחשבון שזה לא יעלים את הכאב של האורלמדיק, אבל זה יחליש את ה"מכה הראשונה" של התרופה, ובכך ישפר את החוויה ויאפשר להניח את האורלמדיק באופן יסודי.

אסטרטגיית טיפול

הדרך שבה אני מתמודד עם הפצעים בימינו היא כך:

  1. כאשר אני בחשד של התחלה של פצע, אני קונה חלב עיזים מהסופר-מרקט, מגרגר ויורק או בולע. לפעמים אני קונה את החלב גם כשאין פצעים, אם מדובר בתקופה של לחץ או מיעוט שעות שינה.  מאז שהתחלתי בהרגל הזה, אני חושד שהייתה ירידה משמעותית בהתקפי האפטות שלי (אך כאמור, הטענה הזו שלי איננה מגובה מחקרית!). אחד הקשיים שלי עם החלב הוא ששתייתו מעודדת אצלי ליחה, ולכן אני לא מתלהב מזה.
  2. אם הגעתי למצב של פצע, והפצע באיזור "נוח" (כמו השפה התחתונה), אני משתמש בג'נג'יג'ל כמה ימים מתוך תקווה שזה יסגור את הסיפור.
  3. אם הפצע הולך וגדל, או במקרים שבטעות נשכתי את הפצע (ואז הוא נפצע ולרוב גדל בצורה דרמטית), אז אני בוחר לשלם (בכסף, ובכאב הראשוני בשימוש) ולהשתמש באורלמדיק. ההמלצות הרפואיות הן לא להשתמש בתרופה יותר מפעם אחת לפצע. אני מודה שהפרתי את הכלל הזה כמה פעמים כאשר הפצע הקשה עלי לתפקד. אך לפי ההנחיות זה לא מומלץ.
    כמו כן, לאחרונה התחלתי להשתמש בדנטין (מאלחש אשר מפחית כאב) לפני שהשתמשתי באורל-מדיק. זה לא מעלים את הכאב הנוראי של האורלמדיק, אבל זה מחליש אותו באופן דרמטי (בעיקר את ה"מכה" הראשונה של כאב בהנחת התרופה. מי שניסה, יודע על מה אני מדבר…)
  4. אם הפצע באיזור לא נוח (כמו בפנים הלחי בפנים, או במקרים ממש גרועים – על הלשון או על העינבל), אז הייתי מתחיל מפתרונות של גירגור דברים כמו מלח או אפטהX – כדי להקל על הכאב. אני משלב את זהעם ג'נג'יג'ל אם הבעיה מחריפה, כנראה שהפתרון היחיד (שאני מכיר) זה אורל מדיק (באתר של החברה הם טוענים שאפשר להשתמש בתרופה על הלשון. הניסיון שלי מלמד שזה אכן אפשרות, אך שזה מ-א-ד כואב, ודורש הרבה תשומת לב, כדי שהתרופה תצליח לכסות את כל שטח הפצח, לפני שהרוק והתזוזה של הלשון ישתלטו). כמו כן, לאחר שימוש באורל מדיק, עדיף שלא לשתות/לאכול מאכלים חמים – כי הם יפגעו בחיפוי המגן של התרופה (כך שהיא תחזיק מעמד פחות משעתיים, במקום בין 12 ל- 24 שעות). על העינבל לא הייתי מעיז להשתמש בתרופה.

הוליסטי או נקודתי?

תומכי הרפואה ההוליסטית שביניכם בוודאי שואלים את עצמם מדוע התעלמתי בפוסט הזה מה"גורם" לאפטות, שכן לא היה עדיף לטפל באיזשהו גורם שורשי ומהותי המוביל לאפטות במקום בסמפטום עצמו?

אידיאלית – הייתי שמח לכך. מעשית – לא נתקלתי במחקר שיודע חד משמעית מהו הגורם לאפטות. ישנן אינספור סברות לגורמים (ראו הערך בוויקיפדיה), אשר כוללים כל דבר החל ממחסור בויטמין B12 וכלה במתח נפשי ומחסור בשעות שינה (מה שבמקרה שלי, אגב, אני מאמין שנכון).

ומן הראוי שכשיש אפטות, תלכו ותבדקו את שאר הגורמים האפשריים לפצעים הלבנים, כדי לבדוק אם יש בעיה "רצינית" שדורשת טיפול. אך לבינתיים, כדי שתוכלו לישון בלילה ולהנות ממהלך היום, אני מקווה שהעצות שנתתי יהיו לכם לעזר.

קשר וסיבתיות

ולסיום, אם כבר דיברנו על מהו "הגורם" לאפטות – הנה קריקטורה חביבה הממחישה את ההבדל הגדול שבין "קשר" ל- "סיבתיות"

correlation

אזהרה/הבהרה: אני לא רופא, וכל העצות שמתוארות בפוסט הזה הן על בסיס של התנסותי האישית בלבד. כל אחריות על יישום העצות ותוצאותיהן מוטל עליכם בלבד.

תפיצו לחבריכם:

הסיבה שאני כותב על הנושא בבלוג שלי הוא שאני חושד שאנשים לא יודעים. אני חושד שאנשים התייאשו מהפתרונות שהיו לפני 5 שנים (שלא היו משהו) ופשוט הפסיקו לבדוק אם יש פתרונות חדשים (ויש – כגון אורל מדיק). מסיבה זו פתחתי את קבוצת הפייסבוק: "יש לי פתרון לאפטות (פצעים לבנים) בפה – תעזרו לי להפיצו!" מתוך הרצון הטוב שעוד אנשים ידעו על הפתרון ויסבלו פחות.

חברי, זוהי הדרך הכי קלה שאני מכיר ללהפוך את העולם למקום טוב יותר.

439 תגובות בנושא “פצעים לבנים (אפטות) – המדריך שלי לטיפולים שעובדים”

  1. שלום
    אני קראתי מאמר על פטרית קנדידה ,מדובר על פטריה שגורמת לפצעים בפה,ריח רע מהפה,כאבים בעצמות ,עיפות, הרפואה המודרנית עדיין לא בטוחה לגבי זה ,
    אם אדם יבצע בדיקות דם הכל יראה כאילו תקין אבל בדיקת צואה במעבדה שבודקת אם יש קנדידה או לא יכולה לתת תשובה חד משמעית להמצאות הפטריה הזאת.
    אני שוקל לבצע את הבדיקה הזאת כי כבר נמאס לי מהאפטות ומהעיפות והכאבים בעצמות הלא מוסברים.
    נתקלתי במאמר באתר הזה

    http://www.candidacenter.co.il/content.php?id=23

    בהצלחה לכולם וגמר חתימה טובה

  2. יש לי אחת כזאת בפה מתחת לשן זה שורף ומעצבן אי אפשר לעשות חיוך! אני משתמשת בטי'גל אפשר לקנות משחה זו בשופרסל או מגה בול ומקומות כאלה צריך לשים את המשחה בידיוק איפה שכואב ולמרוח זה קצת יכאב אבל יחטא את הפצע ופחות יכאב לכם עדיין לא היבריא לי מה לעשות?!!!

  3. אני משתמש בקנקה (תרופה) כבר שנים וזה לאנשורף כלכך ומפסיק את הכאב תוך דקה למשך בערך שעתיים (האפטה עוברת תוך יום יומיים) בקיצור פיתרון מעולה ולא יקר
    מקווה שעזרתי

  4. אפטות הן סיוט.. אני אמנם לא סובל מהן דרך קבע, אבל הן ללא ספק טורחות לבקר אותי פעם בתקופה בחיי, ובד"כ אני מוצא את עצמי מתרכז בכאב במשך שבוע-שבוע וחצי.
    לאחרונה, צץ לו פצע אפטה עצבני במיוחד, גדול ומלחיץ שפשוט לא יכלתי לו עוד ולכן במקום לשתוק ולחכות שיעבור – פניתי אל הספירה האינטרנטית ומצאתי אותך, בלוג חביב.
    בהמשך, קראתי את הפוסט ורצתי לקנות את האוראלמדיק. לפני חמש דקות שמתי את החומר על הפצע (שרף לי עד דמעות, אבל לעזאזל – אני אעשה הכל כדי להפטר מהאפטה הזו) ומעט ממנו זלג לי לשפה התחתונה. נכון לעכשיו, חצי מהשפה שלי עם חומר החיפוי.. התחושה לא נוראית. השאלה שלי האם זה מסוכן? מגע של החומר עם השפתיים?

    תודה על ההמלצה! מחר בבוקר (או יותר מאוחר) אראה אם זה אכן מציל חיים או לא (:

  5. תודה רבה על המאמר המאלף, הוא עזר לי מאד בידע על הפתרונות החדשים שיש לאפטות. אני קצת מתפלא שאין במאמר עצמו כל איזכור לאורקורט אי, למרות שבתגובות מזכירים אותו, וכל רופא ששאלתי אותו מה לעשות במהלך השנים רשם לי אותו. [אף שעלי להודות שלא ראיתי ממנו ישועה גדולה…].

    אני רוצה בזה להוסיף מידע על תרופה נוספת שלי מאד עזרה.
    כאשר הייתי באירופה בטיול קיץ תקפה אותי כמות לא נורמלית של אפטות – אבל לא במקום הרגיל על השפתיים מבפנים אלא על החיך מלמעלה. כל החיך שלי היה מכוסה באפטות ענקיות וכואבות ביותר. כל דבר הכי קטן שנגע בהן הקפיץ אותי ביסורים, כל מאכל עם טיפה תיבול, מלח או כל דבר אחר חוץ ממים, שרף לי נורא. האכילה היתה כמעט בלתי אפשרית. אחר כך האפטות התפשטו גם ללשון אף שאי אפשר היה לראות אותן שם אלא רק להרגיש בהן.
    אחרי חיפושים הגעתי לדף הזה ועם ההמלצות שלו הלכתי לבית המרקחת הקרוב כדי לחפש גינגיל או אורל מדיק אבל אף אחד מאלה לא היה בבית המרקחת.
    לעומת זאת הרוקחת הציעה לי תרופה אחרת בשם פירלווקס (pyralvex) שזוהי תמיסה הנמצאת בבקבוקון זכוכית קטן ומגיעה עם מברשת קטנה בתוך הבקבוקון. הוראות השימוש (לפי מה שהרוקחת בדקה בשבילי בהוראות) הן למרוח את התמיסה באמצעות המברשת לפני ואחרי כל ארוחה, עד ארבעה פעמים ביום. עלות התרופה היתה 8 יורו, שזה לפי השער של היום כארבעים ש"ח.
    קניתי את התרופה והשתמשתי בה לפי ההוראות וקצת יותר, בפעמים הראשונות התרופה שורפת כמו אש, אבל רק למשך כמה שניות, אולם לאחר שימוש של כמה פעמים התחלתי לאכול כמו בן אדם (בערך לאחר 24 שעות מתחילת לקיחת התרופה), ואז גם התרופה שרפה פחות ופחות והאפטות החלימו לי תוך יום יומיים.
    אני לא יודע אם התרופה הזו נמכרת גם בארץ ואם אפשר לקנות אותה בהוזלה עם מרשם רופא.
    אזהרה: באתר התרופה כתובה הנחיה לא לתת תרופה זו לילדים ונערים מתחת לגיל 15 מחמת חשש תיאורטי (שלא הוכח) לפעילות שלה אצל ילדים.
    בנוסף לפי ההנחיות שכתובות באתר יש לחכות רבע שעה לפני שאוכלים משהו אחרי נטילת התרופה.
    אני מצרף כאן לינק לאתר עם מידע על התרופה עם ההנחיות הנ"ל ועוד:
    http://www.netdoctor.co.uk/mouth-and-teeth/medicines/pyralvex.html
    אשמח אם המידע הזה ישמש עוד מישהו, וכן אם למישהו אינפורמציה נוספת הנוגעת לתרופה זו.

  6. לילד שלי יש אפטה שחוזרת כל חודשיים שלושה באותו מקום בקצה הלשון,
    הכאבים קשים, והוא לא מסוגל אפילו לישון.
    הפעם הזו ניתקלתי בבלוג כאן, התחלנו עם חלב עיזים שעזר כאשר הפצע היה בחיתוליו,
    המשכנו עם הג'ינג' גל שעזר , אבל הפצע התפתח ואיתו הכאבים,
    בלת בררה פנינו לאורלמדיק, אחרי חששות כבדים השתמשנו במקלון אחד, זה מאד שרף בהתחלה,
    אבל אחרי כמה דקות הכאב חלף, לצערי אחרי יום וחצי הכאב חזר והבוקר השתמשנו במקלון השני,
    הפעם הוא כבר ידע שזה מאד שורף בהתחלה אבל ביקש למרות זאת.
    האורלמדיק זה הצלה עבורו, סוף סוף משהוא שבאמת עוצר את הכאב.
    הרבה תודה על הבלוג הזה, שבזכותו אפשר לחיות עם האפטה.
    כמובן שלקחתי לתשומת לב את עיניין ה- B12 והליזין, רכשתי אותם בתקווה לפחתת תדירות הופעת
    האפטה בעתיד.

    1. רמי – אני מצטער לשמוע על כאביו של הילד.
      אפטות על הלשון היא צרה מאד מציקה.
      תענוג לשמוע שמצאת דרכי פעולה בשביל הילד דרך מה שנכתב כאן.

      בברכה,
      טל

      1. רוצה להוסיף מה עשינו עד הפעם הזו, מכוון שלא ראיתי בתגובות שמישהו ניסה את זה. למה שהגענו אחרי שהתרופות כולל אלו עם מרשם לא עבדו.
        היינו מספיגים אופטלגין נוזלי בצמר גפן ושמים אותו על הפצע לכמה דקות, זה היה מחליש את הכאב ומביא אותו למצב נסבל לשעה וחצי בערך, הדבר השני היה חומר מרדים שקונים בבית מרקחת כאשר יש כאב שיניים , זה בקבוקון עם החומר + כדורים קטנים דחוסים של צמר גפן + פינצטה מיוחדת עם כיפוף בקצה שיהיה נוח להגיע לשן, זה הרי מיועד לכאב שיניים.
        את זה היינו מורחים סביב הפצע, פחדנו לגעת עם זה בפצע עצמו, זה היה מפיג לחלוטין את הכאב לשעה לערך, אבל זה הצריך מעקב היות ולא סמפטי שיש לשון שבחלקה רדומה.

  7. קניתי את כמעט הכל יצאתי בנזק!! הדברים האלה עולים הרבה כסף!!!
    מה לא עזר לי בכלל: אפטגון, סודה לשתייה, SOS, טיפות פרופופולס, אוראלמדיק, אורקורט,
    מה עזר קצת: משחת שיניים מרידול, טחינה גולמית, מיץ לימון
    מה עזר: ג'נג'יג'ל, טיג'ל

  8. מצאתי מאמר רלוונטי להומוציסטאין: http://www.focus.co.il/page.asp?page=537
    ושווה גם לקרוא בוויקיפדיה:
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%A1%D7%98%D7%90%D7%99%D7%9F

    הקשר בין הומוציסטאין לאפטות בפה הוא ניחוש שלי, אבל מניסיוני האישי, גיליתי שכשטיפלתי בהומוציסטאין גבוה (באמצעות ויטמין B12+B6+B1) – נעלמו לי האפטות. וכשהסתיים הטיפול – חזרו האפטות, וגם ההומוציסטאין עלה שוב.
    אחותי גם סבלה שנים מאפטות, ובהמלצה שלי – התחילה גם לקחת B – ונעלמו לה.
    קורלציה – אצלי יש בוודאות. סיבתיות? לא בטוח, אבל למה לקחת סיכון?

  9. מצטרף ומחזק את התומכים ב B12.
    שנים שסבלתי קשות מאפטות, ומאז שהתחלתי לקחת בקביעות B12 (למעשה יש שם גם B6 ו B1), האפטות פשוט נעלמו, עד כדי כך שהפסקתי לקחת את הויטמין, והפלא ופלא – האפטות חזרו. (וחוזר חלילה). צריך להתמיד!!! (סימני הקריאה הם גם בשבילי).

    וקראתי ספר מאלף וסביר מאד קשור לכל הצרה הזו, וקוראים לו (עד כמה שזכור לי): "מה שהרופאים לא מספרים לך" – מסופר שם על גילוי ה הומוציסטאין – תוצר לוואי רעיל של פירוק חלבונים, שמצטבר בגוף אם יש חוסר ב B12. והרעל הזה לא נותן לפצעים ברקמות של כלי הדם ובחלל הפה להירפא.

    בקיצור – תתייחסו לשפתיים שלכם בתור סימפטום למה שקורה לכם בתוך כלי הדם.
    חוסר ב B12 גם עושה אפטות וגם מעלה את הסיכון להתקפי לב, לא פחות מכולסטרול.
    ..מקווה שהצלתי מישהו.

  10. שלום יש לי אפטה בשפה התחתונה הפנימית , וקניתי את אוראל מדיק השתמשתי הלילה , קמתי בבוקר השפה התחתונה התנפחה מאוד בצד של האפטה .. זה ממש מאוד בולט ומפריע מישהו נתקל בזה ? מה עושים עם זה ?

    1. היה לי את התופעה הזו לפעמים. זה לא קרה לי בכל פעם שהשתמשתי באורל מדיק אבל לפעמים כן.
      אני לא יודע מדוע זה קורה (אולי תגובה של מינון יתר, אין לי מושג)
      זה עובר מעצמו אחר יומיומיים.

  11. הדבר הכי נורא שקרה לי זה ששמתי את האורלמדיק / OralMedic, זה גרם לי לכוויות קשות בפה למוגלה שיצאה מהפצע במשך שבוע וחצי ללא אפשרות ריפוי עד ללקיחת תרופה אנטיביוטית. הרוקחים לא הבינו איך זה יכול להיות, אחרי שהמליצו בחום. אני סבלתי מאוד בעקבות כך.זה לא מומלץ לכל אחד. המיחר גבוה, התוצאה מבחינתי היתה גרועה ביותר. מצאתי שתפוחי עץ מרגיעים מאוד, וטחינה גולמית גם כן……

    1. מוצר זוועה!!
      למה להמליץ על דבר כזה ,זה עשה לי ממש חור בחניכיים וכואב לי כבר כמה ימים ברמה שאני לא יכולה לדבר וכמובן שהשרות לקוחות שלה לא עובד כבר שבוע במינימום שירשמו משהו על האריזה או שהרוקח היה מזהיר אותי , את מי מעניין המחיר זה חומר מסוכן!

    2. מסכימה לגמרי, אורלמדיק גרמה לאותו תופעה אצלי שהייתה מלווה בחום ונפיחות משמעותית של חצי פרצוף!!!
      רק לסבר את האוזן, האורלמדיק מכילה חומצה גופרתית, וזה ממש לשים חומצה חזהק על פצע פתוח- והתיאור שלהם " החומר עלול לגרום לתחושת צריבה ועיקצוץ" רק גרם לי להבין שאלה אנשים שלא באמת מבינים את הכאב הכרוח בפצעים מסוג זה,
      ואם כבר אני ממליצה, אז המשחה שנקראת "אורקורט E" היא אומנם עםן מרשם רופאה , אבל היא פלא!!!! שמים אותה ומיד מתפשטת תחושה של הקלה- שונה מאשר תחושת אילחוש – ולמרבה הפלא המשחה הזאת גומרת לפצעים לעבור תוך כמעט יום!!! שווה כל אגורה, המינוס היחידי הוא שהמשחה הזאת באה בשפורפרת קטנטנה, אבל היא שווה את זה במיליון אחוז!!!

      1. אני חושב שהתגובה שלך הייתה מאוד חריפה.

        אני כמעט בטוח שיש לך אלרגיה לחומרים הנמצאים בתוך התרופה שהשתמשת בה,כדאי לך לבדוק את זה.

        אני ניסיתי את התרופה פעמיים והתרופה אכן עזרה.
        לא הייתה לי שום נפיחות שם תופעות לוואי.
        אני מודע לכאב הגדול שהתרופה עושה,אבל התרופות המידייות החזקות בדרך כלל כואבות,אבל אפשר להתמודד עם זה,וגם אפשר לקחת את זה לאט לאט.
        בקיצור. לכי לרופא לבדיקת אלרגיות,המלצה חמה.

        יום נעים עמנואל אוזן.

    3. היי נעה קרה לי בדיוק אותו הדבר עם אורל מדיק! אני ממש לא יודעת מה לעשות כרגע, שמתי את התרופה כבר לפני ארבעה ימים והכאב רק החמיר, יש שכבה לבנה על הפצע כך שגם משחות כמו אורוקורט לא מצליחות לחדור ולהקל על הכאב. האורל מדיק ממש ממש לא מומלץ לכל אחד וכיוון שזו תרופה חדשה יש לי תחושה שפשוט עדיין לא שמעו על מספיק מקרים כאלה…
      בכל מקרה אם למישהו יש עצה שתעזור אני אשמח כי כרגע זה מאוד שורף.

  12. בתור מישהו שסובל כל הזמן מהבעיה אבל למזלי אף פעם הפצעים לא נורא גדולים אבל למרות שהם קטנים, זה נורא מציק, אני יכול להמליץ על אפטרין שנורא עוזר, ניסיתי את הקטע הזה עם חלב עיזים ועם תמיסות מי המלח – אבל ממש לא יצא מזה שום דבר?

  13. תודה רבה על כל העצות , אבל השאלה שאני עדיין לא מוצאת תשובה בשבילה מה הגורם לאפטות??ווירוס בקטיריא או פטריות????

  14. 1. בדיוק סיימתי לסבול מאפטה ענקית בפה !!! אולי 3 ס"מ ויותר !! ובהחלט שניסיתי את כל הדברים כאן ושום דבר לא באמת עזר לי להתאושש מהפצע הגדול בחיי עד כה 🙁 רק דבר אחד חיסל אותו – אורלמדיק פעמיים על אותו פצע 🙂 אבל זה יקר וכואב. מומלץ להשתמש רק כאשר אין ברירה והפצע גדל למימדים מפחידים כמו שהיה לי. לא יכולתי לדבר, לאכול, לשתות, לחשוב !!! כלום !!!

    2. טיפ: תעשו מה שכתוב בפוסט הראשי. כשאתם מרגישים שמתחיל להיות פצע, קנו מייד חלב עיזים מפוסטר מהסופר-מארקט (או מחנות טבע הקרובה אליכם בכפוף למלאי), וגרגרו בפה. זה אמור להרגיע את המקום. ובכלל, בתקופות לחץ קנו חלב עיזים וגרגרו פעם פעמיים ביום. כשהפצע כבר מבצבץ ועדיין קטן, מרחו ג'ינג'ל בכל פעם שכואב לכם. הוא מרגיע מיידית את הכאב וכמעט שלא מרגישים אותו בפה. ניתן לשלב גם דבש חרובים (ניתן להשיג בחנויות טבע), אבל לא חובה. בנוסף לכך, כדי למנוע פצעים מראש, יש לקחת באופן קבוע כדור אחד ביום של קומפלקס ויטמינים B-50 (לי יש של חברת סולגאר). כאשר מגיעים הפצעים, יש להוסיף גם מציצה מתחת ללשון של ויטמין B-12 1000 מק"ג (סולגאר) אחד ביום (בנוסף ל-B-50 הקבוע שנוטלים). רק במקרה של אין ברירה לרכוש מיידית אורלמדיק ולגמור את הסיפור. אם מקלון אחד לא עוזר אפשר להשתמש במקלון השני על אותו האזור. לי זה ממש לא עשה בעיות. יש לזכור היטב: כשלוקחים אורלמדיק צריך להחזיק אצבעות ולקוות שזה לא יצמיח לכם פצעים נוספים באזור. זה אכן עלול לקרות.

    3. למבינים: מישהו שמע/ראה את זה ?
    http://www.syrolight.com/biostick/aphthas

    http://www.israelcosmedics.com/pd-biostick—the-original-syro-s-personal-device-for-treatment-of-aphthas-gingivitis-cold-sores-etc.cfm

    ויכול להגיב האם זה אכן עוזר ? 🙂

  15. בתור אחד שסובל שנים רבות מהבעיה, אני רוצה להמליץ על טיפול שעשוי לעזור. לי הוא עזר מאוד! והטיפול – ללכת לבית טבע, לקנות חומצה אמינו בשם ליזין ולהתחיל לקחת על בסיס יומי. מדובר בסה"כ בחומצה אמינו ולא בשום תוסף אחר לא בריא. הסיבה המדעית – ליזין היו אבן בניין בסיסי של מערכת התאים המרכביים את המערכת החיסונית ולקיחת התוסף פשוט מיטיבה עם המערכת לאורך זמן. אני לקחתי ומאז לא היו לי אפטות במשך שנה! תנסו ותראו אם זה עובד – אני מאמין שזה יעזור לכולם. שמעתי על כאלה שלא רוצים לקחת את התוסף על בסיס יומי (מטעמי עצלנות גרידא) אבל כשיש סימנים ראשונים של אפטות בפה, הם לוקחים כמות גדולה 1000מ"ג ליום (ניתן להזיג כדורים כאלה) של ליזין וההחלמה מתקצרת מאוד.

    מקווה שעזרתי

    1. מאוד הגיוני לצרוך ליזין בזמן הופעת אפטות, הליזין תורם לחיזוק המערכת החיסונית בזמן החלשות הגוף עקב לחץ, חוסר בשעות שינה וירידה בתפקוד הכללי !!

  16. בקיצור לא חידשת לנו כלום , עדיין כואב אבל לפחות אנו שמחים כמו שאומרים " צרת רבים חצי נחמה" או נחמת טיפשים חג שמייח

  17. היי,משהו שמאד עזר תוך זמן קצר, כתשתי ציפורן ואת האבקה שמתי על האפטה, השארתי את האבקה על האפטה במשך דקה, ואז שטפתי. הייתה הקלה משמעותית בכאב תוך זמן קצר.

  18. שלום חברים יקרים,
    אני סובל מעל 10 שנים בבעיה, ניסיתי ועשיתי כל דבר שרשום פה.
    הרעיון הוא מה הסיבה לבעיה ?
    אני חושב שאני היחדי שעלה על הסיבה אני לא בטוח שאני צודק אבל נראה לי שכן.

    עשיתי לעצמי היסטוריה רפואית וגילית שיש לי אפטות מאותו רגע שהתחילו לצאת לי שיני הבינה.
    עד היום אחרי 10 שנים יצאו לי שתי שני בינה עליוניות בצורה מושלמת ושתי אחריות בצורה חלקית, על תשאלו אותי למה לא הוצאיתי את השיני בינה עד היום.

    בכל אופן התאוריה שלי אומרת שבגלל שיש לך שן בינה שלא יצא כמו שצריך אז נתקע לך אוכל בפה וזה גורם לחולשה במערכת הפה.

    עשיתי בדיקה:
    עשיתי ניקוי אבנית לשניים והתחלתי לצחצח שיניים בצורה אחרת וזה התהליך במדיויק:

    בבוקר אני מצחצח בדיוק 3 דקות בצורה מושלמת לא חזק מדי ולא חלש מדי.
    בצהריים בשעה 16:00 בערך אני מצחצח שוב כ 2 דקות ( לא תמיד אני מספיק לצחצח באמצע היום)
    בערב אני מצחצח שוב כ 3 דקות לאחר מכן חוט דנטלי בכל השיניים אפילו שיש לי שנייים מאוד צפופות ואז מי פה.

    בגלל שיש לי שנייים מאוד צפופות אז אני ממש צריך לטפל בשיניים שלי.
    התוצאה כ 3 חודשים לא היה לי אפטות בכלל !

    מה שלמדתי מזה שכאשר יש לך שיני בינה, שיניים צפופות אתה צריך לשמור כמה שיותר על הגינית הפה ושלא ישאר איזה אוכל שתקוע בשיניים.
    בחודשיים האחרונים אנ מחוץ לארץ ולכן לא ממש הצלחתי לשמור על אותה דרך והאפטות חזרו.

    אני מחכה להגיע לארץ ולהוריד את שיני הבינה.

    אני עדיין לא יכול להגיד שזו הבעיה אבל זה המחקר שלי לאחר שנמאס לי שכל שבוע יוצר לי אפטה!
    אני ישמח לשמוע דעות על מה שאני חושב ואולי סטטית יש הגיון במה שאני אומר.

    האם יש פה עוד אנשים שחושבים שיש הגיון במה שאני אומר ?

    1. זה הגיוני… לי מעולם לא היו אפטות אבל מאז שעשיתי טיפול אורטודנטי ונתקע לי אוכל בגשר ואני נשרט…. אני מותקף בעשרות אפטות

    2. אתם לא נורמלים כולכם,
      אפטות בפה קיימות אך ורק בגלל צריכת קזאין במזון.
      הקזאין חודר את שכבת האפיטל בפה והגוף מתייחס אליו כאנטיגן.
      אפטות בפה הינן תגובה *חיסונית* לקזאין.
      תנסו תקופה ללא קזאין ותראו את הפצעים נעלמים!
      ולא יחזרו עד שתחזרו לצרוך קזאין בשנית!

      להימנע מקזאין באופן מוחלט!!!!

  19. הפתרון המלא להשמדת אפטה-
    חברים, בתור אחת שסבלה מאפטות שנים, יש לי פתרון לא יקר במיוחד ובמידה ואפטה נמצאת עדיין בחיתוליה הוא יעיל לחלוטין ומעלים בין לילה את האפטה לגמרי!
    בכל פעם שאתם מרגישים פצע קטן שמרגיש שעומד להתפתח לאפטה מעיקה של 10 ימים מייסרים, מרחו מהמשחה oracort e על הקיב… משחה שתוכל לשמש לכם להרבה אפטות!!!!!!! כל לילה השאירו את המשחה על גבי האפטה והשתדלו לא לגעת עם הלשון במשחה למרות שזה נורא מפתה! המשחה הזו מאלחשת את חלל הפצע (כניראה גם כל הפה ירגיש קצת רדום) אך היא גם מרפאת אותו. הלילה זה היה הפצע ה-6 שלי בתקופה האחרונה שנרפא תודות למשחה האלוהית ופשוט קמתי בבוקר והרגשתי שאני מוכרחה לשתף את כל העולם בתופעה המדהימה הזו כדי שאף אחד לא יסבול, היות ואני יודעת כמה הסבל הוא נורא.
    אם יש תחושה כי הפצע לא חלף, אך גם לא גדל, יש למרוח עוד שכבה באותו הלילה.

    באחראיות!!!!!!!!!!!! 🙂
    שיהיה בהצלחה!!!!

  20. אני מאמינה שישנם המון שסובלים מאפטות,אך שותקים ומעבירים את הכאב…בשתיקה.אך יש דרך להקל ולמנוע כאב.לכן אני ממליצה לא לכאוב.
    הכאב איננו חלק מחיינו.
    המניע הינו תרופה מתאימה.
    תהיו לי בריאים.

  21. אני מאמינה שישנם המון שסובלים מאפטות,אך שותקים ומעבירים את הכאב…בשתיקה.אך יש דרך להקל ולמנוע כאב.לכן אני ממליצה לא לכאוב.
    הכאב איננו חלק מחיינו.
    המניע הינו תרופה מתאימה.
    תהיו לי בריאים.

    1. הפתרון המלא להשמדת אפטה-
      חברים, בתור אחת שסבלה מאפטות שנים, יש לי פתרון לא יקר במיוחד ובמידה ואפטה נמצאת עדיין בחיתוליה הוא יעיל לחלוטין ומעלים בין לילה את האפטה לגמרי!
      בכל פעם שאתם מרגישים פצע קטן שמרגיש שעומד להתפתח לאפטה מעיקה של 10 ימים מייסרים, מרחו מהמשחה oracort e על הקיב… משחה שתוכל לשמש לכם להרבה אפטות!!!!!!! כל לילה השאירו את המשחה על גבי האפטה והשתדלו לא לגעת עם הלשון במשחה למרות שזה נורא מפתה! המשחה הזו מאלחשת את חלל הפצע (כניראה גם כל הפה ירגיש קצת רדום) אך היא גם מרפאת אותו. הלילה זה היה הפצע ה-6 שלי בתקופה האחרונה שנרפא תודות למשחה האלוהית ופשוט קמתי בבוקר והרגשתי שאני מוכרחה לשתף את כל העולם בתופעה המדהימה הזו כדי שאף אחד לא יסבול, היות ואני יודעת כמה הסבל הוא נורא.
      אם יש תחושה כי הפצע לא חלף, אך גם לא גדל, יש למרוח עוד שכבה באותו הלילה.

      באחראיות!!!!!!!!!!!! 🙂
      שיהיה בהצלחה!!!!

        1. היא אכן תרופה טובה, אני משתמשת בה כבר למעלה מעשור והיא מאוד עוזרת אך היא אכן מכילה סטרואידים ומחייבת מרשם רופא ולא מומלץ להשתמש בה לאורך זמן אבל לפעמים פשוט אין בריררה….

  22. שלום לכולם,
    קראתי על תכשיר חדש בשם "אפיסיל" שחב' התרופות פריגו מוציאה לשוק.
    מצ"ב קישור
    http://www.doctorsblog.co.il/?p=1348
    זה לא דורש מרשם רופא. אבל עולה 350 ש"ח !!!!!!
    מישהו שמע על זה? ניסה?
    אני סובלת מאפטות נוראיות שנים. וכרגע עם 7 אפטות בפה. אם זה שווה, אז שווה לקנות בכל מחיר. אבל חבל לי לקנות בלי לדעת על זה.
    מישהו????
    תודה.
    שרי

  23. טוב. ידידי הסובלים אני נכנסתי במיוחד למרות שאני כבר לא סובלת מאפטות בחודשים האחרונים במטרה אחת ויחידה: לשתף אתכם בסיפור ההצלחה האישי שלי, תנסו, מה אכפת לכם?
    ויטמין B 12. כ"כ פשוט.
    אל תתנו לחודשיים הראשונים לתעתע בכם, הויטמיון עוד לא יעזור אז, רק אחרי חודשיים של נטילה יומיומית ומכופלת (במקום המנה המומולצת ליום שזה כדור אחד מתחת ללשון, תיקחו שניים..)
    התוצאה? אין אפטות.
    מוכח.
    ואני? מחייכת, מדברת בחופשיות, אוכלת להנאתי סלט ירקות ושאר מרעין בישין.
    שיהיה ברור- עדיין יש לי פק"ל אורלמדיק במגירה, אבל זה פשוט טראומה שלא תחלוף לעולם.
    שיהיה בהצלחה, מחזיקה לכולכם אצבעות!
    ואיחולי חיים נטולי אפטות לכולכם!
    יאללה ביי.

  24. אני בת 14 ואני סובלת מאפטות מאז שאני בת שלוש וחצי.
    כרגע אני עם שש אפטות בפה ופעם אחת אפילו הגעתי למצב של 17 אפטות!!!
    אני סובלת מכאבייייםם עצומייים ואין אף תרופה שעוזרת לי באמת .. אני כבר התייאשתי.
    יש לי בורות בפה ואין יום שאין לי אפטה , מכיוון שבכל יום נוצרת חדשה!

    איזה דבר אתםם הכיייייייייייייייייייייייייי מייעצים?!

    1. שלום רב
      אני סובלת מבעיות חניכיים האם חלב עזים בשתיה ובגרגור יכול לעזור לי
      תודה רבקה

    2. חובה ללכת לבדיקות דם ובדיקות אלרגיה. לבדוק ויטמינים אם יש חוסר. לא להזניח. תהיי בריאה.

    3. שלום רב ,
      ברצוני להמליץ על אישה מדהימה מירושלים שמטפלת עם תרופה מצמחים בכל מה שקשור לפצעים בפה , כולל מחלת הפה והטלפיים .
      לקחתי אליה את בני בן השנה ושמונה חודשים לטיפול ובתוך כמה שעות המצב השתפר משמעותית .
      היא לוקחת מעט מאוד כסף ושווה מאוד לנסות .(מדריכה פעם אחת איך לטפל ונותנת בקבוק עם התרופה )
      שמה הוא בלה שפיצר טלפון – 02-6510012

  25. חברים יקרים… כותב לכם עכשיו מומחה לפצעים בלשון.. לצערי אני סובל מזה מגיל 6 שזה תקף אותי בפעם הראשונה והייתי קרוב לקפוץ מהחלון בגלל החרא הזה…ניסיתי הכל הכל ויש רק דרך אחת.. חלב עיזים זה המצאה ברוכה וזה בכלל לא עוזר אז רדו מזה… פשוט לא לגרגר מים ולא להתעסק עם הלשון בתוך חלל הפה.. להשתדל שהלשון לא תתחכם לא עם השיניים ולא עם החך ופשוט למרוח אפטגון ולא שום משחה אחרת .. זו המשחה היחידה שתעזור לכם אם לא תעשו ככה פשוט תסבלו מזה שבוע ויותר …

  26. יכול להיות שיש לי תשובה לבעיה.
    האפתה נכנסה לחיי בעקות החבר שלי שסובל מהן בצורה נוראית ביותר …
    התחלתי לחפש תרופות חוץ מחלב עזים המוכר לכולנו והמשחות המאלחשות ותרופות הסבתא המוכרת, ישנה עוד תרופה שנקראת "קולכצין" אין אפשרות לקחת אותה ללא מרשם רופא !
    אני סובלת ממחלת FMF (מחלה שכל הזמן במחקר) ואני נוטלת קולכצין . מחלת fmf מתבטת בכל מיני סוגים של התקפים , בין הסוגים יש התקף שגורם לאפתות בכל חלל הפה – במקרה הגעתי לזה כי סיפרתי לבת דודתי שאני סובלת מהמחלה ובתגובה היא סיפרה לי שבעלה סובל מהתקף FMF עם אפתות מגיל צעיר . (לקח זמן רב וריצות מרופא לרופא עד שהגיעו לרופא שהמליץ על קולכצין) .הוא שותה 2 כדורים כל יום וזה הפחית משמעותית ביותר את היווצרות האפתות .
    אני חושבת שאם יש משהו שיכול לרסן את הפצע הטורדני הזה שווה בדיקה !
    הרופא שמתמחה בזה נקרא ראמאטולוג – הוא מתקשר לפרקים .

    מקווה שזה יעזור בברכת החלמה מהירה לכולם גל טובי

  27. חברים יקרים –
    רציתי לחלוק אתכם שעידכנתי את הפוסט.
    הפוסט המעודכן כולל מידע נוסף על ג'נג'יג'ל, חלב עיזים והאסטרטגיית פעולה העדכנית יותר שלי.

    תודה לכולם על הפירגון בתגובות. אם יש לכם פייסבוק, בבקשה תכנסו לפוסט הזה, תגיעו לסופו, ותלחצו "Like" כדי לשתף את הפוסט עם חבריכם.

    אנא המשיכו לכתוב תגובות ולעדכן בחוויות ודברים אישיים אותם אתם לומדים. זה מעניק לי סיפוק רב לדעת שתרמתי לכם באופן זה.

    שלכם,
    טל גלילי

  28. הי, תודה על כל האינפו'.
    אני סובלת כבר שבוע מלשון צורבת ושורפת + פצעים בגודל של נקודות קטנות בעלי ראש לבן – אבל זה לא אפטות (אני יודעת בוודאות כי כבר היו לי אפטות בעבר).
    ניסיתי לשפשף עם לימון, ניסיתי איזה תרחיף שהרופא נתן (ניסטטין רדי מיקס) וגם זה לא עוזר…
    למישהו יש מושג אם התכשיר שצויין כאן (אוראלמדיק) יכול להיות יעיל לפצעים על הלשון שהם לא אפטות? אני סובלת בטרוף! תודה.

  29. שום דבר לא עוזר נקודה. אני עכשיו הולך לקנות את המקלון הרבה ממליצים ואומרים שעוא עוזר

  30. חבר'ה צר לי לאכזב פה את כל מי שהביא חלופות…
    אני סובלת שנים מאפטות וברגעים אלו יש לי אחת מכובדת… כלום אבל כ-ל-ו-ם לא עוזר…
    מה לא ניסיתי, דבש, שום, מלח ישירות על הפצע, גרגור מי מלח, גרגור יין אדום, אפטגון..
    שום דבר לא עזר.
    רק המקלון. שווה כל שנייה של צריבה.
    נשמע שאני עושה פרסומת… אז לא. אלו מילים ממצוקת אמת!

    1. היי מיכל, תנסי את הג'נג'יג'ל עליו כתבתי בפוסט המעודכן, הוא זוכה לתמיכה ממחקר רפואי.

      אני חושש שלאחר שנים של התנסות, אני מסכים איתך לגבי מלח, יין וכדומה – ולכן עידכנתי את הפוסט שלי כדי להסיר את ההמלצות הללו.

      ליבי איתך, ובהצלחה –
      טל.

    1. מנסיון העבר של הבן שלי(כשהיה מכור עדיין לאורל מדיק )כן בהחלט.הבעיה היא רק טכנית.הענבל מרוחק כמעה וגמיש (תלוי באויר ולכן אין לו קונטרה).דורש כושר סיבולת מעט גדול יותר כי הוא עשיר בעצבים.

  31. אני עם אפטה אחת ענקקקקקקיתתתת בחיבור בצד ימין בין 2 השפות-שפה עליונה ושפה תחתונה… באותו צד (-ימין) בלשון יש לי אפטה בינונית ובלחי בצד שמאל! אני פשוט לא יכוווווווולההההההההההההה לפתוח את הפה,לא יכולה לדבר לא יכולה כללללללללללווווווםםםםם אני לא ישנה בלילההההה

    1. סיוט!!! אני באותו מצב. 3 אפטות ענקיות בלחי ימין, שתיים בקצה הלשון, אחת בגרון, ואחת בפנים השפה מקדימה.
      מעודד לשמוע שיש אחים/אחיות לצרה.
      אולי נפגין 🙂

    2. לסובלים מאפטות ולך אא:
      1.כל מי שיודע שהדיאטה שלו מאוזנת ובדק את רמת ה b12 שללא ספק הוא הוא שורש הבעיה כשרמתו אינה נורמלית(תשאלו מה זה נורמלי?:כאן אני בצד של המומחים הטוענים שהרמה הנורמלית צריכה להיות פי 3 מזו שקופות החולים קובעות כטווח הנורמה.לכן מי שלא מגיע לדעתי
      ולדעת חלק מהמומחים(באורח פלא הם אינם באתרי הקופות )לרמה הנורמלית האמיתית ומכיר את עצמו שאינו אוכל מאוזן אל יתפלא שצומחים לו אפטות.
      2.מסתבר שכמו בכל דבר ה"מטען" שצובר בגופינו את ה b12 לא תמיד תקין.למה הדבר דומה:למצבר של הפלאפון ,בתחילה הוא חדש ומחזיק הרבה זמן ובמשך הזמן הוא מאבד את כושרו ויכולת להחזיק/להטעין (מתמלא ומתרוקן מהר).לרבים מבין אלה שכך הדבר פועל אצלם באופן לא מפתיע יש בעיות נילוות שאציין רק אחת מיני רבות:מחלת קרוהן או תאומת הקוליטיס במערכת העיכול.לאלה שלא מצליחים להעלות ברמת הויטמין מזריקים אותו הרופאים ישירות.או ממליצים לקחת אותו בכדורי מציצה(הכדורים הקטנטנים)ולא בבליעה (כמו הקומפלקס b50 ).
      על פי תאוריה זו פתרתי לבני (שאינו אוכל מאוזן) את בעית האפטות שמזה חצי שנה הוא כמעט שכח מהם.
      3.ואיך פתרתי לעצמי את הבעיה לחלוטין?: על פי התאוריה הנ"ל בתוספת שתייה יום יומית של חלב עיזים בנס קפה שלי. בכל פעם שפסקתי מנוהג זה למספר ימים.הם באו לבקר אצלי אבל קטנים וחסרי כושר הישרדות של יותר מיום יומיים.
      הרבה בריאות

  32. אוקיי, אז כמו כולכם, גם אני ומשפחתי סובלים מאפטות מאז ומתמיד.
    להלן כמה עובדות בקשר לאפטות:

    1. יכול להיות שלא הוכח מדעית, אך אפטות מדבקות. לחברה שלי מעולם לא היה ומאז שאנחנו יחד, גם היא התחילה לסבול קשות.

    2. בקשר ל B12, זה באמת עוזר, לקחתי מספר חודשים טבליות מציצה, וזה הצליח. הבעיה, שבבדיקות דם שעשיתי לאחר מספר חודשים, התגלו אצלי כמויות חריגות מאוד של B12 אז הפסקתי. מה גם שקראתי מאמר על ניסוי שנערך באונ' בן גוריון – שבחן את ההשפעה של B12 על אפטות והתוצאות הראו שיפור משמעותי – מי שגם ככה חסר לו – זה יכול לעזור.

    3. בקשר לסטיק הזה עם החומר המאלחש, אז שמעתי (ועדיין לא ניסיתי), שיש אפשרות לגזור את הראש של הקיסם ולרוקן את תכולתו לאיזה בקבוקון זכוכית נקי ומחוטא. ואז להשתמש בחומר מספר פעמים – השאלה היא אם היעילות שלו יורדות – אם למישהו יש מושג שיעדכן.

    זהו, שיהיה לכולם בהצלחה.

    טיפ אחרון – אני השלמתי עם זה כדרך חיים, אם אין לי פצע בפה אני ממש מרגיש שמשהו חסר שם. חחח

    1. שלום לבולי.
      1.אפטות לא מדבקות ללא ספק ותשמע את זה מכל רופא ובכל אתר רציני בעולם.האפטות שלי גם במשך 25 שנים לא הדביקו איש.הזכרת b12 – אתה לא מציין מה ה"רמה הגבוהה" שאליה הגעת? פה הדעות של הרופאים אינן תמיד אחידות.
      אני נוטל b50 ובנוסף משתמש אך ורק בחלב עיזים לנס קפה שלי . גם אם מופיעה אפטה
      בגודל של פחות מ1-2 מ"מ היא נעלמת בתוך דקות עד שעות וכמעט לא מורגשת.

  33. שלום לאחים לצרה.
    לאחר שלמדנו את חשיבותו של ויטמין b12 ובני משפחתו כמו החומצה הפולית.נתקלתי במאמר שמציין גם את השפעותיו המטיבות של צמח הסטיוויה(סתיוויה)היינו הך.על האפטות שלנו באתר חוות התבלינים בבית-לחם הגלילית שלהפתעתי גדל בגינתי הפרטית ללא שימוש כי לא ידעתי מה סגולותיו.להלן המאמר:

    מאמרים מקצועיים

    סטיוויה – Sugar Leaf

    הצמח הגיע מפרגוואי שם הוא מכונה "צמח הסוכר" או "הצמח המתוק של פרגוואי" – והוא משמש להמתקה.
    משפחתו הבוטנית היא משפחת המורכבים (המשפחה של הבבונג וציפורן החתול) והוא גדל באופן מסחרי בפרגוואי , ברזיל , יפן, קוריאה סין ואוסטרליה. הצמח שימש מאות שנים את ילידי דרום אמריקה כממתיק טבעי וכדי להסוות טעם מר של צמחים אחרים.
    צמח הסטיוויה משמש כתחליף לסוכר ב-
    – משקאות קלים
    – דברי חלב
    – גלידות
    – דברי מאפה
    – מסטיקים
    – סלטי פירות
    – חליטות
    בנוסף, הצמח הוא מרכיב חשוב במוצרי טיפוח עור.
    החומר הפעיל העיקרי בסטיוויה הוא הסטיוויוסייד ( (Stevioside שהוא אחד מהחומרים המתוקים בטבע. החומר נמצא בעלי הסטיוויה ומהווה עד 10% מהם.
    הגליקוזיד איננו סוכר, הוא מטבוליט משני הבנוי ממרכיב סוכרי ולא סוכרי המכונה אגליקון ומקנה לגליקוזיד את אופיו המיוחד.
    ישנם גליקוזידים קרדיאלים – המשפרים יעילות שריר הלב (כמו בצמח זיגיטליס ).
    ישנם גליקוזידים אנטרקינונים כמו בצמח האלוורה –בעלי תכונות משלשלות.
    ישנם גליקוזידים מתוקים כמו בסטיוויה, ניתן למצוא מהם גם בקינמון ובליקוריץ.
    את הסטיוויה ניתן להרגיש במגע מעל הלשון שם ישנו קולטן שקולט את הטעם המתוק שלה ומזהה אותה כמתוק.

    יתרונות הסטיוויה:
    נטולת קלוריות.
    מתאימה לחולי סוכרת – למעשה הגליקוזידים לא נספגים במערכת העיכול בכלל.
    מורידה את רמות הסוכר בדם.
    מונעת הצטברות רובד חיידקים בשיניים- Dental Plaque .
    מקטינה את התיאבון בכך שמפחיתה את תחושת הרעב.
    עמידה בחום ובחומציות , איננה מאבדת את המבנה שלה ואת תכונותיה ובכך שונה ממתיקים מלאכותיים.
    איננה גורמת תסיסה ואיננה משמשת מצע לגידול חיידקים.
    איננה מאבדת את צבעה בחימום (לסיכום תכונות פיסיקליות וכימיות יציבות יחסית לתחליפי הסוכר וממתיקים אחרים)
    מרגיעה כאבים בקיבה.
    מסייעת להורדת לחץ דם.
    אנטי פטרייתית ומטפלת בקנדידה.
    מטפלת בפצעים כוויות וחתכים.
    מטפלת בפצעים ואפטות בפה.
    מטפלת בפטריות ברגליים.

    איך משתמשים-
    · בעלים יבשים – שלמים או טחונים
    · בעלים טריים
    מומלץ לחלוט כף סטיוויה עם כוס מים למשך 1/4 שעה לסנן ולהחזיק במקרר. הנוזל שמתקבל הוא ירוק ומתוק.להמתקה מוסיפים טיפות אחדות לכל דבר: חליטות, קפה, סלטי פירות, עוגות ומאכלי גבינות ועוד.
    ניתן ומומלץ לגדל את הסטיוויה בקלות בקיץ , ולקצור אותה מספר פעמים עד החורף, לייבש העלים ולאחסנם ובכך להיות מפעל עצמי לייצור סוכר טבעי.

    שימושים נוספים:
    שימוש חיצוני בקומפרסים לבעיות עור כמו פצעים כוויות וחתכים , פצעי בגרות , סבוראה,דלקות עור ,אלרגיות עור אקזמות ופטריות.
    תוספת למשחת שיניים – לטבול בחליטת סטיוויה את המברשת ולצחצח למניעת פלאק.
    ללעוס עלי סטיוויה טריים או לגרגר מי סטיוויה כדי לטפל באפטות בפה.

    למי לא כדאי להשתמש ואפילו אסור:
    ב- 1991 אסרה רשות המזון והתרופות האמריקנית ה- FDA את השימוש בסטיוויה כתוסף מזון והותירה אותה רק תחת השימוש וההגדרה "ממתיק" . הסיבה הייתה טענה שהסטיוויה מביאה לעקרות. הסטיוויה מותרת רק בשימוש ביתי לגידול וצריכה מקומית. בארצות דרום אמריקה יפן ואוסטרליה אין הגבלה על שימוש בסטיוויה .
    לנשים בהריון אסור להשתמש בסטיוויה מאחר והיא עלולה לגרום לכיווץ שרירי הרחם ולידה מוקדמת.

    תכונות שונות ומידע כללי:
    מחקרים שונים הראו שצמח הסיטיוויה מתאים לשימוש אצל אנשים הסובלים ממחלת הסוכרת .גם לאחר שנים של שימוש בסטיוויה במערב לא נצפו כל השפעות בלתי רצויות והתברר כי אין לצמח רעילות כרונית או אקוטית וכן שהוא מתאים לשמש כממתיק לבני אדם .
    מינון של 250 מ"ג סטיוויה יבשה ביום טוב לטיפול ב-
    – יתר לחץ דם
    – הורדת רמות סוכר בדם
    לסטיוויה טעם לוואי כמו לממתיקים אחרים אך הוא נעשה פחות דומיננטי בצמח היבש או לאחר חימום נוסף של מוצרי אפייה לאחר שנאפו עם סטיוויה.
    חברת פפסי קולה הכניסה את הסטיוויה כממתיק טבעי למשקה דיאט שלה לאחרונה.

    מתוך:
    רפואה שלמה – אבי ציטרשפילר
    בעלים – חוות דרך התבלינים

    בהצלחה

  34. דייייייייייייי אף אחד לא מבין כבר כמה זה כואב, אני סובל מזה משאני ילד וזה לא פוסק.
    זה הורס אותי אני לא פותח תפה! לא אחד יבוא ואני
    יקח מספריים ופשוט יגזור כל פצע ענק כזה בתוך
    הפה.

  35. תודה על העצות!
    בבית מרקחת נתנו לי את הג'ל "אפטגון פלוס" וזה ממש לא עוזר לי.
    לא ידעתי שהאפטה היא גם הגורם להתנפחות בלוטות הלימפה ולכאבי שיניים, ממש לא קישרתי!
    תודה על המידע….

  36. שום. בלי שום ספק עוזר.

    צרב לי עד דמעות אבל אחרי 60 שניות עם השום המעוך על הפצע… הסבל פשוט משתלם.

    לדעתי, מדובר בצריבה של הפצע בעזרת החומציות של השום, דבר שמוביל להקלה מהירה ומשמעותית של הכאב.

    סחתיין!

  37. מישהי עם 7 אפטות בלשון+2 בלחי הימינית+ שתיים קרובות לשפה בצד ימין+ אחד למעלה+ אחד למטה. הגיב:

    יש יותר נורא מזה?!!?

  38. אני סובלת מאפטות שנים ואין קשר לנשיכת האיזור.
    אצלי בד"כ יש אפטות בגרון ליד הענבל והן מאוד קשות! ולצערי יש לי אחת כבר מעל שבועיים שמסרבת להעלם.
    ניסיתי הכל!!! אבל הכל ושום דבר לא עוזר או מקל על הכאב (שכבר מזמן מקרין לאוזן וגורם לכאבי תופת).

    1. לא נכון – כל פעם שהייתי בטעות באוכל נושך את החיך אם לא מחטא את המקום במיי מלח ממש מרוכזים ישר למחרת יוצאת האפטה

  39. שלום.
    לאלה שסובלים מאפטות קשות וגדולות יש טיפול ב biolase (לייזר קר ולא כואב) הקלידו ביוטיוב :
    BIOLASE Aphthous Ulcer Laser Band aid
    משמש גם לטיפול בעששת כתחליף למקדחות המפחידות(צפו גם בסרטונים כאלה שיופיעו בסמוך להנ"ל).
    צפייה מהנה

  40. הטיפול לא כל כך כואב ף צורב אוליי ,הכאב של התפשטות הפצעים בחלל הפה והתמודדות יום יומית זה כואב !

  41. אין אין על שום ניסיתי וזה עובד- צריך רק להטות את הראש הצידה כדי שהריר לא ישטוף את החומצה מהפצע. קצת נראים כמו קרמר בפרק שבו הוא הלך עם נעלים מצחיקות אחרי טיפול שיניים ונראה כמו אדם מוגבל

    1. תנסה את משחת השיניים Vicco. תמרח אותה ישירות על האפטה.
      זה ממש אבל ממש מקל על הכאבים !! אני זוכר לפני יותר מחודשיים, כשהיו לי הרבה אפטות ושמתי עליהם שום זה גם עזר אבל סבלתי מאוד (צריבה חזקה מאוד במשך 5 דקות רצופות) כששמתי את השום. אבל כששמים את ה-Vicco למשך 5 דקות ואז שוטפים יש לו השפעה כמו של שום אבל הוא בכלל לא צורב !!!! יש הקלה מיידית וזה כל היופי שבדבר, פשוט מדהים !!! ומי שלא מאמין לי שיקנה וינסה !!!

  42. התחלתי לקחת לפני כחודשיים קומפלקס ויטמינים B-50 של סולגאר + משחת השיניים
    ההודית Vico. לפני שהתחלתי לקחת, לא היתה לי אפטה במשך כשבוע וחצי. לאחר-מכן התחלתי לקחת אותם במשך החודשיים (פברואר ומרץ) ובמשך כל החודשיים האלה לא היתה לי אפילו אפטה אחת. רק עכשיו מתחילה לצמוח לי אפטה קטנה (נקווה שלא תגדל) על השפה התחתונה. אפשר להגיד שזה בהחלט עוזר, אבל ברגעים של "לחץ" מתמיד זה יכול לבוא לעתים למרות השימוש בהם. אני אעדכן אתכם לגבי המימדים והחומרה של האפטה הנוכחית. אני מקפיד כרגע למרוח מדי פעם את ה- Vico ישירות על האטפה ומשאיר אותה עליה במשך כמה דקות. זה אמור להרגיע את האפטה.
    אציין את העובדה שבחודש ינואר צמחו לי הרבה מאוד אפטות, אחת אחרי השנייה, ובמהלכן הייתי גם חולה בוירוס עם חום גבוה וכאבי גרון. זה ממש לא נעים כשזה קורה ביחד עם שתי אפטות גדולות במקביל !!

    1. רק שתדעו, שכשמורחים את משחת השיניים Vicco ישירות על האפטה זה ממש אבל ממש מקל על הכאבים !! אני זוכר לפני יותר מחודשיים, כשהיו לי הרבה אפטות ושמתי עליהם שום זה גם עזר אבל סבלתי מאוד (צריבה חזקה מאוד במשך 5 דקות רצופות) כששמתי את השום. אבל כששמים את ה-Vicco למשך 5 דקות ואז שוטפים יש לו השפעה כמו של שום אבל הוא בכלל לא צורב !!!! יש הקלה מיידית וזה כל היופי שבדבר, פשוט מדהים !!! ומי שלא מאמין לי שיקנה וינסה !!!

  43. בוא נגיד ככה, B12 זה בטוח לא, אצלי גילו מחסור בויטמין B12, ולא היו לי פצעים בפה באותה תקופה, וכסיימתי לקחת את המינון של הB12, אחרי תקופה חזרו הפצעים.

    אני מוכן לחתום שזה לא זה.
    לפי דעתי זה נוצר כתוצעה מנשיכה\דימום קל בחיך או בלשון, מזדהם, ואחרים מזהם את כל חלל הפה.

    1. כל מכה,נשיכה או פציעה ברירית הפה ובכלל ברקמה אפיטליאלית ( שיש לנו בפה ובכל האיברים הפנימיים)תתפתח ותתנהג בדיוק כמו אפטה.אם אצלך מקורם הוא מסיבות אלה אז אתה לא נחשב כ"אפטואיסט" והפתרון לבעיתך הנו במישור אחר.ה b12 היה ונשאר המפתח והחשוד העיקרי.אך לצערינו האפטות הן סמפטום לבעיות אחרות שיש לנו במערכת העיכול שמשבשות את קליטת הויטמין ועוד אלמנטים אחרים .שאלה שאני שואל את עצמי תמיד:האם יש קשר בין העליה החדה של שתי המחלות ה"נחמדות" קרוהן וכוליטיס ואחרות לבין העליה החדה במספר נפגעי האפטות באוכלוסיה העולמית?מי שקורא על כך במאמרים רבים באינטרנט(באנגלית כמובן) רואה אזכור לכך.
      רפואה שלמה

    2. ברגע שגיליתי שיש לי מחסור בויטמין B12 נתנו לי כדורים בשביל זה.
      לא היו לי אפטות בפה במשך שנה שלמה!!!!
      עכשיו אני עם 17 אפטות בפה לא פחות ולא יותר וזה אחרי שעשיתי בדיקת דם שמראה כי יש לי מחסור בברזל וויטמין B12!

  44. לסובלת מ 5 אפטות בשפה תחתונה ולכולם. כמה עצות מלבד שמירה על רמה גבוהה של b12 וכל שאר המרכיבים החיוניים בגופכם(ראו תגובותיי מהעבר).מאחר שאני כסובל ותיק (כיום לעיתים נדירות)משמש כשפן נסיונות לבן שלי שסבל מאד וכיום פחות מהצרה כל עוד רמת הb12 אצלו בגוף גבוהה.אני באופן אבסורדי "מתגעגע" לאפטות שלא מגיעות כדי לבצע את ה"ניסוי" הבא על עצמי ,אך הן לא מגיעות.שמתי לב לכך שבתקופות שאני מקפיד באופן יום יומי לשתות את הנס קפה שלי עם חלב עיזים הן "לא מבקרות אצלי"למרות שחלב עיזים יקר יותר נסו ,מה יש להפסיד.בחודשים אוקטובר עד סוף ינואר יש להתיחס לחלב עיזים הנמכר כחלב עיזים טהור בערבון מוגבל (זו תקופת "היובש" של העיזים ואין כמעט המלטות ואין כמעט חלב עיזים).כיום עונת ההמלטות היא בשיאה ויש חלב עיזים בשפע.אל תצפו לתוצאות תוך יום יומיים אלא במשך מספר שבועות.
    בהצלחה .

  45. 5 אפטות בשפה התחתונה. אני מרגישה אומללה.
    הרופא צרב לי את זה, ונתן משחה( משהו עם E..) וגרגול.
    אם יש גיהנום עלי אדמות- אפטות.

    1. מה זה "הרופא צרב לי"
      איך בדיוק הוא עשב את זה

      מישהו עם שתי אפטות בשפה עליונה 🙂

השאר תגובה